Obří investice cestující nepřitáhly. Vlaky jezdí méně lidí než před covidem, silnice vítězí

Do železnice proudí v posledních letech desítky miliard ročně. Foto ze zahájení prací u Čelákovic. Foto: Ministerstvo dopravyDo železnice proudí v posledních letech desítky miliard ročně. Foto ze zahájení prací u Čelákovic. Foto: Ministerstvo dopravy

Statistiky ukazují nárůst počtu cestujících v regionální autobusové dopravě.

Desítky miliard korun, které v posledních letech putovaly do modernizace české železnice, zatím nepřinesly zásadní efekt v podobě nárůstu počtu cestujících nebo přepraveného zboží.

I přes meziroční růst v letošním prvním pololetí v počtu přepravených jezdí vlaky méně lidí než v roce 2019. Tehdy česká železnice dosáhla rekordu v osobní dopravě. Současně ještě statistiky neovlivňovala pandemie koronaviru.

V oblasti veřejné dopravy se nad úroveň roku 2019 dostal jediný segment. Jde o vnitrostátní linkovou autobusovou dopravu ve veřejném zájmu, tedy regionální spoje placené kraji.

Vyplývá to ze zveřejněných dat na stránkách ministerstva dopravy za první pololetí letošního roku. Podle nich tuzemské vlaky přepravily v prvním pololetí 92,1 milionu cestujících. To je meziročně sice nárůst o zhruba tři miliony pasažérů, ale stále o pět milionů méně než v první polovině roku 2019.

Statistiky současně ukazují, že lidé letos využívají vlak více na delší vzdálenosti. Průměrná cesta vlakem byla letos 56 kilometrů, což je o pět kilometrů více než loni a o dva kilometry více než v roce 2019.

Propad nákladní železniční dopravy pokračuje

Pandemie změnila návyky v cestování. Řada lidí zjistila, že například do kanceláře nemusí dojíždět každý den. Přesto doprava celkově roste. Například podle ročenky dopravy za rok 2023 již výkon individuální automobilové dopravy loni předstihl rok 2019. Čtvrtletní data o individuální automobilové dopravě ministerstvo nezveřejňuje.

To, že silnice je atraktivnějším módem dopravy než před covidem ukazují i data o autobusové dopravě. Ta je sice celkovými čísly především kvůli poklesu zájezdové dopravy stále v prvním pololetí pod výkonem před pandemií, k nárůstu ale došlo v nejsilnějším segmentu: autobusové linkové regionální dopravě.

Autobusy v objednávce krajů přepravily letos za první pololetí 153,7 milionu cestujících, o 4 miliony více než v prvním pololetí roku 2019.

V případě nákladní dopravy jde o očekávaný propad na železnici: objem nákladní dopravy po kolejích od roku 2019 spadl o více než desetinu. Přepravní výkon zboží putujícího v kamionech po silnici naopak dál roste.

Tagy statistiky dopravy
22 komentářů