Obrazem: Ve Finsku začaly testy nové tramvajové trati Helsinky – Espoo s vozidly od Škody

Tramvaj Škoda ArticXLJokeri na nové trati Helsinky - Espoo. Pramen: Raide-JokeriTramvaj Škoda ArticXLJokeri na nové trati Helsinky - Espoo. Pramen: Raide-Jokeri

Tramvaje nahradí páteřní autobusovou linku 550, která je nejvytíženější v celé aglomeraci Helsinek.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Pěkná tramvajka

Pedro72

Kdo trochu zná Helsinky, tak musí ocenit to elegantní propojení předměstí, která byla zatím vzájemně izolovaná. Taky pět nebo šest přestupních stanic s vlakem a metrem vypadá dobře, i když je na dálku těžké posoudit, jak hladké ty přestupy budou (na konečné Keilaniemi to třeba moc šikovně nevypadá). Na druhou stranu je ta trať často vzdálenější od zástavby, než by bylo ideální.

VeseliD

Proč zrovna na Keilaniemi to vypadá nešikovně? Metro je hned vedle a jezdí každou chvíli :).

Mimochodem, 3.12. se otevírá úsek metra z Matinkylä na Kivenlahti, na což se moc těším.

Karensky

Ty oranžové světla nad kabinou na obou koncích jsou jen majáky na dobu testování? Nebo je to nějaká povinná výbava v dané zemi?

Miloš Zikmund

Co by jste řekl 🤔…

Karensky

Na některých snímcích tato světla ještě nejsou. A pokud vezmu v úvahu, že se jedná o novou trať, je asi záhodno okolí varovat i tímto způsobem. Nebo je testování bráno ještě jako součást stavby a tímto jde o „stavební stroj“ a zde jde tím pádem o vybavení vcelku běžné:-)

Roman Soudný

TA oranžovÁ světla. Chápu, když někdo domotá I/Y, ale tohle?

Karensky

A já zase považuji u své osoby za menší zázrak, že stále vládnu jazykem českým vcelku obstojně.
Opravdu neřeším rozbor větný, ani jiné ptákoviny. Ano máte pravdu, ale časy kdy jsem si o sobě mohl dovolit tvrdit, že má čeština je obstojná mizí společně s minimální možností komunikace v čestině.
A pokud Vás to takto trápí, poté mohu jen doporučit nevydávat se na síť a hlavě ne mezi mládež, nebť Vám hrozí minimálně psotník, škytavka či stavy mdlobné pane profesore.

Pedro72

A hned v reakci „by jste“ místo byste :-O Tady člověk opravdu musí vypínat útlocit, jinak trpí jako pes 😀

Miloš Zikmund

Když čtu některé téměř nenávistné články vůči Škodě Plzeň, tak těm lidem vůbec nerozumím. V tomto případě Finové hledali partnera sami. Spolupráci se Škodou si velmi pochvalují. V ČR už původních firem i díky zásahům bývalých vlád moc nezůstalo. Dnes v naší zemi (?) často otrocky pracují lidé v zahraničních podnicích, které odvádí velká % logicky do svých zemí, lidem jdou peníze do banky se zahraničním majitelem a kupují cizí potraviny v zahraničním obchodě.
Tak se ptám, proč vadí někomu výroba a existence Škody Plzeň ???
Co tím sledují!!!

M19

Oni otrocky pracují mnohdy i v těch českých firmách. Ale máte pravdu, že je tu častá ventilace vlastní frustrace některých skrz nenávist a pomluvy vůči některým firmám a na druhou stranu bezmezná adorace u jiných. Jestli ví o nepravostech, mají proti nim něco dělat, tady to nezmění.

Miloš Zikmund

Velký problém nastal ve sporu mezi Škodou a ČD. Čistota nebyla na žádné straně. 380 byla novinka po dlouhé době. Siemens se snažil výrobu kolejových vozidel v ČR úplně zastavit. Už jenom zadržení zkoumání lokomotivy v Rakousku bylo zvláštní.
Skoro se to povedlo. Je smutné takové věci sledovat. Je za tím mnoho vlivů. Od úplatků, po různá pracovní místa.
Většina obyvatel seriózní informace nikdy mít nebude. Jiní si to pletou s fotbalem. Ani se pak nedivím co se u nás děje…

Miloš Zikmund

Ještě malá poznámka.
Nejsem zaměstnanec Škody, ale firmu znám velmi dobře. Čím bývala a co zůstalo dnes. Zatím je možné na úspěchy navázat. Určitě to bude chtít hodně práce.
Třeba z ČKD nezůstalo asi nic a Tatra získala na poslední chvíli majitele, který nechtěl spekulací hned peníze.

Lišák

Děkuji za Váš komentář. Je docela těžké udržet si chuť do práce, když je už jen při zmínění jména zaměstnavatele vše odsuzováno a házeno do koše. Netvrdím, že Škoda je podnik bez nejmenší chybičky a s perfektním výrobním programem. To rozhodně není. Jméno firmy je pošramocené už dlouho a získat zpátky přízeň odbornější veřejnosti mi občas připadá jako nemožný úkol. Protože se zkrátka nedá zavděčit všem ať se snažíte sebevíc. Vždycky si říkám jaká je to škoda, že tihle lidé nemají možnost vidět do zákulisí. Sledovat jak je náročné vytvořit takhle složitý produkt v podmínkách, které tu máme. Třeba by… Číst vice »

Miloš Zikmund

Smutné je, že často nejde vůbec o odbornou veřejnost.

původní Jakub P

Jenže my ostatní v tom pak musíme jezdit. A těžko po nás můžete chtít, abychom srovnávali podmínky vývoje ve Škodovce a u zahraniční konkurence. (samozřejmě pokud splňují nějaké minimální standardy dané civilizovanými pracovněprávními a ostatními předpisy). Z našeho pohledu je daleko důležitější kvalita produktů a jejich cena.

Pokud nemáte adekvátní podmínky na vývoj, bylo by naopak dobře, aby ten produkt nikdo nekoupil. To by vaše vedení muselo řešit. Buď zúžením portfolia, nebo zajištěním adekvátních podmínek. Kupovat jinak nekonkurenceschopné produkty jen proto, že jsou od domácího výrobce fakt není dobrá cesta.

Robert Pražák

Nevím, jaké zásahy minulých vlád máte na mysli. Jestli ty firmy měly obstát na otevřeném trhu, bylo nutno do nich investovat. A v Česku tehdy žádní solidní a hlavně solventní investoři nebyli. Takže byla volba buď budou ty firmy mít zahraniční investory nebo nebudou vůbec.
Ostatně, čeští majitelé se moc nepředvedli,viz Marouškova ČKD, Soudkova Škodovka nebo Stehlíkova Poldovka.

Ketchup1970

Korea tedy ta jižní , investovala peníze do svých podniku z půjček MMF a WB a nenechala vlitnout konkurenci jako lišku do kurniku. Teď mají Samsung Doosan a Kia a Hyundai atd. Náš šok posloužil jenom cizincům . Já vlastně nevim kolik procent mých peněz konci zpět v české ekonomice . Potraviny kupuji polské a zeleninu holandskou či francouzskou v holandském a německém řetězci . A i tak ty peníze mám v rakouské bance a ta je pošle do matčina měšce.

Robert Pražák

A co brání nějakému českému subjektu založit vlastní řetězec a konkurovat těm cizím?
A kdo je největší český zemědělec?

Ondra K.

Řekl bych, že to je prostě většinově reakce na to jak se Škodovka chovala a chová. Od politickýho protlačování svých výrobků prostřednictvím různých neférových výběrových řízení přes různý pochybný transakce typu privatizace Ekovy až po účelový napadání výběrových řízení.

Za svoji novodobou existenci po roce 89 má Škodovka na svědomí tolik negativního, že se negativním reakcím nelze vůbec divit.

Mrham

Co bylo na privatizaci Ekovy špatně? Napadání výběrových řízení dělají i ostatní firmy.

Ondra K.

Špatně je už fakt, že k privatizaci vůbec došlo. Ekova, či dříve ÚD Martinov má pro fungování tramvajovýho provozu DPO naprosto strategický význam a bez něj by dlouhodobě nešlo fungovat. Prodávat takovou významnou infrastrukturu do soukromých rukou nedává smysl.

Kubrt

A je to chyba Škodovky, nebo města Ostravy?

O.K.

A čemu se divíte? Když tady jezdíme řadou skvělých zlatých českých výrobků jen proto, protože měli o centimetr širší dveře nebo o dvě sklápěcí sedačky víc? Ano, výrobky ze škody samozřejmě nejsou to nejhorší na světě, ale s historií chování té firmy na ní prostě je určitá část populace naštvaná a zcela oprávněně. Jak se řiká, když už žeru, tak aspoň nemlaskám. Nedělám si iluze, že levárny nedělají ani jiní výrobci a každej si rád přisosne ze státního, ale to, co předváděli, byl úplný výsměch. A propos, jak bylo zmíněno níže, zrovna tyhle tramvaje vyrábí škoda ve Finsku z části… Číst vice »

Libcha

Možná by se slušela dodat i hostorická poznámka, že Škoda pohltila (majetkově, a (snad bohužel) i značkou) finský Transtech a zmiňované tramvaje jsou (nejspíš?) komplet tamní vývoj a výroba. Aby si třeba někdo nemyslel, že jde o bůhvíjaký exportní úspěch zlatých českých ručiček. S trochou nadsázky by se dalo říct, že finské tramvaje dodala jakási kyperská firma 🙂

Jan

Škoda už dávno není kyperská 😀

Radek

Myslím, že do toho cpou škodováckou výzbroj.

Miloš Zikmund

Ano, osazují to výzbrojí a motory z Plzně 👍
Mimochodem motory jsou velmi kvalitní. Vyrábí se v Plzni – Doudlevce i pro trakce jiných velkých firem.
Škoda Plzeň úzce spolupracuje s vysokou školou strojní a elektrotechnickou. Podporuje střední odborné školy a učiliště. Rozvíjí um a vzdělávání lidí.

Radek

Jo, myslím, že výzbroje jdou škodovce nejlíp. Mechanická část méně

Ondra K.

Pokud se nepletu, tak Transtech sice ve spolupráci s DP Helsinky vyvinul, vyrobil a vyzkoušel prototypy původního Articu, ale na rozjetí sériové výroby nebyly prostředky. Takže minimálně na zajištění výroby Škodovka svoje zásluhy má.

Miloš Zikmund

Vůbec jsem nepochopil Vaší nenávist vůči Škodě Plzeň. Jaké informace a bludy zveřejňujete.
Finové si spolupráci se Škodou velmi pochvalují. Sami hledali partnera.
Škoda Plzeň jako torzo bývalé celosvětově známé strojírny přežila likvidaci českých firem koncem devadesátých let, kdy zaměstnávala 38 tisíc lidí v Plzni! Dnes se snaží o výzkum, výrobu a prodej. Děkuji za to.
Co dnes zbylo z bývalého soběstačného Československa? Zahraniční kolonie, kde lidé z ČR, Polska, Rumunska, Slovenska, Ukrajiny pracují v cizích firmách, peníze jdou do cizích bank, kupujeme v cizích obchodech zboží ze zahraničí.
To Vám asi uniká. Bohužel nejste sám…
(skoda.cz).

Dalnice

No ona ta sobestacnost Ceskoslovenska byla jaksi vynucena. V tom zadratovanym komunistickym koncentraku mely statni firmy monopol a konkurence ze zapadu sem nemela pristup. Takze cokoliv se vyrobilo se i prodalo (nebo rozdalo) bez ohledu na parametry a kvalitu. Parametry i kvalita samozrejme nebyly vždy uplne spatne ale celkove prumysl vic a vic zaostaval. Když padla zelezna opona, padla i většina statnich firem. Kdo by je zachranoval? Vláda z penez, které nemela? Mimochodem, ty peníze, kterými disponuje jakakoliv vláda jsou nase dane, to vam snad dochazi…

Miloš Zikmund

Takové informace jste získal kde?
Jste úplně mimo. Největší dluhy získala ČR dávno po likvidaci nebo prodeji velkých firem. Škoda Plzeň úspěšně exportovala i na západ hlavně v oblasti energetiky. Obráběcí stroje, turbíny, nástroje, elektrotechnika, vozidla a zbrojní průmysl. Mnoho věcí stále funguje.
Kdo myslíte že vyrobil z 80% třeba Temelín? Velice úspěšně.
Je to jedna z nejbezpečnějších elektráren na světě.
Parametry výrobků Škoda měla vždycky velmi dobré. Hodně záleželo i na přání a možnostech zákazníků.
Zaostalost tady určitě ve znalostech nebyla. Naopak. Lidé si tu museli umět poradit sami.

Dalnice

Ja netvrdim, ze zrovna Skoda Plzen byla zaostala. Ja reaguju na vase tvrzeni o sobestacnem Ceskoslovensku a o původních firmach, kterých i díky zásahům bývalých vlád moc nezůstalo. A zadluzovani ČR, to uz je zase jiný příbeh – dekujeme volicum Schillerove a Burese…

Miloš Zikmund

Babiš s tím nemá nic společného. Je jedním z mála který neustále podniká. Proč nepíšete o špinavých penězích, o kmotrech napojených na ODS, Klause, Dybu, Ježka, nebo pana Dlouhého? Kam šly milióny z privatizace? Kdo byli ti lidé napojení na vládu? Kožený, Mrázek, Kellner, Krejčíř ???!!! Třeba Martin Roman je také kapitola sama pro sebe – Appien group, Škoda, ČEZ Krachy bankovních úřadů, ulité peníze ve Švýcarsku, různé aféry, odváděné „desátky“ … a stále to pokračuje!!! Mohu dál jmenovat, ale zvedá se mi žaludek. Stovky miliard a zničená republika. Československo bylo co se týče průmyslu a zemědělství soběstačné. Jmenujte kde… Číst vice »

Dalnice

Mate pravdu, muj vek neznate a neznate toho ještě mnohem vic. Tu dobu „sobestacneho“ gulagu jsem zazil uz jako dospely a jsem rad, ze je pryc. Kazda politicka strana, která u nas vladla, mela nejake pru*ery. Nejake vazby na mafii, nejake afery. Od levice k pravici. A zrovna ODS trvalo roky, nez se z toho devadesatkoveho marasmu jakžtakž vyhrabala (nevolim je). Presto ma vyhodu demokraticke strany, která proste garnituru, která se neosvedcila, prehlasuje a da sanci jinym, kteří se mozna osvedci. To je rozdil od politickeho privatizačního projektu Burese, kde nic jako vnitrostranicka opozice neexistuje a plati jen slovo majitele.… Číst vice »

Miloš

Moc krásné si odporujete.
Asi moc koukáte na televizi.
Začněte trochu přemýšlet.
Nevím proč se stále oháníte Babišem?
Proč se nezeptáte kam zmizely svazky STB v devadesátém roce?
Tu hromadu důkazů pálili za dozoru policie v Brdech. Ne všechno bylo zničeno…
Také je zajímavé jak si ti lidé žijí dnes, co dělají, nebo jejich potomci.
Určitě je znáte.
O gulagu prosím nemluvte!
Nemáte ani ponětí o životě tam…

Ketchup1970

Chyběla svoboda . Podívejte se co bychom mohli mít – kontaktní čočky , lék na hiv , radar Tamara , teď 3D tisk Průša . Kolik části JE jsme dělali my ? MEZ dělal motory pro Italy už za komsncu do praček ( pak sem dodali Candy a Philco )
I Škoda auto měla potenciál pro Němce tím co zvládli při vývoji Favorita . Lity blok motoru . Už do S100 nebo už do MB1000?

Romanero

Ono to s tím sehnáním vozidel a podbíječek na úzký rozchod asi nebude tak horký, jak se tvrdí v Liberci..

původní Jakub P

Ze to dneska nemusi byt problem neznamena, ze stejne to bylo v dobe, kdy v Liberci o prerozchodovani rozhodovali…

On ten aktualni comeback tramvaji v zapadni Evrope v te dobe nejspis cekal malokdo.