Ochrání chodce. První hybridní Iveco Urbanway s hlídačem řidiče dorazil do Prahy

Systém varuje před srážkou s chodcem nebo ospalostí u řidiče.
Do garáží pražského dopravního podniku (DPP) v Hostivaři dorazil na předpřejímku první autobus Iveco Urbanway 18M Hybrid s asistenční výbavou ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).
„Jakmile zkontrolujeme, že je vůz v pořádku, oficiálně zahájíme akceptační proceduru, a dáme tak zelenou k dodávkám dalších vozů,“ uvedl DPP na sociálních sítích.
Systém ADAS, který je u nových autobusů v EU od loňska povinný, poskytuje pokročilé technologické funkce a napomáhá řidičům poznat a vyhodnotit potenciální nebezpečí. Jde například o varování před srážkou s chodcem, detekce objektů v mrtvém úhlu nebo ospalosti u řidiče.
Dále systém nabízí funkce inteligentní asistence rychlosti, varování při opuštění jízdního pruhu, automatického nouzového brzdění a detekce překážek před vozidlem.
Už před měsícem DPP převzal první krátký dieselový autobus Iveco Streetway 12m vybavený ADAS. Jejich dodávky z rámcové smlouvy budou ještě letos pokračovat, pro příští roky však již DPP s nákupem dalších dieselů nepočítá.
Soustředit se chce zejména na zmíněné mild hybridní autobusy a elektrobusy. Výbavu ADAS budou mít i objednané elektrobusy SOR NS12 electric.
Skoro hybridy
Na hybridní vozy Iveco Urbanway Hybrid 18M má podnik z dubna 2023 uzavřenou s výrobcem rámcovou smlouvu, celkem jich může odebrat až 140.
V Praze se začaly objevovat v polovině loňského roku, kdy jich DPP převzal 20. Pro letošní rok jich je objednáno dalších 50.
Jako hybridní je výrobce označuje proto, že kromě spalovacího motoru jsou vybaveny automatickou převodovkou s elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor energie. Pomáhá například při rozjíždění vozidla nebo slouží pro rekuperaci energie při brzdění.
Autobusy tohoto typu jsou však obvykle označovány za dieselové s doplněním o mild-hybridní modul. U opravdových hybridů je totiž elektromotor alespoň občas hlavním zdrojem pohonu, u tohoto typu tomu tak není.