Obrazem: Zprovoznění nové trolejbusové trati v Praze ozdobily veterány
Slavnostní zahájení provozu na trolejbusové lince Letňany - Čakovice (15. října 2022). Pramen: DPP/Petr Hejna
Mezi statickými exponáty se objevil například trolejbus Praga TOT z roku 1936.
Tady je to jak u Ortodoxních Trolejářů 🙂
Za jakoukoliv jinou myšlenku než jsou svaté dráty, se trestá, tažením za Trolejbusem po Vysočanské estakádě 🙂
😃
Nejlepší z elektromobilů je trolejbus. Žádné umělé nařízení na elektomobilitu, baterky a nespolehlivý provoz hlavně v zimě. V bateriích jsou celkem velké ztráty a trolej dodá, co vozidla právě potřebují. Dnes jsou trolejbusy moderní spolehlivá vozidla a ČR má s provozem a výrobou mnohaleté zkušenosti. Je dobře, že Praha doplňuje MHD o další dobrou variantu. Už v osmdesátých letech byla obnova trolejbusů v Praze na spadnutí. Dokonce ze Škody Plzeň bylo dodáno několik vozů T14, které stály v hlavním městě nějakou dobu v uzavřeném areálu. Na celé víkendové akci byla zajímavá účast i typů, které na silnicích Prahy nikdy nejezdila,… Číst vice »
Za mě se akce podařila, byť jsem byl fotit jen v neděli. Ale o celém projektu si myslím své, už jen pro to, že elektrobusy/trolejbusy se považují za ekologické (v daném místě), ale elektřina se musí vyrobit v jiném místě, kde se stejně znečistí ovzduší.
Aspoň v Praze bude další dopravní prostředek, byť nejsem úplným nadšencem této myšlenky.
Jak prosím znečišťuje ovzduší třeba vodní elektrárna?
Elektřina se jistě někde musí vyrobit, ale velice efektivněji než spalováním nafty ve vozidlech…
Trolejbus v dnešní době není špatný, ale jen když má alternativní pohon (baterie nebo spalovací motor). Jinak závada na troleji dokáže zapříčinit ve městě neuvěřitelnou dopravní zácpu během pouhých pár minut.
A jak často k takové závadě na vrchním vedení dochází? V Perníkově ho zažiju tak dvakrát do roka a vždycky se stejnou příčinou: pologramotný kamioňák nepochopí ani jednu ze 7 zákazových dopravních značek s omezením výšky vozidla a strhne troleje pod podjezdem. Ale zásadnější problém zaviněný závadou vzniklou na vrchním vedení, který by zapříčinil dopravní kolaps ve městě, si nepamatuji.
To i trambaj…
V tomto ohledu pořád lepší než tramvaj, kdy porucha jedné tramvaje na trati zablokuje daný úsek pro ostatní tramvaje jedoucí za ní.
A trolejbusy se dokážou objet? Klacky dolů, klacky nahoru?
Už celá desetiletí. Stahování na místě problému se dřív dělalo tak, že si jeden holt byl „zaběhat“ . Chytil šňůry sběračů, na akustický signál se řidič rozjel, běžec stáhnul a běžel za vozem. Pod trolejí nasadil, opět dal akustický signál a šel na další vůz.
….akustický signál je buď mocné hvízdnutí, nebo bouchanec dlaní na zadní čelo…
Nebo nelegálně jako na videu. Teď po letech už se klidně přiznám, taky jsem to takhle dělal.
https://m.youtube.com/watch?v=Jq57ksvoP3k
Takhle
https://m.youtube.com/watch?v=ieFVpMUpevc
Nevšiml jsem si, že by třeba oblíbené tramvaje v Praze měly takovou možnost. Kolejová vozidla jsou daleko větší problém.
Já jen doplním, že jezdila vložená pořadí mimo předprodej jízdenek, takže se dostalo i na ostatní zájemce a zítra to můžete zkusit taky pokud jste už nesehnali jízdenku předem. Plus tady jezdí 30Tr v úseku Letňany – Čakovice, částečně na baterie, jednou za hodinu.
Snad se taPraga podaří zprovoznit. Bylo by skvělé se takovým kouskem svézt.
Škoda té přestavby zpátky na levostranný provoz. Se dveřmi vpravo byl historicky v provozu déle, a mohl by tak i nějaké ty veřejné jízdy absolvovat.
Na přestavbu jen pro ježdění je originál příliš cenný. Určitě by se k tomu účelu dala nechat vyrobit replika, ale u peněz většinou podpora končí.
Já s P_V souhlasím. Praga dlouhou dobu upravená na pravostranný provoz jezdila, takže by to nebyla renovace do výrobního stavu ale třeba do stavu po posledních dílnách, což by nebylo nic proti ničemu.
Reálně, nevím jak moc se v trolejbusech vyznáte, ale skříň byla v hrozném stavu a většina je stejně replika, mnoho původního nezůstalo. Třeba výzbroj nemá s originálem vůbec nic společného, jelikož se nedochovala a řešilo se jak to zbastlit na bázi 14Tr… Takže o nějaké původnosti se moc hovořit nedá…
Ona byla snaha ji dostat do stavu, v jakém provoz zahajovala. Skříně jsme opravovali i u vozů pro Ukrajinu, jinými slovy očesat na holý rám a ten ještě opravit.
Elektrovýzbroj je věc jiná, ale opravdu to má mít tyristorovou pulsní regulaci?
Možná to bylo i tím, že rozhodnutí o podobě rekonstrukce bylo učiněno v době, kdy obnova provozu v Praze byla jen v říši šotosnů.
Před zhruba třemi lety se výzbroj vycházející ze 14ky brala za hotovou věc. Jestli se to nějak změnilo nevím, ale celkem o tom pochybuji – musel by nastat problém s tím jak to tam vecpat. Ono těch řešení moc není replika původní je nereálná a tuto by bylo relativně jednoduché a dostupné.
Já myslel, že to budou stykače jako stará odporová 9Tr. Ale samozřejmě že jim do té rekonstrukci kecat nebudu. Odvedli obrovský kus práce už tím, že je tahle krasavice vystavovatelná. Opravdu velký respekt. 👍👍👍
Upírovi Šajnher docela sluší, to čumím
Taky se divím. Asi platí matematická rovnice že mínus a mínus je plus.
Jste ve škole zrovna chyběl při počtech, ne?
Mínus a mínus je pořád mínus.
Zato mínus krát mínus je plus. 🙂