Doprava ve městě Parkování

Obří parkoviště na okraji Prahy postaví za půl miliardy BAK a Metrostav. Jedno nové místo vyjde na 850 tisíc

Vizualizace parkoviště P+R na Černém Mostě. Foto: Obermeyer Helika
Vizualizace parkoviště P+R na Černém Mostě. Foto: Obermeyer Helika

Sdružení firem BAK a Metrostav definitivně získalo velkou zakázku na vybudování nového P+R parkoviště v Praze na Černém Mostě s celkem 880 parkovacími místy. To má sloužit především dojíždějícím autem ze severu a východu. Praha za novou budovu zaplatí 498,8 milionu korun.

Vyplývá to z podepsaného kontraktu, který Praha zveřejnila v registru smluv. Nový parkovací dům vyroste u stanice metra Černý Most mezi nákupními centry Makro, Hornbach a Sconto. Praze na stavbu přispěje z velké části Evropská unie. Z operačního programu Praha – pól růstu ČR na stavbu přijde 291 milionů korun. Hotovo by mělo být do konce října příštího roku.

„Každé auto, které při cestě do Prahy zaparkuje na jejím okraji, se počítá. Ulevuje se tím dopravě v centru, zlepšuje se ovzduší a životní prostředí v hlavním městě,“ řekl v lednu po výběru vítěze radou města náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Ve skutečnosti ale vznikne parkovacích stání méně, než kolik Praha uvádí. Budova zabere stávající parkoviště, kde je nyní 295 míst. V praxi vznikne 585 nových míst. Cena není příliš nízká; v Mladé Boleslavi před třemi lety otevřela automobilka Škoda Auto parkoviště za zhruba 150 milionů korun, kam se vejde 1150 vozidel. Jedno státní v Mladé Boleslavi tak přišlo na zhruba 130 tisíc korun, v Praze vychází na 850. To je více než šestinásobek ceny v Mladé Boleslavi.

Práce na parkovacím domě mají začít v polovině roku, do té doby bude probíhat příprava území a na přeložkách. „S vlastníky pozemků je domluva, že se neomezí provoz na příjezdových komunikacích v jejich hlavní byznysové sezóně, která je od března do května,“ uvedla Praha v lednu v tiskové zprávě.

Mapa s budoucím umístěním nového parkoviště P+R na Černém Mostě
Mapa s budoucím umístěním nového parkoviště P+R na Černém Mostě.

Na Černém Mostě dojde k výraznému zvětšení kapacity parkovišť, dosud je zde 430 míst. Fasáda čtyřpodlažní budovy má být částečně pokryta zelení pro zlepšení prostředí a zpříjemnění okolí hlavní komunikace. Budova vznikne na místě stávajícího prvního parkoviště P+R, které je blíže metru.

Praha otevřela v závěru roku dvě nová P+R parkoviště v Běchovicích a Braníku, letos chce otevřít zhruba 200 míst v lokacích Lipence, Hostivař 3 a Lednická Kyje.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ušatá
Host
ušatá

Smysl má jen to, ty v autech převést rovnou do veřejné dopravy, aby kvůli nim se nemusela zabírat půda, krajina. Nemělo by být problémem to řešit výhodně pro dojíždějící. Chce to jen hustou a pohodlnou dopravu veřejnou – a levnou.

Zbyněk
Host
Zbyněk

P+R by dávalo smyl jen v případě, že by stejný počet parkovacích míst jako nově vznikne, zanikl v centru. Takhle je to jen dotace do IAD a prostor pro další indukci IAD.

kanafasik
Host
kanafasik

a jak byste si konkrétně představoval to zrušení parkovavích míst v centru? Tím že vygumujete modré čáry a v centru a dáte tam značku zákaz stání, s tím, že rezidneti mají možnost zaparkovat na Černém Mostě? :))

Zbyněk
Host
Zbyněk

V centru specielně nejsou parkovací místa jen na ulicích, ale i různá podzemní parkoviště, celkem má P1 kolem 10000 míst. Takže rezident parkující na Černém Mostě určitě není na pořadu dne. Máme pozitivní příklady z Mostecké, Malostranského a Mariánského náměstí, že to jde i jinak, než redukovat uliční prostor na parkoviště a uzounký průchod kolem domů.

Poudy
Host
Poudy

Oni se snad vážně po.., tohle byl nesmysl už předtím, teď kdy bude město vynakládat velké neočekávané výdaje a zaznamená propad z daní by se přesně tahle předražená blbost měla změnit. Myslím že postavit tam garáže za rozumné peníze, tak se může využít celá velikost pozemku a přidat nějaké své tři patra a za stejné peníze bude dvakrát více muziky, a že tam by nestačilo ani 5x větší parkoviště.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Trochu moc, ne? To je cena za vytápěnou garáž pro 4 auta.

Marek
Host
Marek

To je tak, když se staví ze státního…

Jakub
Host
Jakub

Tak podle všeho se tohle staví z obecního a evropského.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Což je velmi podobné. Všechno jsou to peníze daňového poplatníka.

ene bene
Host
ene bene

Předražené, malé, nedomyšlené – vícepodlažní parkoviště ve tvaru nudle bude mít vždycky největší náklady na jedno stání. Možná stálo za to řešit území nějak komplexněji, ve spolupráci s obchody, kterým patří parkoviště přilehlá, tohle je taková nouzovka, co dává smysl někde v zástavbě mezi baráky, kde není metr místa navíc a ne v asfaltových pláních Černého Mostu. Inu Scheinherr. Udělá si z toho politický úspěch.

Gejza
Host
Gejza

Tak zrovna tohle je ještě Dolínkovina. Souhlasím, že je kapacita nesmyslně malá, náklady přemrštěné, ale zkuste se představit v pozici Scheinherra. Jedna možnost: zastavit, přepracovat = zpozdit minimálně o 3 roky (nový projekt, nové územko, nové stavební řízení). Tedy zahájení stavby po konci mandátu. Druhá možnost = udělat hned, byť v současných parametrech. Když zvolí 1. řešení, budou mu lidi nadávat, že se nestaví. Když druhé budou nadávat, že je to malé a předražené. Kdopak by si to s ním chtěl vyměnit?

ene bene
Host
ene bene

Kolik let se ještě bude někdo vymlouvat na Dolínka? Scheinherr zatím nepředvedl nic lepšího. (Tedy až na ten jeden chodník.) Jeden za osmnáct druhej bez dvou za dvacet. Co mohl, tak zdržel, přezkoumával, a stejně nic jiného nevymyslel. To se jako máme radovat, že tohle pustil dál, jako že se aspoň něco dělá?

mirek
Host
mirek

Rozjel fakticky stavbu metra D. I kdyby už nic jiného, tohle je obrovský úspěch. Předchozí garnitury pro to nedělaly vůbec nic (Dolínek), nebo to dokonce přímo sabotovaly (ODS).

Gawain
Host
Gawain

Včera bylo pozdě, ale alespoň malá vlaštovka.

Jakub
Host
Jakub

Ale opravdu jen malá.

PetrPetr
Host
PetrPetr

Parkoviště mohlo mít o hodně větší kapacitu, 3 patra jsou prostě málo. V této lokalitě by více pater nikomu nevadilo. A předražené je to pořádně.

sangve
Host
sangve

Předražené…

Eduard
Host
Eduard

Je moc dobře, že to parkoviště vznikne, ale dost mě zaráží cena. Chápu, že Praha je Praha, ale přijde mi to jako obrovský rozdíl 130 000 Kč v Bolce a a skoro milion v Praze. Asi je tam hold vysokohorský vzduch….

Pavel
Host
Pavel

Tady se porovnávají hrušky s jabkama. Zatímco v Mladé Boleslavi je to klasické parkoviště na rovině, v Praze se bavíme o několikapatrovém parkovacím domě. A ty ceny za jedno místo tak odpovídají. Před lety se dělali v Brně propočty a parkovací dům vycházel cca na 750 tisíc, pokud bychom šli s parkovištěm pod zem, tak pod milión za jedno auto se nedostaneme. No a na „zelené louce“ pokud dole nejsou žádné inženýrské sítě cca 75 tisíc, pokud inž. sítě 150 a výše za jedno stání. Nějak se nám to vlastnictví aut začíná sakramentsky prodražovat …

František
Host
František

V MB to není parkoviště na rovině, ale několikapatrový parkovací dům. Loni už přestala kapacita stačit, tak ho už za provozu upravovali a teď se může parkovat i na střeše, kde to původně nešlo.

Milan
Host
Milan

Dnes to již nemá smysl. Po tom co se stalo už nikoho z auta do MHD nedostanete. Svět již nebude jako dřív.

Hanzi
Host
Hanzi

Přesně tak. A slyším to u nás na obci od hodně sousedů, že do autobusu co jezdí od nás už nevlezou a u auta hodlají zůstat i za cenu někdy skákání v kolonách. Hodně lidí bude teď koukat spíše na své zdraví.

Odpadlik
Host
Odpadlik

N
Tak to bude fungovat max rok. Ten další rok (tj po tom co se zdraží parkování a obnoví modré zóny) se vše vrátí do starých kolejí. Převáží ekonomické myšlení

R2R2
Host
R2R2

Doufat v to muzeme, ale v podstate je dle planu vlady jedinym vychodiskem z nouzoveho stavu vakcina a jeji vyvoj a masova vyroba klidne muze rok trvat. Omezeni samozrejme nemusi byt po celou dobu stejne prisna, jako dnes, to by zrejme bylo ekonomicky velmi tezko udrzitelne, ale zrovna podpora individualni dopravy, dava smysl i kdybychom presli do volnejsiho rezimu s „inteligentni karantenou“.

Josef
Host
Josef

Ano, v zemi kde proockovanost na chripku je bidna najednou vsichni budou utikat se nechat ockovat proti koronaviru. Nebo treba klistova encefalitida, na tu se taky malokdo ockuje a pritom jeji nasledky muzou byt fatalni, ja vim, neprenasi se infekcne a nema takovou medialni pozornost, ale prijde mi vtipny, ze v zemi, kde se lidi neockujou na to co je najednou vsichni cekaji na vakcinu proti koronaviru.

R2R2
Host
R2R2

Obavam se, ze pokud se lide ockovat nenechaji, tak se budou urcita opatreni drzet dokud to bude ekonomicky aspon trochu zvladnutelne. Vypada to totiz, ze vlada ma jako prioritu zabraneni kolapsu zdravotnictvi a pokud by nastalo naprosto nekontrolovane sireni viru, tak by byl takovy kolaps nevyhnutelny. Je otazkou, zda opatreni nakonec neuskodi lidem vice nez vir, ale dlouhodobe snizeni kvality zivota a postupne snizeni kvality zdravotni pece nejsou tak viditelnymi problemy, jako lide hynouci po tisicich behem relativne kratke doby.

Josef
Host
Josef

Ekonomicky zvladnutelne to je radove tydny, zadny mesice nebo roky, zapomente na to, ze bez vakciny se ten nouzovy stav nezrusi. Pokud budeme cekat na vakcinu, tak se muzeme jit rovnou past. A pokud nekdo nenaridi plosny ockovani, tak je to stejne k nicemu, podivejte se jak moc se lidi nechavaji ockovat na chripku a ta pro stejnou skupinu lidi muze byt stejne tak ohrozujici.

R2R2
Host
R2R2

V soucasnem rozsahu to pravdepodobne nebude mozne, ale to neznamena, ze vlada rezignuje na snahu o zpomaleni sireni zcela, nektera opatreni lze udrzovat dlouho, napriklad zakazy vetsich akci, povinne rousky nebo treba zruseni modrych zon. Teoreticky muze byt stejne ohrozujici, ale zatim to nevypada, ze by byla, samozrejme, ze ti nejohrozenejsi asi skonci v nemocnici a pravdepodobne zemrou na oboji, ale pak je siroka skupina lidi, kteri chripku preziji bez nejake narocnejsi pece, ale s koronavirem budou lekarskou peci potrebovat. Z dosavadnich cisel se zda, ze koronavirus je zhruba o rad nebezpecnejsi nez chripka a to jak ve smrtnosti, tak… Číst vice »

Josef
Host
Josef

Rousky jsou asi ok, ale ty velky akce jsou taky jistym zdrojem penez, neberu jenom toho poradatele, ale je potreba se na to podivat sirsi optikou, jsou na to napojeny dalsi a dalsi sluzby, kdyz vezmu priklad treba ten svetovy pohar biatlonu, tak nejen ze poradatele prisli o vstupny, ale ti co ubytovavaji jsou taky bez penez, restaurace a stankari, kteri by tam neco prodali a tak dale. Myslel jsem to tak, ze pro lidi s oslabenou imunitou muze byt zivot ohrozujici i chripka, to ze ji valna vetsina odstona doma je asi v pohode, tohle se mozna deje i… Číst vice »

Josef
Host
Josef

A jeste abych dodal k tem modrym zonam, v situaci kdy se zacne zase jezdit do prace a nahodou se nechaji modry zony zruseny, tak velmi rychle dojde k tomu, ze nebude kde zaparkovat, takze stejne tou verejnou dopravou ty lidi jezdit budou muset.

Josef
Host
Josef

Nesmysl je, ze muzeme byt v nouzovym stavu nez bude vakcina, to bude pak jinej problem nez covid-19. Mam dojem, ze vakcina se naopak ted snazi vyvinout co nejrychleji, protoze v tyhle atmosfere strachu bude dostatek klientu na to si ji zaplatit. Kdyz prijdou s vakcinou za deset let, tak se jim na to lidi uz vykaslou, tak jako kaslou na vsechny ostatni. Takze ted je to zavod s casem, vyuzit ten strach lidi, kterej na jednu stranu ma byt, ale ne to co se deje ted.

Josef
Host
Josef

Pokud jsou lidi takovy paka, ze se nechaji ovladnout iracionalnim strachem, tak ano. Ve vysledku spatny zivotni prostredi bude mit na svedomi vice zivotu nez nejakej covid-19, ale lidi se muzou kvuli tomu po…. strachy

sch
Host
sch

Škoda te ceny a malé kapacity, proc to ma jen 3 patra? V této lokalitě si chlapci hrají na architekturu, ale to nedává smysl, tam není ziva ulice a kazdemu je to buřt. Kdyby ty peníze navíc radši dali do úpravy terminálu MHD a bus na druhé straně. Na cenu Škodovky se nedostanou, protože ten pozemek ma moc dlouhý tvar a je zo ve svahu, ale ten nepoměr je i tak do očí bijící.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Jestli tomu dobře rozumím a používám kupecké počty tak, když si někdo koupí auto v průměru za půl miliónu korun, tak stát s tím má jenom na zajištění parkovacího místa náklady cca půl miliónu korun. Možná by se ta částka snížila při přepočtu na všechna osobní auta, ale pod 100 tisíc asi parkovací stání na sídlišti udělat nejde. Nejsem příznivce dotací pro důchodce a mladé lidi ve veřejné dopravě, ale 5 miliard ročně asi v porovnání s dotací na výstavby parkovišť na území celého státu není významná částka. Byť jsou to podle mne z větší části vyhozené penííze. Teď už… Číst vice »

Pavel P.
Host
Pavel P.

Mě stojí obě auta na zahradě. Na pozemku, který jsem si musel koupit a v garáži, kterou jsem si musel postavit (a odvést výpalné z materiálů). Kde si můžu požádat o milion Kč?

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

A na druhém konci cesty máte taky zahradu?

Pavel P.
Host
Pavel P.

Na druhém konci cesty je zpravidla soukromý pozemek, ano. Zaměstnavatel má své parkoviště, obchody kde nakupuji taky a rodina většinou taky. Když tak nad tím přemýšlím, tak „veřejné“ plochy k odložení vozidla využívám méně než z 5 % cest. A to ještě nevím, jestli je fér, protože když jedu na úřad, tak de facto parkuji na jeho. A vůbec, já tuto myšlenku nemám rád, protože ta parkoviště byla postavena z naších peněz, které nám sebrali, takže platit ještě za to, že používám něco na co jsem přispěl mi přijde úplně na hlavu…

malej-jarda
Host
malej-jarda

Když si na veřejný prostor složím hromadu písku, taky musím zaplatit za zábor veřejného prostranství. Tak proč ne za odstavené auto.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

V případě, že ten veřejný prostor je určený ke složení písku (např. zimního posypu), tak neplatíte nic. No a parkoviště je určené k parkování vozidel. Ve městech často placené, neráčili-li si všimnout.
Asi sotva se někdo může domáhat hraní tenisu na parkovišti a naopak parkování na kurtech.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Takže jinak. Když na ulici před domem budete mít odstavená (zaparkovaná) auta po celý rok neplatíte vůbec nic, vyjma těch pár ulic, kde jsou modré zóny. Když si tam ve čtvrtek necháte přivézt kubík písku, aby jste ho přes víkend zpracoval musíte mít vyřízené ohlášení na místním úřadě + poplatek. Přijde vám to normální?

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Nepřipojuji svůj názor pouze k panu Pavlovi, ale i dalším diskutujícím – určitě nelze brát DPH jako položku, která se má vrátit přímo do oboru. To bychom pak neměli na správu státu, školství atd., protože každý, kdo vytvoří DPH by ho chtěl hned zpátky, což postrádá smysl. Dá se samozřejmě diskutovat o tom, jestli ze spotřební daně z paliv po odečtení úhrad za hmotné a zdravotní škody státu ze silniční dopravy, náklady na administrativu související se silniční dopravou a údržbu cest ještě na nějaké investice zbývá. Každému diskutujícímu, který bude ochoten přijít z jakoukoliv kalkulací, která bude obsahovat uvedené položky,… Číst vice »

asdfr
Host
asdfr

Skuste mi najskor vy vycislit tie Vase hmotne a zdravotne skody statu na silnicnej doprave, naklady na na administrativu suvisiace se silnicnou dopravavou a udrzbou ciest. Evidentne ich viete vycislit, ked si myslite ze neostavaju ziadne peniaze na investicie do ciest. To som velmi zvedavy, ako ste prisli na nejake cisla.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Něco se dá najít na webech Evropské unie. Je jasné, že stát tyto náklady spojené čistě se silniční dopravou má (každý vidíme hasiče, policisty a zdravotníky včetně statistik mrtvých a zraněných), ale nedokážu ta data dát dohromady tak, abych je mohl jednoznačně interpretovat. Proto jsem požádal diskutující na tomto webu o pomoc, aby se věc vyjasnila. Možná trochu marně doufám, že se ozve někdo, kdo se problematikou dlouhodobě zabývá a je v obraze.

asdfr
Host
asdfr

Povedzme, ze poklesne cestna doprava o 1/3. Spotrebna dan bola okolo 90 miliard Kc, DPH bola 18 milard Kc, dialnicne znamky 10 miliard. Takze mate prijmy znizene o 30 miliard + 6 milard + 3 miliardy. Takze v rozpocte mate dieru 36 miliard. Napr. Ceske Drahy maly trzby za vykon v objednavke statu za rok 2018 14 miliard Kc. Ked ludia nepojdu autom, potrebujete navysit verejnu dopravu. Dajme tomu len o 20 percent. Takze to mame dalsie 2.8 miliardy za verejnu dopravu len pre CD. Takze sme na 39 miliard Kc v minuse. Dalej tu mame autobusovu dopravu. Tak isto… Číst vice »

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Když pominu, ze parkovacích míst, které se splatí z veřejných peněz, je úplné minimum v porovnání s počtem aut, dovolil bych si upozornit, ze u auta za půl milionu stát okamžitě získává na dph skoro 87.000 Kč.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A budeme-li uvažovat, že takové auto najezdí 150.000 km se spotřebou okolo 5 litrů/100km, tak to máme jen na spotřební dani za palivo nějakých 90.000 Kč. Plus DPH z paliva, suma sumárum 250.000 Kč za nějakých 5 až 10 let provozu.

Škoda Auto za tyto peníze dokázala postavit 2 parkovací stání.

Michal F
Host
Michal F

Nezbývá než popřát bezproblémovou stavbu. To tady v Brně máme tak akorát modré čáry na ulicích. P+R nejen že nejsou naprojektované, mnohdy nejsou ani v územních plánech městských částí. Stejně jak v případě nádraží, Brno řeší jen samo sebe. Za hranicí města pro ně neexistuje nic zajímavého. JMK je svou vlastní neschopností paralyzovaný útvar, zcela k ničemu.

dada
Host
dada

Proč by se mělo starat Brno o Lonťáky? kdo chce může dojíždět IDS, kdo chce může dojíždět autem a parkovat u práce. Zatím nevnímám ani neřešitelnouo krizi v IDS ani v parkování.

Eduard
Host
Eduard

Třeba proto, že v Brně pracují, studují, utrácejí? Myslíte, že lidé jezdí každý den do Brna, že je to špica? A nemohou být bez brněnského hantecu?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

utrácejí … a platí daně, chce se dodat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zrovna uvažuješ a chováš se jako ten cajzl. 😀 bacha na to!