Obří investice a nové vlaky nepomohly. Vlakem v Česku jelo loni méně lidí než před covidem

Nárůst vykázala autobusová doprava v objednávce krajů.
Česká veřejná doprava dosud nedohnala v počtu přepravených cestujících za jeden rok úroveň, na které byla před pandemií koronaviru. Nižší než v roce 2019 jsou počty cestujících v MHD, linkových autobusech i na železnici. V porovnání s rokem 2023 však došlo k mírnému nárůstu ve vlacích a v MHD.
Vyplývá to z pravidelných čtvrtletních statistik, které zveřejňuje ministerstvo dopravy. Řada evropských zemí přitom ohlásila za loňský rok rekordní počet cestujících, například Rakousko či Švýcarsko.
V případě železnice, kam v posledních šesti letech zamířily desítky miliard do modernizace tratí a nákupu nových vlaků, loni chybělo jen málo k dorovnání roku 2019, kdy padl poslední rekord v počtu cestujících.
Tuzemští železniční dopravci přepravili 190,86 milionu cestujících, v roce 2019 to bylo o tři miliony více. Nepatrně vyšší je přepravní výkon, tedy součin počtu cestujících a ujetých kilometrů. Ten ukazuje, že lidé vlakem cestují na delší vzdálenosti.
Autobusy a propad nepravidelné dopravy
Pokles zaznamenala i autobusová doprava, kde je ale patrný úbytek jen v segmentu nepravidelné dopravy, tedy hlavně zájezdů. Počet cestujících v nepravidelné dopravě je oproti roku 2019 poloviční, naopak k největšímu nárůstu došlo v linkové dopravě objednávané kraji.
Loni přepravily autobusy v objednávce krajů 308,15 milionu cestujících, v porovnání s rokem 2019 jde o nárůst o více než 5 %.
V porovnání s rokem 2023 jde o nepatrný pokles. Za nárůstem v linkové dopravě oproti období před covidem může být rozsáhlá modernizace většiny autobusového parku. Prakticky všechny kraje vysoutěžily nové smlouvy, v kterých jsou podmínkou novější autobusy. Klesl naopak přepravní výkon, což znamená, že v průměru lidé jezdí autobusem kratší vzdálenosti.
Největší pokles v porovnání s rokem 2019 zaznamenala městská hromadná doprava. V tomto případě jde také o nejméně přesná čísla: data za dopravní podniky se obvykle uvádějí jako kombinace prodaných jednotlivých jízdenek a násobků počtu jízd za časové jízdenky.
Veřejná doprava čelí v porovnání s individuální automobilovou dopravou v posledních letech citelnému zdražení. Pro cesty autem naopak zůstávají ceny pohonných hmot velmi podobné jako před pandemií, výrazně zdražilo jen pořízení nového vozu, servis či povinné ručení.