Obří investice a nové vlaky nepomohly. Vlakem v Česku jelo loni méně lidí než před covidem

Cestující ve vlaku Českých drah. Pramen: ČDCestující ve vlaku Českých drah. Pramen: ČD

Nárůst vykázala autobusová doprava v objednávce krajů.

Česká veřejná doprava dosud nedohnala v počtu přepravených cestujících za jeden rok úroveň, na které byla před pandemií koronaviru. Nižší než v roce 2019 jsou počty cestujících v MHD, linkových autobusech i na železnici. V porovnání s rokem 2023 však došlo k mírnému nárůstu ve vlacích a v MHD.

Vyplývá to z pravidelných čtvrtletních statistik, které zveřejňuje ministerstvo dopravy. Řada evropských zemí přitom ohlásila za loňský rok rekordní počet cestujících, například Rakousko či Švýcarsko.

V případě železnice, kam v posledních šesti letech zamířily desítky miliard do modernizace tratí a nákupu nových vlaků, loni chybělo jen málo k dorovnání roku 2019, kdy padl poslední rekord v počtu cestujících.

Tuzemští železniční dopravci přepravili 190,86 milionu cestujících, v roce 2019 to bylo o tři miliony více. Nepatrně vyšší je přepravní výkon, tedy součin počtu cestujících a ujetých kilometrů. Ten ukazuje, že lidé vlakem cestují na delší vzdálenosti.

Autobusy a propad nepravidelné dopravy

Pokles zaznamenala i autobusová doprava, kde je ale patrný úbytek jen v segmentu nepravidelné dopravy, tedy hlavně zájezdů. Počet cestujících v nepravidelné dopravě je oproti roku 2019 poloviční, naopak k největšímu nárůstu došlo v linkové dopravě objednávané kraji.

Loni přepravily autobusy v objednávce krajů 308,15 milionu cestujících, v porovnání s rokem 2019 jde o nárůst o více než 5 %.

V porovnání s rokem 2023 jde o nepatrný pokles. Za nárůstem v linkové dopravě oproti období před covidem může být rozsáhlá modernizace většiny autobusového parku. Prakticky všechny kraje vysoutěžily nové smlouvy, v kterých jsou podmínkou novější autobusy. Klesl naopak přepravní výkon, což znamená, že v průměru lidé jezdí autobusem kratší vzdálenosti.

Největší pokles v porovnání s rokem 2019 zaznamenala městská hromadná doprava. V tomto případě jde také o nejméně přesná čísla: data za dopravní podniky se obvykle uvádějí jako kombinace prodaných jednotlivých jízdenek a násobků počtu jízd za časové jízdenky.

Veřejná doprava čelí v porovnání s individuální automobilovou dopravou v posledních letech citelnému zdražení. Pro cesty autem naopak zůstávají ceny pohonných hmot velmi podobné jako před pandemií, výrazně zdražilo jen pořízení nového vozu, servis či povinné ručení.

Tagy statistiky dopravy
361 komentářů