Obří soutěž belgických drah vyhrál CAF, vítězství Španělů rozhněvalo politiky i konkurenci

Alstom podal levnější nabídku.
Španělský výrobce kolejových vozidel CAF byl oficiálně vyhlášen vítězem soutěže na dodávku nových elektrických a akutrolejových jednotek pro státního belgického dopravce SNCB v hodnotě 3,4 miliardy eur (85 miliard korun). Vítězství ostře napadl konkurenční Alstom a řada belgických politiků. Smlouva není dosud podepsána.
Jde o jednu z největších železničních zakázek v Evropě za poslední roky. Zadávací dokumentace počítá s rámcovou smlouvou na dodávku elektrických jednotek, které nahradí starší soupravy z minulého století. Nově chce do provozu dopravce zařadit také akutrolejové jednotky (BEMU).
Dopravce ani výrobce neuvedli celkový počet jednotek, od počátku uvádí pouze celkovou hodnotu smlouvy na 170 tisíc sedaček v nových vlacích. Elektrické jednotky mají být na 160 km/h, BEMU na 120 km/h. Soutěž běží od prosince 2022, nové vlaky musí být schváleny i pro provoz v okolních zemích.
SNCB vítězství CAF potvrdily na svých stránkách, kde vysvětlují důvody výběru španělské firmy. V tendru byly ještě společnosti Alstom a Siemens. Rozdíly v hodnocení byly přitom velmi těsné.
Prohru nese těžce především Alstom, který má v Belgii dva velké závody: v Charleroi a Bruggách, kde zaměstnává dohromady přes 1500 lidí. Šéf Alstomu pro země Beneluxu Bernard Belvaux v reakci na vítězství CAF odeslal belgickému ministrovi dopravy Jean-Luc-Cruckemu dopis, v kterém výběr španělské firmy označil za šokující a pohrozil ztrátou pracovních míst v Belgii. Alstom podle něj nabídl za vlaky nižší cenu. Hodnocení ale mělo více kritérií a v jiných nabídl CAF lepší podmínky.
Tématu se chytila řada místních politiků, podle kterých má státní dopravce výběr ještě přehodnotit. Řeší především to, proč podmínky soutěže nezohledňují i výrobu v Belgii. Podle SNCB ale evropská legislativa takovou možnost nedává.
SNCB ve svém vyjádření uvedly, že cena a náklady na údržbu měly v hodnocení váhu 50 %. 36 % váhy v hodnocení měla spotřeba nových vlaků, zbytek připadl například na dobu dodání nebo délku záruky. „Rozdíly v hodnocení byly velmi malé,“ uvedl dopravce.