Ochrání chodce. První hybridní Iveco Urbanway s hlídačem řidiče dorazil do Prahy

První autobus Iveco Urbanway 18M Hybrid s asistenční výbavou ADAS. Foto: DPP, Zdeněk BekPrvní autobus Iveco Urbanway 18M Hybrid s asistenční výbavou ADAS. Foto: DPP, Zdeněk Bek

Systém varuje před srážkou s chodcem nebo ospalostí u řidiče.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav Pašek

„Hybridní.“ No nějakou to baterku to má, ale neujede to na ní ani 10 metrů. A start-stop taky moc nefunguje, to i můj 15 let starý diesel vypíná motor častěji a to nestavím každých 500 metrů na zastávce.

Ivan_pha

Ano, u aut se říká mildHybrid a neušetří to prakticky nic.

Václav Pašek

Ale jo, ušetří. Nejsou to nijak závratné úspory, ale měřitelné to je. Když to teda funguje.

thegrid

Tak snad to zařízení na ochranu chodců umí i brzdit. Na lidi na přechodu totiž řidiči PIDu rádi rozjetí najíždějí. Občas by stačilo, aby se chodec zastavil a nemá šanci.

SYN

„The Iveco Urbanway Hybrid 18M features a 48V Lithium battery with a capacity of 1 kWh, powering a 25kW continuous / 35kW peak electric motor for its mild hybrid system.“

Nechci se vysloveně posmívat, ale tohle je kapacita zhruba stejná jako na lepším elektrokole…
Když už si s tím dají tu práci (elektromotor, elektronika…) proč nepoužijí větší než symbolický akumulátor? V ceně a hmotnosti by to být nemělo, takový aku váží jednotky kilogramů a stojí jednotky tisíc korun…

MajsterN

Pro Evropany dobré. Na papíře je to zelené, úkol byl splněn.
Co s tím, že někde v Asii dali téměř celou městskou flotilu do šrotu a přešli během jednoho roku 100% na bateriové autobusy.
Nám stačí, když mužem mluvit, jak moc je to super pokročilé a ekologické.

Náhodný Kolemjdoucí

Když na to mají mají někde v Asii peníze, tak s tím naprosto nic. Praha si tak nějak nemůže dovolit koupit tisíc elektrobusů za rok. A i kdyby si to dovolit mohla, tak má jiné dopravní priority.

Jan T.

Bohatí taky zrovna nejsou, ale jednak to tamní vláda podporuje, od velkovýroby až po zařazení do flotily DP. Jednak šetří ovzduší ve městech postižených smogem a druhak se jim ta cena vrátí během životnosti vozidla.

David

Je to takovej narychlo paskvil s dobijenim ze zasvuky, aby mohli cerpat dotace. Nic vic za tim neni treba hledat.

Ivan_pha

Má to dobíjení ze zásuvky?

Abu Daniel

mildHybrid nemá dobíjení ze zásuvky. To se dobíjení bržděním.

SaulGoodman

No nicméně tenhle zásuvku má, protože byla v podmínkách výběrka. Nic jiného vynucujícího skutečný hybrid tam ale nebylo, tak Iveco prostě vzalo svůj mild a přidělalo zásuvku. Je v podstatě na nic, ale je to levnější než skutečný hybridní pohon, takže vyhráli na cenu a Praha zas dosáhla na dotaci, protože se tváří, že je to hybrid. Win-win pro obě strany, akorát poskytovatel dotace asi není úplně šťastný.

eon

Je to normální podvod…

Jan T.

Protože někdo blbej nebo navedenej v DPP dal do výběrka jako podmínku minimum 1kWh, tak je tam to minimum, protože se soutěží na cenu. Kdyby chtěli skutečně pořádně šetřit energii z pražských kopců při rekuperaci, tak tam dají desítky kWh až stovku. Ano, ta cena při výrobní ceně akumulátoru $100/kWh nebude zas tak dramaticky horší.

SYN

Bože, pokud je tomu tak… normálně snad mají i hodnocená kritéria, kdyby tomuto kritériu (kapacita baterie) dali byť i pouhé jedno procento váhy…

Náhodný Kolemjdoucí

Jestli jsem ten příběh dobře pochopil, tak Praha snad tehdy chtěla dosáhnout na nějaké dotace nebo něco podobného, tak požadovala hybrid s možností nabíjení, aniž by ale měla nějaké speciální požadavky.
Iveco si přečetlo zadání, zjistilo co v něm je a naopak není a přišlo s mild hybridem se spíš symbolickou zásuvkou. A mělo tak nejlepší cenu.
Praze asi tenhle mild hybrid celkem vyhovuje, protože už využívá opci místo aby vypsala nové výběrové řízení na skutečný hybrid.

Radek

Tohle je vylepšený systém start/stop. Prostě při delším stání se motor chcípne a spotřeba na svícení atd. se pokrývá z baterky. Není to tak špatné, jak to možná na první pohled vypadá. Tento systém volí i soukromníci dobrovolně.

Leinad

Volil by to soukromník i na MHD v kopcovité Praze, když akumulátor do kterého by se dalo rekuperovat, by nebyl o moc dražší?

Radek

Rekuperuje se, viz článek. A jestli narážíte na nízkou kapacitu baterie, tak pro srovnání 12m MAN, který si kupují soukromníci, má 40 Wh.

Radek

Resp. ona to především není baterie, ale superkapacitor.

SYN

Tam bude nějaká chyba… 40Wh není ani kapacita baterie v notebooku (ta bývá 50-55Wh).

MHD

To by mě zajímalo, jak se bude řešit ta ospalost řidiče. Jestli to bude jen takové další prudící zařízení, které půjde nějak vypínat, nebo druhý extrém… jestli se bude muset řidič nabonzovat na dispečink, protože vůz nepojede a bude muset být vystřídán. (Ale kým?)