Obrazem: Váhy, kamery a solární zdroj. Nová dopravní inspekce představila své vozy a výbavu

"Nejvíce ničí silnice vozy převážející dřevo či kamenivo z lomů," popsal ministr Kupka.
Inspekce silniční dopravy (INSID) představila svá nová zásahová vozidla. Mobilní expertní jednotky jsou vybaveny technologiemi, které umožní lepší kontrolu porušování předpisů na silnicích. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
„Solární panely jsou na střeše vozu, doplňují je baterie. Pokryjí 8-10 hodin činnosti mobilní jednotky,” popsal pro Zdopravy.cz Milan Špás, hlavní metodik INSID. Doplnil, že původní vozidla musela mít energocentrálu, teď je čeká vyřazení.
Jednotky tvoří vozy VW Crafter. Cena jednoho vyšla na 1 806 181 Kč bez DPH včetně víceprací.
Součástí výbavy je dále třeba teleskopický žebřík například pro kontrolu cisteren či upevnění nákladu. V útrobách jednotky je místo i pro plošinu na kolečkách pro inspekci podvozků vozu, inspektoři si mohou umýt ruce vodou z kanystru umístěného na zadních dveřích.
Uvnitř vozu je kompletní kancelář se dvěma počítači, zaujme malé sedátko pro řidiče zastaveného vozidla. Vozidla jsou navíc vybavena dalekohledem, UV detektorem na ověřování pravosti dokumentů a bankovek i softwarem pro analýzu dat z tachografu.
„Celý prostor kontroly bude monitorován kamerami, součástí vozu je datové úložiště s kapacitou 2TB. Vozidlo má přednostní právo jízdy a je vybaveno majáky a panelem s textem pro řidiče,” uvedl Pavel Bergman, šéf inspekčních jednotek.
Hlavně na kamiony
Primárně na kamiony bude nasazeno 21 těchto jednotek. Hlídat budou hlavně hmotnost a dodržování sociální legislativy, tedy překračování povolené doby jízdy. Všechny budou mít zařízení na dálkový odečet tachografu. To, jak systém mikrovlnné antény a kamer funguje, popíšeme v následujícím článku o víkendu.
Další dva vozy se budou specializovat na měření emisí, INSID zakoupí i dvě jednotky vybavené na kompletní provádění kontrol s výbavou jako v kamenné STK.
Od 1. července budou stávající inspektoři z Centra pro silniční dopravu pod názvem Inspekce silniční dopravy provádět kontroly kamionů samostatně, bez účasti policie nebo celní správy. Jejich transformaci tento týden schválil po poslancích i Senát.
Postrach čoudících dieselů. „Kupkovy jednotky“ dostanou modré majáky a silné pravomoci
Inspektoři se zaměří na dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů, správné upevnění nákladu, hmotnost nákladních vozidel a také na odhalování manipulací s tachografy.
„Ušetřili jsme peníze státu, ke kontrolám už nebude potřeba asistence policie,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Dodal, že jedno přetížené vozidlo způsobí na silnicích škodu jako 100 nepřetížených osobních aut.
„Nejvíce jde o vozy převážející dřevo a kamenivo z lomů,“ popsal Kupka. Dodal že hmotnostní limit 48 tun je v Česku vyšší než v jiných státech a měl by se tedy důsledně dodržovat.