Dopravci Železnice Železniční průmysl

Obrazem: ZSSK převzala na konci roku další Pantery, jezdí jich už deset

Elektrické jednotky Panter pro Žilinský a Trenčínský kraj. Foto: ZSSK
Elektrické jednotky Panter pro Žilinský a Trenčínský kraj. Foto: ZSSK
Většinu nákladů na nové vlaky platí Evropská unie.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala dalších osm elektrických jednotek pro provoz v Žilinském a Trenčínském kraji. Celkem jich tak má slovenský státní dopravce už deset.

Jde o elektrické jednotky, které vyrábí sdružení Škoda Transportation a ŽOS Trnava. První dvě začaly jezdit v pravidelném provozu na začátku prosince. „Máme na ně výborné ohlasy od strojvedoucích i cestujících. Po skončení pandemie a rekonstrukce žilinského uzlu bude těchto 25 Panterů skvělou pevnou kostrou regionální dopravy v okolí Žiliny,“ uvedl předseda představenstva ZSSK Filip Hlubocký.

ZSSK nasazuje jednotky hlavně na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Nákup celkem 25 elektrických jednotek je svým objemem 160 milionů eur největší zakázkou, kterou ZSSK uzavřela. Všechny jednotky mají být dodané do roku 2022. Většinu nákladů na pořízení zaplatí Kohezní fond Evropské unie (135 milionů eur).

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XYZ

Proč mi přijdou ty slovenský Pantery hezčí než naše?

Apollo17

Protože jsou zahraniční 🙂

Toníček

Protože mají barvu na kterou není nikdo dosud zvyklý a taky protože jsou po face-liftu 🙂

SP45-116

LD Zilina?

Kubrt

Ano, ale halu na údržbu panterů mají ve Vrútkách.

Horizon

Údržba bude aj v Žiline, no je vo hviezdach kedy.
Prioritne sa z týchto eurofondov postavia údržbové haly vo Zvolene, Humennom a Nových Zámkoch.

Vladki

Hm, tak v Trnave nechali funkcni depo zpustnout, a v NZ postavi za dotace nove. Jojo tomu se rika pece radneho hospodare…

Petr

Pantery budou dočasně servisovány v Žilině ve vozovém depu. Do depa Vrútky, kde se staví nová hala, budou přesunuty později po dokončení stavebních prací. Zatím je ve Vrútkách v depu funkční pouze myčka.

Vladki

Mohli by 2-3 pantery nechat na trať Trnava – Kúty. Místo těch pocmaranych Honeckeru a oloupané laminatky…

DJ TRAIN

Honecker sa postupne rekonstruuje…. po min. vedeni MD sa hasi aj vacsi problem hnacie vozidla … balik penazi nenafuknes..

Pezos

Kdyby nebylo potřeba další soupravy na turnusy typu 2 vlaky za den, zbylo by i na další tratě.

Peter

Co to má nad podvozky? U prvních jednotek to nebylo, je to hodně do profilu…

Petr

Oproti českým regiopanterům mají slovenské vlaky jinak řešený přenos podélných sil mezi skříní a podvozkem. Podvozky pro slovenské vozy mají také jinak upevněné tlumiče sekundárního vypružení (svislé, podélné)

Jerry

Jen tak dále..ty slovenské pantery jsou hezčí..

Ondřej

Stejně, má to ta firma ale štěstí, co? Skoro všechno platí Kohezní fond Evropské unie. To by se mi taky líbilo.

DJ TRAIN

nie je to o stasti, ale manazmentoch a novozavedenom standarte od tohto roku… v svk ma vacsina lepsie riadenych statnych organizacii oddelenie projektoveho riadenia..vybranych manazerov ak to vie vedenie podnikov odovodnit moze platit na urovni komercnej sfery…..preto napriklad niekolko dalsich projektov EU schvalenych caka na dodavky a ukoncenie VO a podobne je to aj u mestkych dopravcov…….. kde vyslovene pracovnici hladaju financie, stat, eu fondy, eko fondy norsko atd…. a zapajaju sa do kazdej moznej schemy + zssk stahuje po predchadzajucich vladach investicne dlhy..

Horizon

To bude tým, že nikto iný jej peniaze na nákup jednotiek nedá.
Štát pochybne platí aj za objednané výkony.

DJ TRAIN

povedzme, ze „kreativne“platenie za vykony vo verejnom zaujme je samo o sebe kapitola, ale nastastie „zatial“ to nie je na sposob ua i ked vlaky na uz podobne ako tam vdaka „socialnemu cestovnemu zhoreli…. uz chyba leen zverina vagony 3 triedy pre pri. dopravu a je to komplet

Luděk S.

Východní trhy, tam to jde! A ještě jsou rádi.

dizgrafyq

To je kritika západních trhů, že si k sobě nepouštějí kounkurenci nebo je to kritika východních podniků, že se nechytají na západních trzích?

medical_examiner

Asi obojí dohromady.

Peter

V niektorych castachi Slovenska napr. v Kosiciach a Presove by boli urcite radi, ak by tieto Pantery vymenili za 460, resp. stare vozne napr. Honeckery.

Peter

..častiach…

Kubrt

Soutěž na jednotky pro východní Slovensko je v běhu, tak snad i doběhne a nákup se zrealizuje.

Peter

V uvedenom clanku som sa snazil diskutovat, ale ludia z vychodu sa tazko presviedcaju. Necudujuem sa im, ked zahranicne investicie su vacsinou na Zapadnom Slovensku,maximalne pri vacsich mestac(ZA, PP, KE, PO):

https://presov.korzar.sme.sk/c/22558138/zupna-majersky-namiesto-modernych-vlakov-nam-dali-staru-ancu.html

https://ekonomika.sme.sk/c/22559986/v-zilinskom-a-trencianskom-regione-zacinaju-jazdit-nove-vlaky.html

DJ TRAIN

Vsetko potrebuje cas.Ja som tiez povodom z vychodu a vela veci pochopis ak zacnes aspon kratkodobo zit mimo vychodu a vnimat bez predsudkov realitu inej oblasti. Nadavanie pana Majerskeho na zamenu Stadler vs. Mravec nechapem.

Jednotky ZOS ZV Mravec jazdia i na jednej linke PID v Pha a su na ne super ohlasy od domacich i zahr. cestujucich.

Peter

Ludia su nahnevani kvoli odsunu suprav 840 a 671 (BA-DS, ZA). A za to, ze Vychodne Slovensko je zanedbavane investiciami,. Pracovne prilezistosti su mizerne, zanedbane cesty oproti ZS a tymi castami Slovenska, kde sa aspon trocha investuje.

DJ TRAIN

Peter … viem o situacii na vychode som pol na pol mimo SR a v SR a z vychodu pochadzam. – mozem bez emocii porovnavat aj zo zapadnou castou, CR ale i inymi statmi EU…….odsun 840 a nahradou jednotkou Mravec neberiem ako tragediu – jazdi v Prahe a rozhodne nerobi hanbu… jednotka 671 ide prec len po dobu rekonstrukcie uzlu ZA…. trat na Komarno je velmi specificka na Zitnom ostrove samo o sebe a bohuzial toto rozhodnutie musim oznacit za spravne….. investicie do jednotiek su cca rovnomerne…to poviem bez emocii, ze by som vedeniu zssk krivdil….. investicie do infrastruktury su… Číst vice »

DJ TRAIN

ospravedlnujem sa zaroven za gr.chyby som dyslektik… presuny jednotiek dle inych potrieb do oblasti hl. mesta su bezne i inde (napriklad CR, AT a podobne) – ci sa nam to paci, alebo nie hlavne mesto a krajske mesta vsade plnia aj vyssiu re. funkciu, alebo nadregionalnu funkciu… zaroven viem Stadler zneje inak ako ZOS ZV.. no ZOS nam hanbu nerobi… ako z Vrutok tak i ZV su to jednotky na urovni

Peter

ZOS ZV Mravec neviem posudit voci 840-tke, jazdil som iba v nizsich radoch (810, 811, 812). Hlavne 810 je otras suprava, tu v diskusii si z nej robia diskutujuci „prdel“. Tiez na spackany tender pre trat BA-DS-KN boli ludia nahnevani. Ministerski iuradnici tender komplet „pokazili“. Mozu tvrdit, ze usetrili par centov na km, ale text zmluvy nikto nezverejni. Spominana trat BA-DS-KN potrebuje modernizaciu, dvojkolajku a elektriikaciu. Ale tej modernizacie sa nedockame, ludia zacnu naplno pouzivat R7 a odidu od zeleznice. Ale to je uz ina kapitola. ked vidim ako sa v CZ modernizuju vedlasie trate a pod., „veĺmo ma srdco… Číst vice »

Horizon

Vieš, to je pekné s tou BA – DS – KN.
Lenže keby ŽSR takú investíciu pripravili, tak zasa počúvame, ako pol východu nadáva, že odhadom 300 miliónov eur ide do Bratislavy a okolia A východ zasa nič. Pritom keď zrátame, koľko stoviek miliónov šlo do PO a KE kraja, tak zistíme, že to taká tragédia nie je.

DJ TRAIN

Konecne pohlad na zaklade DAT a nie emocii

DJ TRAIN

ZSR ju aj pripravuju, ale potom nastupi schvalovaci proces a to bude namietok… od obyvatelov aktivistov atd…. ako s kazdou investiciou vsade ano ano schvalujem zlepsenie len preboha nie na mojom pozemku, alebo v jeho blizkosti

DJ TRAIN

Peter ako ktore a ako kde…nic nie je ani cierne a ani biele…ano cast vedlajsich, kde mas tok cestujucich na zaplakanie sa bezmozgovo modernizuje a zaroven na trase zapadnych expresov – usek Praha -Beroun s naslednym pokracovanim na Plzen a Nemecko je na zaplakanie doslova… v CZ zijem dlhsie, skusenosti mam aj mimo CR poviem ti to asi tak… na viacero veci mechanicky nadavame ..lebo SR..lebo vychod atd… a pritom ich mame na lepsej urovni, alebo zlepsujeme sa velmi rychlo….

PeterC.

Ano, ja chapem Tvoje argumenty. V tych diskusiach na sme.sk ma niektori diskutucuji skoro obvinovali za tie presuny 840,671. Za chybajuce investicie na juhu a vychode Slovenska. Trat BA- Beroun je uz evergreen na tomto portali, ktory navstevujem cca necely rok. Niekedy sa da poriadne zabavit na tunajsich diskusiach.

Kubrt

Super ohlasy na mravce od zahraničních cestujících by mě věru zajímaly; nebylo to něco ve smyslu „I’ve never seen such train „?

DJ TRAIN

Na malo vytazenu lokalku je super…. ale dat ho napriklad na rychlik Arrivy aneb CD by bolo zverstvo..inak viem kam narazas derivaty 810 a podobne….

Horizon

Majerský potrebuje byť v telke… To je všetko.
ZSSK potrebuje efektivitu ako soľ. Jednotky, ktoré viac majú prestoje ako časy jazdy sú neefektívne používané…
Na odobratí Ešusov východ až tak netratil, ako sa snažia nahovoriť.

Noddy

Stratil doteraz dve existujuce moznosti vyuzit nizku podlahu.

Horizon

Práve preto som použil slovné spojenie „až tak netratil“.
Zasa ak by som sa mal viazať iba na to, že pôjdem vlakom s nízkou podlahou, tak to sa môžem rovno na to vykašľať cestovať so ZSSK. Tak sa cestovať nedá.

David

Ty zahraniční cestující na S34 myslíte Slováky nebo Ukrajince? Nikoho jiného ze zahraničí se „super ohlasy“ si totiž představit neumím.

DJ TRAIN

Nie mal som tam nie jeden krat stastie aj na spanielov, nemcov a podobne na lokalku je to mila suprava………………….a zasa nastavenie tarifov v mhd a IDS velmi zo zapadnej EU a juznej ameriky nechapu ako to moze byt fungujuci system a tak lacny… kedze tak sa hodne razi linia co cesta to jizdenka ….v EU az na par vynimiek. pre Slovaka je Mravec nizsi standart pre UA poznajuc ich vozy v okoli Kyjeva a dalsich miest tzv. Klie a podobne……………..tazky luxus, ale zato denne EX cez stat a nocne EX maju zrekonstruovane vozy na velmi vysokej urovni ak sa… Číst vice »

DJ TRAIN

Tie minuska by som pochopil ak by dotycny povedali pri sieti liniek ako CD tak i ZSSK mimo emocii z jednotiek 810 aj bod B odkial na to vziat bez zapojenia dalsich emocii typu tato vlada… antipatii k znacke a podobne… Po cca 25-30 rokoch kedy sa u ZSSK i CD na zasadnejsie a masivnejsie renovacie zo strany statu kaslalo a zeleznice sa rozpadali v niektorych castiach a upadok bol znacny. – sebelepsi krizovy manazer to neda do poriadku za rok – dva. Aj z toho dovodu sa fandom sukromnej dopravy do CD i ZSSK dobre kope. Nevyjadrujem sa zamerne… Číst vice »

DJ TRAIN

Ludka S neries to je z inej diskusie ina diagnoza a vcelku zakomplexovany clovek… ked mu dochadzali argumenty zapojoval Madarsko, pastevstvi uz chybal len vojnovy stat a bolo by to komplet…. vydarene reko Honecerov vcetne klimy su na ceste (nie polovicaty nepodarok, aky bude v cz na Pardubicku a dalsie nove jednotky pojdu do okolia Kosic a Presova…predpokladam, ze pojde opat o stejny typ ako ZA a TN region

Petr

To bych si nebyl úplně jistý vzhledem k tomu že v panterech je uvnitř hluk jak v pojízdné serverovně, zatímco v honeckrech jen slabé ševelení od podvozků.

Peter

Nemal som este tu cest sa odviest sa novym Panterom. Najblizsia linka konci v Trencine, to je zatial pre mna.

Peter

…pre mna daleko….

David

Východní Slovensko je bohaté, když se chce zbavit zánovních Honeckerů. To u nás v Pardubickém kraji se rozhodli na nich postavit osobní dopravu na koridorové trati 010 na dalších 10 let.

PeterC.

Tie Honeckery som uviedol len ako priklad. Nepoznam naspamat tie oznacenia voznov napr. Bmpeer, Ampeer atd., zeleznicna doprava je pre mna iba konicek.

DJ TRAIN

Vies je ironicke, ze nemecky a slovensky cestujuci na produkty SKODA Plzen nenadavaju a su s nimi spokojny a v CZ na vlastny podnik nadavaju ludia kolko to ide….. nechapacka, ale v poho vsetci sme iny…..

Džaro

Ono je to taky tím, že lokomotivy Emil Zátopek patří k nejdražším na světě, dlouho dobu byly problémy se schválením v Německu a nakonec si ČD pronajaly Vectrony (po 10? letech).

Já mám zkušenost s ježděním Pantery a sice je to velký pokrok oproti Honecker/460, ale při 160 se vážně třesou a mají spoustu dalších problémů, které třeba Siemens Cityjet nemá. Na druhou stranu ty novější verze Panterů (viz článek) mají tyhle nedostatky vychytané.

Petr

Nejenom třesou, ale díky hlučné vzduchotechnice jsou při stání ve stanici hlučnější jak regionovy na volnoběhu, teď v zimě se do toho přidává vysokofrekveční pískot, kvůli kterému je kdysi vykázali odstavené v Židlochovicích, jelikož zapnutým topením přes noc rušily noční klid.

Vbb

Když kvůli vlastní blbosti zaplatíte za lístek MHD místo nějakých 30 korun tisícovku (pokuty), taky budete říkat, že v XXX mají nejdražší MHD na světě?

DJ TRAIN

je chybou CD ako si to osetrilo… podnikanie je za ucelom zisku…. ked sa mi odberatel ponukne, ze mi dobrovolne pre svoju blbost zaplati co zaplati nemam to brat?

Původní Pražák

Když uplatim soudce, aby vas zbavil svepravnosti a ze me udělal vašeho opatrovníka, a ja vas pak připravím o majetek, tak pujde taky o vasi blbost?

Vbb

Jenže v kauze 380 nikdo žádného soudce neuplácel – to je mimochodem trestný čin, který by celou kauzu velmi jednoduše poslal znovu na samý začátek.
ČD dobrovolně podepsaly rozhodčí doložku (první blbost) a pak hlavně svévolně zadržovaly platby za dodané kusy (druhá a ještě větší blbost), čímž vyvolaly to rozhodčí řízení, na kterém to definitivně pros*aly.

DJ TRAIN

Emil Zatopek -nie je chyba Skody, ale neschopnosti manazmentu CD uzavriet normalne zmluvy
Novsie varianty EZ jazdia v SVK i v DE aktualne a neregistroval som zasadnejsie problemy..
Pantery no… tu je taka lokalna specialitka v CZ brat prototypove rady.. ale v zasade u jazdy Panter prve rady a Panter pre region Plzen a SVK rozdiel je….

Horizon

Akurát že v Nemecku tú Škodovku vytrápia…
Na Slovensku ZSSK vypisuje ušité tendre.

Tieto krámy by tu už boli dávno, keby pôvodne Smeráci nevypísali tender, ktorý Stadler a Siemens napadli rovno v Bruseli.
Následne nominanti SNS museli tender zrušiť a vypísať nanovo, lebo bruselský pozdravný list obsahoval informáciu, že ak to nenapravia, ZSSK si to bude platiť iba zo svojho vrecka…
Stadler sa síce tendra zúčastnil, no prehral. Zlé jazyky vravia, že postačili mu tie zubačky v Tatrách.

DJ TRAIN

Teraz so mnou nemusis suhlasit..ale je to moj dlhodoby nazor….. ale v tomto som za Polsky pristup… to, co si vieme vyrobit sami brat sami… co si nevieme vyrobit brat od najblizsich susedov… dopravnu techniku(vyrobcov) maju kvalitnu s vynimkou HU vsetci a az tak dalej…… u corony sa ukazalo jasne, ze EU je projekt na dobre a stabilne casy a ked ide do tuheho kazdy hrabal sam za seba a vtedy pomozu najblizsi susedia….

David

Nenadáváme na podnik, nadáváme na produkt.

DJ TRAIN

kto si co objedna a jak to osteri…to ma, co na to dodat.

medical_examiner

Tak bude vyrábět pouze na export, a obě strany budou spokojené.
To se rozumí, že místo panterů se koupí Siemens Desiro HC…

DJ TRAIN

Je logicke, ze v DE a AT budu tlacit miestne firmy Siemens kolko to ide…aj preto mozno schvalenie Skody trvalo kolko trvalo….. podobne ako si SVK v diesel trakcii tlaci ZOS Vrutky, PL si tlaci Newag, Pesu a Solaris… a UA si tlaci KVSZ, Elektron, Bogdan a Tatra Yug a na svoje firmy narozdiel od CZ nenadavaju a, co nemaju beru od susedov ak to ide pripadne z obl strednej EU i z Ceska!

Honza D.

Když tak vidím pojmenoání jednotek, kdy dojde na jména Gustáv, Andrej a Josef?

David

Na Josef asi nikdy. To není slovenské jméno.

Martin

Jozef… ja to pochopil…

švestka

Ještě Igorko, aby tam bylo nějaké populární jméno ze současnosti.

Peter

Napr.Milos 🙂

Modré zábradlí

Nezapomenout na Vasila.

medical_examiner

A na Sergeje!

Tomáš

Akorát pořád nechápu, proč nemají Panteři tu vyzbroj na střeše zakrytou nějakým „deklem“. Copak to jiní výrobci mají takhle hnusně otevřené? Nebýt toho tak by to byla i pěkná jednotka….

Kubrt

Škodovka u panteru zápasila s hmotností, dekly kolem výzbroje pár kilo dají. Plus praktické dopady – chlazení, zachytavani bordelu, snazší údržba. Souhlasím, žádná elegance to není, ale me osobně ta viditelná výzbroj nepoburuje a ze by to mělo vliv na počet a spokojenost cestujících taky nepředpokládám.

Pezos

Otázkou je, nakolik by to omezilo kravál od výzbroje. Typickou vlastností škodováckých jednotek je to, že když stojí u nástupiště, není slyšet ani hlášení rozhlasu.

Martin

to ale neni ani tak zakrytim, ale pouzitou vyzbroji, jsou i vlaky tizsi…

DJ TRAIN

neviem cim to je, ale svk jednotky idu relativne tichsie, no ked prichadza/odchadza jednotka na Pha hl.n. tak mi trpia usi… Je tam nejaky zasadnejsi rozdiel?

Martin

Na to staci par hlinikovych sloupku a nalakovany tahokov… alespon z boku, z boku to vazne maji vsichni zakryte i kvuli aerodynamice,…
Neni to podstatne, ale i vlak by mel nejak vypadat a byt obleceny, ne nahaty…

bindera

Geniální nápad, to by mohlo celkem slušně odstínit antény. Kam by taky ten fíra volal, že?

Berťa

Co by laminátový řekl odstínit?

Tom

Mohli tam dát něco elegantnějšího. Není to problém jen u Škody, on to má i OeBB Cityjet dost otevřené, jen jak má nahoře těch krabiček víc, tak to tolik nebije do očí. 😀

Martin

To mate pravdu, i CityJet to ma odkryte… nevypada to pekne…

Míla

Industriální design! 😉 Za mě ok 👍

Kalina

Pár kilowattů příkonu navíc to jistě způsobí, ale na spotřebu se na dráze nikdy moc nehledělo a proto tuhle hrůzu zřejmě nikdo při schvalování nenapadl.

Ten_z_Bíliny

O tom, jestli to je hnusné nebo ne, to je na každém. Problém vidím spíše v tom, že to je celkem velký zdroj hluku. Když tu kolem ty jednotky sviští, tak značná část aerodynamického hluku jde z těch krabic nahoře. Nejhorší jsou pak pískající banány a krysy..-.

ngthrn

Já bych čekal, že to bude kvůli lepšímu chlazení… Třeba tramvaje 15T to mají podobně.

Martin

15T to maji z boku zakryte…

Jerry

Má to vliv na funkci?

Luděk Štěkala

Jako na funkci rostlináře?

Tonda Sehnal

Alstom to má odporné úplně stejně. A i přes to prodá 500 Polyvalentů. Naprostá marginálie.

PeterC.

Tak to uz vubec ne 🙂

Partneři

Škoda transportation