Obří evropská dotace do české železnice. SŽ už má jisté peníze na část trati z Brna do Přerova

Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Dotace pokryje 85 % nákladů na stavbu trati na 200 km/h.

110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Zajímalo by mě, jestli zástupci nově rodící se vlády budou za tři roky při stříhání pásky děkovat EU, že zaplatila 85 % stavebních nákladů.

Mirďa

Tak aspoň nějaké pozitivum v tom permanentním marasmu SŽ.

Karel

Ne
Obří jsou peníze, které ČR posílá EU!

Juraj

Nj, asi 2,8 mld eur ročně.
A zpátky dostává zhruba dvojnásobek, a to se bavíme jen o přímých platbách a ignorujeme nepřímé benefity jednotného trhu pro české firmy.

Behal

Nevím na co to modernizuje mě když vlaky jezdí poloprázdné, a pak nakoupí vyřazené vagony z Německa které jsou už zastaralé. My se s vlakama nikdy nedostaneme k Evropě a už vůbec ne ne k východu, škoda penez

Oldřich

Potřebuje železnice někdo? Těch pár vlaků za den se pěkně prodraží. Ale betonáři mají hody.

Alibaba

Určitě potřebují železnici současní točvolanti, protože kdyby se přesunuli na železnici ti co teď jezdí vlakem, tak by se jim zahustila doprava na silnici, a točvolanti by nemohly točit kolečkem bez omezení.

Petr David

V případě zrušení železnice by si vydupali další pruhy.

Alibaba

Města jsou nafukovací…

A betonáři by taky měli hody…

Juraj

Těch pár vlaků za den, které dneska jezdí v hodinovém intervalu a nestačí, nebo ty, které by JMK potřeboval objednat až do Vyškova, ale nemůže kvůli chybějící kapacitě?

náhodný kolemčtenář

Zajímalo by mě, zda přestavba opuštěné trati na cyklostezku se automaticky řeší rovnou (včetně toho, že by se na nové trati např. rovnou udělaly mostky tam, kde to bude potřeba kvůli křížení), nebo zda se staré těleso nechá zarůst stromy, částečně rozprodá a potom s velkou slávou a za více peněz se udělá megaprojekt se spoustou zbytečných kompromisů.

petr

Tu ovšem Kupka „předělal“ na ppp. Já bych to nazval i jinak.
A ta bude podle mě nevýhodná. Protože ppp nedělají přímo stavební firmy. 85 procent. A oni nemají peníze a dávají to na ppp.. Co k tomu říct.

František

Kdepak, to jste špatně pochopil, 4. stavba Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) a na ní navazující 5. stavba Kojetín – Přerov byly z PPP projektu vyjmuty, neboť se u obou stavba zahájila již letos, pokud by byly součástí PPP, došlo by k odkladu výstavby na později. Ostatní stavby 1.-3. se budou zahajovat v letech 2026-2028 a dokončovat v letech 2031-2033, tak tam se PPP stihne. Samozřejmě je otázkou, zda je toto řešení již dost daleko na to, aby nová vláda ho nestopla, to je otázka. Ale zmíněné stavby 4. a 5. se již zahájila stavba, ty by se měly dokončit.

Zdendik

Bylo to trochu jinak, vláda rozhodla, že stavba a zafinancování PPP se bude týkat staveb 1,2,3 této tratě. Správa následně rozhodla, že budoucímu investorovi předá rozpracovaný projekt. Podle mne je to jediná cesta, jak neprodlužovat přestavbu Přerovky do nekonečna. Sice roční zdržení ale snad to dopadne.

petr

Já tomu rozumím. Ale dotace na 85 procent na to evidentně jde.. Tak proč do toho rýpe a předělává to na PPP? To nemají ani 15 procent ve státním rozpočtu?

Juraj

Protože nemají jistotu, zda i ty ostatní tři stavby uhrají na dotaci z CEF? To totiž vůbec není jisté, o ten balík se ucházejí projekty ze všech členských zemí a nelze všechny uspokojit.

Klatovský

Alespoň ty železnice se dají stavět za peníze z EU.

František

Protože železnice je považována za tzv. „čistou“ dopravu, proto na ni EU přispívá, u dálnic většinou pouze na tzv. „přeshraniční“ úseky.

Oldřich

EU peníze netiskne! To si myslí jen hlupáci. Jsou to peníze, které tam my všichni nedobrovolně sypeme.

vbba

Fér je nezapomenout, že jsme dostali více, než kolik jsme zaplatili. To je fakt, bez ohledu na mizernou kvalitu fungování unie.

Behal

to asi neumíš počítat, bez znovu do školy

vbba

Zdroj MFCR:
V průběhu prvního pololetí roku 2025 obdržela České republika z rozpočtu Evropské unie o 22,6 mld. Kč více, než do něj odvedla. Při započítání příjmů z Nástroje EU na podporu oživení (NGEU) dosáhla celková čistá pozice kladného salda 24 mld. Kč.
a prosím netykejte mi, já Vám také netykám!

Dusmor

A náklady způsobené nařízeními z EU máte započteny kde?

Juraj

A přínosy vyvolané celní unií a harmonizací jednotného trhu máte kde?

vbba

Uveďte prosím trochu podrobněji pár příkladů nákladů, které myslíte.
Můžeme tak potom posunout obsah příspěvků z diskuze k relevantnější komunikaci.
Zdrojem krátké citace byl MFCR, tam lze dohledat i další informace.

Argo

O připojení do EU bylo referendum, takže tam jako občané ČR sypeme peníze dobrovolně. Já tehdy nemohl volit, ale je to jak to je. Taky jsem nebyl naživu když vzniklo Československo, ale je samozřejmě hloupost říct že jsem Češký Občan nedobrovolně haha.

Flek

Ono to zase spousta lidí nebudou chtít slyšet, ale jestliže se ženeme do období, kdy nebudou ani peníze, ani stavební kapacity, tak by ten poslední tříkolejný úsek Nezamyslice-Brno měli dočasně vypustit, podobně jako tunely do Berouna nebo Ústí nad Orlicí. Protože ustavit a ufinancovat tunely do Budějovic, Drážďan nebo dohromady nižší stovky kilometrů nových tratí a tunelů Nezamyslice-Přerov, Hradec Králové, Plzeň-Budějovice, Zlín, Kroměříž, Prostějov, Plzeň-Bavorsko, České Velenice, stovky kilometrů socialistických tratí Plzeň-Brno-Hradiště, Luhačovice, Bojkovice, trať přes Vysočinu, pravoběžka, Hranice-Půchov, Karlovy Vary-Ústí nad Labem a vyšší stovky kilometrů devadesátkových koridorů od Děčína po Bohumín a Břeclav, k tomu stanice a všechno… Číst vice »

Flek

Oprava, zaměnil jsem Nezamyslice s Blažovicemi.

SYN

Co jako chcete zredukovat na Holubice-Přerov? Je tam jednokolejka, a ještě se po 25 letech diskuzí a vybírání co s tím udělat rozpadá. Tak jakože trochu polepit (bude to stejně stát polovinu toho co novostavba) a jdeme raději budovat třeba ten Krušnohorský tunel jo??

Flek

Přes Křenovice vede jedna kolej, přes Blažovice, Šlapanice dvě a ještě k tomu rychlejší, dohromady se tedy dá jet Holubic do Brna po třech kolejích.

N.N.

A obě tratě využívá brněnské eSko. Napřed si zjistěte vytíženost těch linek.

František

Proto IDS JMK nejezdí do Vyškova, přestože je poptávka vysoká, paradoxně sem ta trať měla stát dříve, než z opačné strany, ale přípravy související s velkými městy jsou vždy potíž, tak se snáz staví, kde nejsou problémy. Svým způsobem nedostatečnost trati se částečně odráží i na provozu dálnice D1. Zde si musím postesknout, jak se neumí zkoordinovat v jednom velkém baráku (MD), v souběhu s výstavbou tratí 1. stavba Brno – Blažovice (2028-2032) bude určitě probíhat také zkapacitnění dálnice D1, a to raději pomlčím, že kdyby se výstavba odsunula po dostavbě D35, případně D55, možná by kolony kolem Brna byly… Číst vice »

N.N.

Výluka na trati, D1 v provozu 1+1 a zcela zavřená II/430, to už mezi Brnem a Vyškovem bylo.

SYN

Dostavba zmíněných dálnic už pokračuje nějakých 15 let a ještě víc než 5 let pokračovat bude. Protinávrh – mělo se to dělat před 10ti lety, to byla D1 ucpaná míň…

SYN

To ovšem moc nestačí, dokonce je to vžrazně menší část celkové délky… ale jestli vám jde o to aby se nestavěl Úsek1 tak potom tu argumentaci už chápu. Nesouhlasím ale chápu.

Taros

Jasně, ten je v Čechách

Kolbaba

Omezovat se budou hlavně silniční stavby, železnice se bude i nadále stavět za peníze z EU.

Zesp

V Kojetíně se zatím jen demontují koleje a troleje v liché kolejové skupině:

https://youtu.be/GKoHaOwccLw

Zesp

V podstatě na celé trase z Přerova do Nezamyslic už se něco děje, z Kojetína do Nezamyslic se intenzivně staví intenzivně trať v nové stopě. Dění na němčickém zhlaví žst Kojetín jsem moc nepochopil, celá výuka je jen kvůli jednomu propustku. Po skončení výluky se bude opět chvíli jezdit po staré trati:

https://youtu.be/T1z_Y5FKhAg

Petr

Je k neuvěření, že tento letitý projekt spojení druhého a třetího největšího města ČR (a zároveň šestého) se začíná realizovat teprve nyní. Přitom mimo trasy okolo Vyškova nejsou nikde žádné zásadní problémy, i terén je příznivý. Tato železniční alternativa ke kolabující D1 měla už dávno fungovat.

lokodepo

Nevím, co je na tom nepochopitelného. Připravuje to Skanzen železnic pod dohledem jednoho nejmenovaného a velmi vlivného odboru Ministerstva dopravy….

Daniel Jablonecký

Přerov je šesté největší město?

tarten

Myslí zjevně Olomouc.

Daniel Jablonecký

A kde je na trati z Brna do Přerova Olomouc? To mi akosi nevychádza.

zwi

PPP Brno – Nezamyslice velmi pomůže i Bouzovu.

Mlok

Tam by chtelo konecne 2 koleje přes Prostějov. Současná trať je ostuda

Milan

Modernizace přes Prostějov je v plánu po zprovoznění Nezamyslice-Přerov. Druhá kolej v plánu sice je, ale ne v celém úseku Nezamyslice-Olomouc. Zvýšení rychlosti max 145 km/h.

SYN

To by ale chtělo mnohde jinde!

N.N.

Z Brna do Nezamyslic je trať společná pro obě rychlíkové linky.

František

Je to samozřejmě složitější, ale jak již píše další pisatel na vlákně pro rychlík R12 Brno – Olomouc – Šumperk/Jeseník je zrychlení trati na dvojnásobek v úseku Brno – Nezamyslice nezanedbatelný, jenže je zde ještě jiná a rychlejší možnost, a to Brno – Přerov – Olomouc, neboť úsek Přerov – Olomouc leží na II. a III. tranzitním koridoru a navíc v rámci řešení skutečné VRT a RS1 Moravská brána bude vyřešen i úsek Prosenice – Brodek u Přerova a na něj na koridoru by měl navázat úsek Brodek u Přerova – Olomouc zrychlený na 200 km/h, což znamená jen zdržení… Číst vice »

Milan

Úsek Nezamyslice-Přerov-Olomouc bude sice v převážné délce na 200 km/h, ovšem trasa přes Prostějov má následně taky projít modernizací se zvýšením rychlosti až na 145 km/h, navíc je o dost kratší. Využitelnost rychlosti 200 km/h je taky podmíněna složením soupravy, zatím jezdí vozy s Vmax 140 km/h, i když část trasy je na 160 km/h. A taky nejde opomenout, že Prostějov jiné rychlíky nemá.

zwi

O dost kratší: 39 vs 49km. Už dnes to Bouzov po odklonové trase zvládne bez zpoždění „když se daří“. Prostějovu by se daly chybějící rychlíky vynahradit posílením taktu M1. Nebo M10, která už dnes doplňuje Bouzov do hodinového taktu.

Milan

Když jsem se minule díval na dojezdy odklonů, tak bylo zpoždění +/- 10 minut, výskyt „bez zpoždění“ je čistě náhodný a to ještě bez zastavování v Přerově. Navíc u Bouzova se dá čekat, že to budou vlaky do 160 km/h, takže ve výsledku bude rozdíl v jízdní době minimální. A pochybuju, že by se Prostějov spokojil jen s osobáky a spěšňáky a spojením do Brna s přestupem.
P.S. cena jízdenky se odvíjí od ujetých kilometrů, rychlík Brno-Olomouc přes Přerov je dražší. Slušně řečeno je tato varianta „uživatelsky nepřívětivá“

SYN

No v poslední době se složení vozového parku přecejen výrazně pohnulo… a ještě to bude pokračovat, než bude stavba hotová…

Milan

Tak ve zlepšení stavu vozového parku asi doufáme všichni, ale představa Bouzova nad 160 km/h je hodně daleko. Když vemu trasu do Šumperka/Jeseníku, tak z těch 159/212 km (trasování přes Újezd u Brna) pojede po trati na 200 km/h cca 40 km a ještě 3x zastaví. Větší efekt přinese dvukolejnost, zrychlení a zkrácení trasy.

Oldřich

Až na jednu drobnost: Kolik je přepravní kapacita dálnice a kolik železnice? Je to alternativa asi jako cyklostezka podél silnice 1.třídy.

petr

všude se jezdí 300 a tady se teprve řeší 200 zase o krok do zadu tomu nerozumím , rád bych si poslechl argumentaci proč to nejde i u nás

lokodepo

Když neexistuje koncepce, tak se staví, co se stihlo připravit…

Náhodný Kolemjdoucí

Tahle trať slouží jako brněnské příměsto, 200 km/h je tam víc než velkorysé. Pro vyšší rychlost bude potřeba zcela nová trať, která nebude muset zajišťovat obsluhu menších sídel, nákladní dopravu apod.
Kde všude se jezdí 300?

SYN

V tomto konkrétním případě je to proto že se misto jedné pomalé a jedné rychlé (VRT) trati postaví jedna „středně rychlá“… Ale popravdě, zatím je to nejrychlejší trať u nás na které se už koplo do země.

Flek

300 se jezdí v Evropě v podstatě jen na hrstce mezi městských spojení…

František

To sotva, stačí se podívat na tuto mapku, kde se to pěkně červená a fialoví na západ od nás. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg Dokonce i mnou výše kritizované Německo má tři tratě ve směru sever-jih, jen ne tu z Berlína a bohužel žádnou ve směru východ-západ. Ale Francie a Španělsko jsou protkány VRT 300, částečně i Itálie.

Daniel Jablonecký

Všude. No tak určitě.

tarten

Máte pravdu, třeba ve Francii, Japonsku a Maroku je to 320, v Koreji 305 a v Číně 350. 350 plánují i v Austrálii. A jinde je to zas míň.

Daniel Jablonecký

Vyjmenoval jste 6 zemí. Na světě je zemí 195. Takže 3 % znamená „všude“. OK, děkuji velmi pěkně za vysvětlení.

Alibaba

To ale nejsou rychlosti konvenčních tratích.

Pavel

V Evropě jsou jen 4 státy kde se jezdí 300km/h.

N.N.

A ani tam se nejezdí 300 km/h všude. Ostatně němci teď dělají velkou opravu tratě pro 230 km/h a nezrychlují (Berlín-Hamburk).

Náhodný Kolemjdoucí

V Evropě jsou jen 4 státy kde se jezdí 300km/h. Je to následujících 5:
Španělsko, Francie, Itálie, Německo, Belgie, Nizozemsko a Spojené království.
Ale je pravda, že jsou to často jen úseky, které navazují na pomalejší s rychlostí třeba právě kolem těch 200 km/h.

Alibaba

Ve světě není ani jeden stát, co jezdí po konvenční trati 300 km/h.

František

Bohužel chápu některé politiky, že mají obavu ze skutečné VRT, byť nesouhlasím. ČR se totiž díky RS1, RS2 a částečně RS4 stane ostrůvkem 300 km/h+ uprostřed Evropy, neboť chápu Němce s tunelem pod Krušnými horami na 200 (max 230 km/h), byť Rakousko Koralmbahn podobný tunel na 250 km/h a nemyslím, že tam nebudou jezdit nákladní vlaky, jenže dál Berlín – Drážďany také jen 200 km/h, to je o ničem. Podobně do Rakouska (nic tam neobsluhuje a dalo si limit 250 km/h maximálně) do Břeclavi na RS2 jen 200 km/h (zde by měla na vyšší rychlost pomoci dotace EU), Slovensko zatím… Číst vice »

Milan

Trochu poopravím… RS2 Brno-Modřice 200 km/h, kolem Rajhradu 230 km/h a jen cca 30 km před Rakvice na 320 km/h. Budějovice-Linz AŽ ! 250 km/h, podle plánku je jasné, že na tuto rychlost vychází jen část trasy. Prostě aby vyšel dojezd cca do hodiny. Klidně můžou dojít k výsledku, že 200, max 230 bude stačit. O pokračování Jižní Moravy mimo Břeclav k Bratislavě zatím Slováci spíš jen sní. Kdysi v souvislosti s VRT zaznělo, že z Prahy by i vzdálené krajské město mělo být dosažitelné do 2 hodin. Takže Praha-Brno-Ostrava a na druhou stranu výjezd k Ústí a k Mostu.… Číst vice »

N.N.

Co kdybychom se začali dívat na jízdní doby? Tak jako to udělali v jedné nejmenované zemi a teď jim vycházejí přípoje, Bahn 2000 tomu říkali.

Alibaba

Nikde se na konvenčních tratích nejezdí 300, tak proč by to mělo jít u nás?

petr

Jenže na tuto stavbu nejspíš bude moct i CARGO a to je dost podstatné. A pokud by se v ČR neprojektovaly kraviny jako zastávky s 2ma kolejema. Bylo by to ještě lepší.

Happy

Tak jsem se dozvěděl, že MD bude mít antievropská SPD. ( I to rohozecké pivo, které teď piju, mně zhořklo v hubě po přečtení této informace). No to je chucpe. Takže budeme sosat dotace a přitom se tvářit protiunijně. Myslím, že švejkování dostává nový rozměr….

František

Bohužel mám obavu, že železnici za současného stavu partyzánských akcí typu RS5 Hradec Králové – Jaroměř – Náchod – Meziměstí, kde se převrátilo tvrzení o RS úplně naruby, neboť neobsahuje ani jeden úsek jako VRT, byť chápu, že o peníze jde až v první řadě! Chaos v hromadě koncepcí, které pak naplňujeme stylem, že trať musíme zavřít po několik let za sebou, neboť se koncepce „bohužel“ nepotkaly; nebo, že by je někdo „jen“ nezkoordinoval, nám do budoucna moc optimismu nepřináší. O nákladní dopravě raději pomlčím.

Pražák

Kdyby jen MD, ale ministr za Stranu Pomocných Dělníků na obraně? Nácek na MZV, fanatický klausovec na MŽP? Prostě vláda národních dezolátů.

MKzB

Multi kultu vláda – Slovák, Turek, Japonec.

Pavel

A ještě babochlap.

Petr David

Chce to více nálepek (berliček), argumenty přece do diskuze tahat nebudeme.

František

Bohužel pláčeme na špatném hrobě – koho si lid navolil, ten ho nyní povede, pokud je výše důchodů a další prebendy důležitější než to, kam směřujeme, pak je „bohužel“ vše v pořádku. Ale s jednou myšlenkou bych přece jen souhlasil – pokud stát bude upřednostňovat a řešit přednostně Prahu a okolí, Brno, a Liberec je mu už zatěžko, pak musí bohužel počítat s tím, že zatím ne všichni žijeme v Praze, středních Čechách a v Brně, a takový je výsledek.

Petr David

„pokud je výše důchodů a další prebendy důležitější než …“

Pokud stavíte na dojmech…

N.N.

Během volební kampaně nabízel dodatečné slevy, stačilo vyřídit darovací smlouvu na část ceny jízdenky.
Ony „prebendy“ jsou holý fakt, nikoliv jen dojem. A to ani nevíme, kolik člověkohodin se na těch darovacích smlouvách „propálilo“.

Petr David

„Ony „prebendy“ jsou holý fakt, nikoliv jen dojem. “

Ale já reagoval na to, co je pro koho důležitější. Vy víte, že lidi (většina) volili kvůli výši důchodu a nějakým prebendám? Já nikoho takovýho neznám. Možná máte nějaký dokonalý průzkum. nevim.
Jinak vrátil bych se k dopravě.

Swariner

Tak už jen Menglele na zdravotnictví a bude to komplet.

Swariner

Mengele

Daniel Jablonecký

Ministři mimo ANO si můžou akorát tak honit svoje ego a čekat, co na ně zbyde. Skutečně rozhodovat nebudou. Babiš jim jednoduše zacpe pusu vším, co jim může nabídnout a po čem oni touží – funkcemi, penězi, služebními auty s řidičem, prestiží – a dál bude tahat za všechny nitky sám, klidně přes svoje poslušné náměstky a nohsledy, kteří mu budou sloužit jako jeho prodloužená ruka.

Dejf

no jako dát hošanům prachy, když neřeknou ani cenu pražce, já bych jim spíš poradil mokrej hadr na hlavu, než žádat o dotaci.

Happy

Dotace jsou jako aditivum ceny. Cokoliv co je z dotací EU, Norska atp. je s vysokočeskou přirážkou…

N.N.

To platí v jakékoliv zemi.

Jozef

To sa bude teraz stavať desiatky rokov takto po úsekoch s vylúčenou dopravou?

N.N.

Nezamyslice-Přerov vyjde jedním vrzem, do 3 let hotovo.

Jozef

Myslím trať Brno – Přerov ako celok, a spojene dvoch najväčších miest

Twix

Výluk bude relativně málo, hodně to povede v nové stopě a bude se to na ni postupně převádět, nejdřív jedna kolej a pak druhá. V roce 2026 tam vyloučený provoz téměř nebude.

lokodepo

To jste moc velký optimista. Že trať vede prakticky v nové stopě a ještě v době před deseti lety by se to přepojovalo v několika jedno nebo dvoudenních výlukách, tak se to opět bude přepojovat v několika měsíčních výlukách. Viz třeba Sudoměřice – Votice nebo Praha-Bubny. Údajně kvůli zkouškám zabzař.

Twix

Ze Sudoměřic do Votic bylo mnoho výluk? No tu a tam něco ano, ale převážně se jezdilo. Až na konci to bylo 3 měsíce mimo provoz, protože se musely dodělat náspy v místech křížení (a i to se dalo technologicky zkrátit). A ještě se během nich nenápadně opravily i tunely na sousedním úseku u Bystřice. Mezi Soběslaví a Doubím pak logicky výluky nebyly vůbec, resp. jen co se týkalo napojení v Soběslavi a Doubí…

SYN

No jo, „relativně málo“ znamená celkově poskládané cca. dva roky výluk…

duch

Z pohledu občasného cestujícího Brno – Ostrava za poslední roky byla šance na NAD tak 40 %, takže nic nového.

N.N.

Kdy se začne s druhou polovinou, to nevím a nechci ani hádat. Jako PPP by to bylo za 2 až 3 roky hotové, takže 3+3 výlukové roky (a ne 20 a více). Ale co s tím provede nová vláda, to taky nechci hádat.

Mlok

Za dlouho, u nás nelze nic postavit rychle

Frantisek

Za 1km železnice se někde staví i 3km dalnice…

tm2

a?

michal001

To budou ty speciální pražce, kterým nerozumíme… 🙂

Klabava

Dálnice je elektrizovaná a na 200km? A mohl bych ji vidět?

SYN

Kolikže ta dvoukolejná trať mívá tak přepravených osob řekněme za rok? Kolik tun nákladu? Potenciál je hezký, a realita??

František

Tak už noví „budoucí“ představitelé vlády se nechali slyšet, že by dálnicím slušelo i 180 km/h, takže trať na 200 km/h je celkem o ničem. A elektromobilitu je třeba zadusit hned v zárodku, vždyť dnešní auta na EURO7 už v podstatě zplodiny ani nemají.

Petr Šimral

Sice téměř nemají zplodiny, nicméně emise mají stále stejné. Z litru nafty to je pro příklad 2,64 kg CO2.

Alibaba

Cena za kapacitu, bezpečnost, míň záborů a ekologičnost, občas i rychlost.