2206_CENDIS_sleva_jizdne_Zdopravy_728x90

Obrazem: Žula a dubové trámy. Stavbaři završili druhou část opravy Staroměstského jezu

Rekonstrukce Staroměstského jezu, 2. část (červen 2022). Pramen: MetrostavRekonstrukce Staroměstského jezu, 2. část (červen 2022). Pramen: Metrostav

Příprava materiálů začala dlouho před samotným zahájením stavby, a to kácením 160 let starých dubů.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Codycheck

160 let starý dub a beton , no budiž 🙂
Ale spíš co je do očí bijící, je červená reklama na sovových mlýnech.
Praha pořád hlásá do světa, že chce bojovat proti reklamě a najednou uprostřed města je taková plachta 🙁

mic

Vzhledem k tomu, že se uvažuje o stavbě nové (druhé) komory, mohli využít techniky a minimálně ji stavebně připravit…

K.S.

Ta komora ale nemá být na jezu, ale někde tu en. mapy. cz/s/dokocovujo

Pako

Vypadá to moc hezky

Gwann

A důvod, proč tam bude i po rekonstrukci podkladní beton je jaký? To by nešlo i tohle udělat ze žuly?

Kubrt

Nejspíš cena. Památkově autentické to není (ta hmota mezi trámy a žulou taky vypadá cementově, ale zase dlouho vydrží), ale zase – u této stavby by tu autenticitu málokdo ocenil. Myslím, že je to rozumný kompromis. Vůbec ta cena mě překvapila u takhle neobvyklé a zdlouhavé akce; co by za tyhle peníze realizovala SŽ?

Gwann

Opravu dvou přejezdů a zbourani památkové chráněného nadrazi

roman

SŽ opravuje a stačí jezy? 😳

Lubomír B.

No jo, do vodohospodářských staveb zatím nedělá AŽD. Nejspíš by jim voda podemlela teorémy u nutnosti přezabepečovat již zabezpečené technicky nákladnými řešeními v rámci bezpečnosti, které na SŽ prostě není odvaha zpochybnit.

Jiří Kocurek

Nejspíš proto, že podkladní beton je téměř nepropustný. Zatímco žulový štěrk ano a hodně, což by mohlo vést k jeho vymletí.

Kubrt

Doporučuju tuto prezentaci – domnívám se, že původní řešení tohoto jezu je vidět na slidu 12 http://hydraulika.fsv.cvut.cz/Vin/ke_stazeni/Jezy.pdf
Nepropustnou část tvořil udusaný jíl, celý jez byl založen pomocí dubových trámů zaberaněných do dna. Proti erozi chránily konstrukci žulové desky shora a kamenná rovnanina (?) nad a pod jezem.

Jiří Kocurek

Díky, čtu si.

Pražec

On ten strojně opracovaný kámen už taky „nemá duši“. Ale ručně dělaný kámen by už byl fakt overkill, kór když to pod vodou nebude vidět.

Jiří Kocurek

A voda to časem ohladí natolik, že se to stejně nepozná. Případně to zaroste „zelení“ s tím samým výsledkem.

Pravý overkill by byl, kdyby všechen materiál na místo vozili koňmo na povozech a místo dělníků tam byli robotující nevolníci jak bylo ve středověku (a dodnes v KLDR) zvykem.

K.S.

Kůň s jezdcem sice plavat umí, ale že by to zvládl i s povozem? Nejsem si jistý, rozhodně bych tam spíš viděl dobytčata, pár volků, konkrétně, než koně (kůň byl ve středověku celkem luxus).

Jiří Kocurek

Asi by to složili na břehu a pak vorem…