Obrazem: Žula a dubové trámy. Stavbaři završili druhou část opravy Staroměstského jezu
Rekonstrukce Staroměstského jezu, 2. část (červen 2022). Pramen: Metrostav
Příprava materiálů začala dlouho před samotným zahájením stavby, a to kácením 160 let starých dubů.
160 let starý dub a beton , no budiž 🙂
Ale spíš co je do očí bijící, je červená reklama na sovových mlýnech.
Praha pořád hlásá do světa, že chce bojovat proti reklamě a najednou uprostřed města je taková plachta 🙁
Jsme stále východní země, stačí se podívat kolem silnic. Je to děsne.
Vzhledem k tomu, že se uvažuje o stavbě nové (druhé) komory, mohli využít techniky a minimálně ji stavebně připravit…
Ta komora ale nemá být na jezu, ale někde tu en. mapy. cz/s/dokocovujo
Vypadá to moc hezky
A důvod, proč tam bude i po rekonstrukci podkladní beton je jaký? To by nešlo i tohle udělat ze žuly?
Nejspíš cena. Památkově autentické to není (ta hmota mezi trámy a žulou taky vypadá cementově, ale zase dlouho vydrží), ale zase – u této stavby by tu autenticitu málokdo ocenil. Myslím, že je to rozumný kompromis. Vůbec ta cena mě překvapila u takhle neobvyklé a zdlouhavé akce; co by za tyhle peníze realizovala SŽ?
Opravu dvou přejezdů a zbourani památkové chráněného nadrazi
SŽ opravuje a stačí jezy? 😳
No jo, do vodohospodářských staveb zatím nedělá AŽD. Nejspíš by jim voda podemlela teorémy u nutnosti přezabepečovat již zabezpečené technicky nákladnými řešeními v rámci bezpečnosti, které na SŽ prostě není odvaha zpochybnit.
Nejspíš proto, že podkladní beton je téměř nepropustný. Zatímco žulový štěrk ano a hodně, což by mohlo vést k jeho vymletí.
Doporučuju tuto prezentaci – domnívám se, že původní řešení tohoto jezu je vidět na slidu 12 http://hydraulika.fsv.cvut.cz/Vin/ke_stazeni/Jezy.pdf
Nepropustnou část tvořil udusaný jíl, celý jez byl založen pomocí dubových trámů zaberaněných do dna. Proti erozi chránily konstrukci žulové desky shora a kamenná rovnanina (?) nad a pod jezem.
Díky, čtu si.
On ten strojně opracovaný kámen už taky „nemá duši“. Ale ručně dělaný kámen by už byl fakt overkill, kór když to pod vodou nebude vidět.
A voda to časem ohladí natolik, že se to stejně nepozná. Případně to zaroste „zelení“ s tím samým výsledkem.
Pravý overkill by byl, kdyby všechen materiál na místo vozili koňmo na povozech a místo dělníků tam byli robotující nevolníci jak bylo ve středověku (a dodnes v KLDR) zvykem.
Kůň s jezdcem sice plavat umí, ale že by to zvládl i s povozem? Nejsem si jistý, rozhodně bych tam spíš viděl dobytčata, pár volků, konkrétně, než koně (kůň byl ve středověku celkem luxus).
Asi by to složili na břehu a pak vorem…