Obří soutěž na stavbu klíčové dálnice kolem Prahy vyhrála Eurovia a spol., ŘSD chce začít ještě letos

Vizualizace Pražského okruhu, část D0 Běchovice - D1. Foto: ŘSDVizualizace Pražského okruhu, část D0 Běchovice - D1. Foto: ŘSD

Stavba části Pražského okruhu má vyjít o pět miliard levněji oproti odhadované ceně.

Sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, PORR a PORR Bau vyhrálo soutěž na stavbu 12,6 kilometru dlouhého úseku dálnice D0 z Běchovic na dálnici D1. Jeden z klíčových úseků Pražského okruhu a celé české dálniční sítě by se tak mohl začít stavět ještě letos.

O výběru sdružení, které nabídlo nejnižší cenu v soutěži s odhadovanou cenou 15,07 miliardy korun, informoval na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nabídnutá cena je 9 764,9 miliardy korun, o 718 milionů korun nižší než druhá nejlevnější nabídka. Rozhodnutí zatím není ještě pravomocné, běží lhůty na odvolání.

Hodnoticí komise i kvůli velkému rozdílu proti předpokládané hodnotě zakázky prověřovala, zda je nabídka nízká a zda není nutné ji vyřadit kvůli mimořádně nízké nabídkové ceně. Nakonec ale problém nenašla. To, zda sdružení skutečně zakázku získá, ještě záleží na tom, zda se někdo z dalších účastníků neodvolá. Podle Mátla platí plán, že se stavbou chtějí začít ještě letos.

Uvolněné kapacity z D4

Výrazně nejnižší cena může pramenit i z toho, že firma do konce roku dokončí rozsáhlou zakázku na stavbu dálnice D4 u Příbrami a uvolní se jí výrazně kapacita.

Silnice, křižovatky, lávky, chodníky. Stavba Pražského okruhu přinese náklady přes miliardu na další projekty

Bez ohledu na to, kdo nakonec bude stavět, je ale jasné, že stavba vyjde stát výrazně levněji, než očekával. Žádná ze čtyř nabídek se nedostala nad odhadovanou cenu 15,07 miliardy korun. Nejdražší je za 12,495 miliardy korun.

Rozsahem prací a předpokládanou hodnotou jde o největší zakázku v historii českého dálničního stavitelství. Podle informací deníku Zdopravy.cz jsou další nabídky rovněž od sdružení. Jedno vede MI Roads, další Swietelsky stavební a Strabag.

Dálniční přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Zdroj: ŘSDPražský okruh, úsek 511 Modletice - Běchovice. Pramen: ŘSD

Stavba má všechna potřebná povolení, běží výkupy posledních pozemků.  „Pokud se podaří zahájit ještě letos, tak na konci roku 2027 bychom po této stavbě měli jezdit,“ dodal Mátl.

Paralelně s tímto úsekem D0 by měla začít i stavba přeložky silnice I/12 Běchovice – Úvaly. U té běží soutěž, která nabírá zpoždění: aktuálně je termín nabídek posunut do ledna.

Stavba 12,6 kilometru dlouhého úseku D0 Běchovice – D1 by měla trvat 36 měsíců. Úsek bude šestipruhový a patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Propojí dálnice D1, D11 i D5, což pomůže kamionové dopravě. Ulevit by měl také přetíženým obcím v okolí Prahy, kde se hlavně ráno a večer tvoří dlouhé kolony. Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 000 až 80 000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60 000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.

Silnice, křižovatky, lávky, chodníky. Stavba Pražského okruhu přinese náklady přes miliardu na další projekty

Tagy D0 D0 511 Běchovice - D1 Eurovia CZ Porr Pražský okruh Ředitelství silnic a dálnic ŘSD SOKP 511 Stavby mostů
73 komentářů