Infrastruktura Silnice Stavebnictví Vodní doprava

Obří zařízení elektráren poputuje po řekách a silnicích, vzducholoď vypadla

Nadrozměrný náklad na vodě. Autor: EVD - Sped.
Nadrozměrný náklad na vodě. Autor: EVD - Sped.

Budoucí výstavba nových jaderných zdrojů elektřiny se neobejde bez vodní cesty. Ministerstvo dopravy už nyní řeší, jak na staveniště do Dukovan a Temelína dostat nadrozměrné a supertěžké náklady, jako jsou tlakové nádoby reaktorů nebo parogenerátory. A úřady počítají právě s využitím Labe a Vltavy v kombinaci se silniční dopravou. Vyplývá to z dokumentu, který předkládá ministerstvo dopravy ve středu vládě, a který má deník Zdopravy.cz k dispozici.

„Byla posouzena možnost transportu po železnici s tím, že komponenty vyšší než 4,8 metru a širší než pět metrů jsou nepřepravitelné. Železnice však může vhodně sloužit pro přepravu komponent, které tyto rozměry nepřesahují,“ píší úředníci vládě. Ty největší články elektráren o šířce až devět metrů a výšce 7,5 metru ale urazí největší část trasy po vodě.

Ministerstvo vytipovalo tyto trasy:
Pro Dukovany – kombinovaná vodní a silniční trasa: Labe (Hamburk > Týnec nad Labem) a silniční trasa (Týnec nad Labem > Dukovany) – hmotnost až 750 tun (omezeno podélným sklonem silnic)

Pro Temelín – kombinovaná vodní a silniční trasa: Labe (Hamburk – Mělník) / Vltava (Mělník – Týn nad Vltavou) (s objížďkami vodních děl Slapy, Kamýk a Orlík po silnici) a silniční trasa (Týn nad Vltavou – Temelín) – hmotnost až 1086 tun (omezeno možností překládky u přehrady Orlík)

Maximální transportní rozměry by měly být závazné i pro dodavatele nových jaderných zdrojů. U Temelína je zajímavé, že se počítá s využitím řeky až do Týna nad Vltavou, tedy téměř k elektrárně. Jihočeská část Vltavy se přitom dnes využívá výhradně jako rekreační cesta, nikoliv nákladní. Transport by se měl uskutečnit nejdříve v listopadu 2029, už nyní je ale podle ministerstva třeba začít s přípravou tras a jejich vylepšením.

Řada z nich si totiž vyžádá zdlouhavé úřední procedury, například posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Jde třeba o zpevnění mostů, rozšíření silnic, výstavbu obchvatů obcí včetně Jihlavy, úpravy plavebních komor nebo říčních koryt.

Ministerstvo posuzovalo i nekonvenční způsoby dopravy, například vzducholodě nebo velkokapacitní letadla. Ty však požadavkům nevyhověly.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

S velmi podobnou situací se museli vypořádat i „soudruzi z NDR“ po sjednocení. Při modernizaci východoněmeckého průmyslu a zejména vybraných energetických zdrojů, bylo také potřeba dopravit nadrozměrné součásti technologických celků. Německo využilo taktéž své řeky a historické vodní kanály. Modernizované silnice byly využity ve velmi omezené míře. Proto se domluvili ministerstva dopravy, průmyslu a zemědělství a společně začali budovat tzv. Landwirtschaftliche Haupstrecke (zemědělské hlavní trasy). Mezi mladými zemědělci se ovšem vžil název Agro Highway. Byli vybudovány v omezené šíři, zhruba od tří metrů. Tam kde bylo potřeba (mostky, zatáčky, odbočky, místa na míjení) i více. Vyznačují se však velmi vysokou… Číst vice »

Newsletter