Obrazem: V útrobách Tower Bridge. Strojovna mostu ukrývá vrchol viktoriánské techniky
Parní stroj ve strojovně londýnského Tower Bridge. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Příliš moderní vzhled musel před 130 lety zakrýt kámen. Architekt popsal, v čem se most podobá tomu na Výtoni.
Dnes už ale funguje trochu na jiném principu.
https://www.youtube.com/watch?v=6vrmKn3cMP8
„Stejně tak je pro Prahu ikonický i Vyšehradský most, v tom je ta podobnost. V žádném z těchto měst by nikoho nenapadlo most zbourat. Pokud možnost rekonstrukce existuje, tak se prostě opraví, protože jinak by město přišlo o svou identitu,“ vysvětlil Firth.“
Pro Prahu je ikonický Karlův most, ne nějaká hromada šrotu pod Vyšehradem.
Londýn má most jménem London Bridge poprvé postaven na přelomu letopočtů. Byl x-krát zbořen a znovupostaven když bylo potřeba. Předposlední byl v roce 1968 prodán, rozebrán a převezen do Ameriky.
Brooklyn Bridge
Oprava v roce 1986 za 153 milionů dolarů
Další problémy objeveny v roce 1993
Další objeveny v roce 1999
Velká oprava mezi lety 2010-2017 za 811 milionů dolarů
Další oprava mezi lety 2019-2023? za 337 milionů dolarů
Kdysi 3+3 pruhy, teď 3+2, hmotnostní limit vozidel 2,7 tuny
Jako památka to je výborné, jenom dopravu to omezuje
Zajímalo by mě přoč teda pán mluví v podmiňovacím způsobu: Jestli se dá opravit…?
A když se nedá opravit tak co? Budeme nesmyslně vyhazovat peníze za nepoužitelné repliky?
Pardon, ale železniční most na Výtoni není pro prahu ikonický. Prostě není. A vůbec neznamená tolik, co Tower Bridge. Jistě, je určitým způsobem technicky zajímavý, ale ne natolik, abychom si z něj museli udělat kouli na noze, zbytečně draze ho flikovat a mít jím věčně priškrcenou železniční dopravu do třetiny Čech.
Pán si asi plete železniční most s mostem Karlovým…
Karlův most je nýtovaná konstrukce z 19. století? Analogie je náhodou poměrně přesná. Málokdo nazve Tower Bridge zrezlým šrotem zralým na zbourání.
Analogie je dost nepřesná; zkuste napsat do googlu London bridge, san francisco bridge a prague bridge. Ne, železniční most pod Vyšehradem není ikona srovnatelná s Golden Gate nebo Tower bridge.
Třeba proto, že po Tower Bridge nejezdí mnohasettunové vlaky?
Já ho klidně železným šrotem nazvu, ale na to aby se měl zbourat nemám dost informací. Jiná konstrukce, jiná funkce, i jiné materiály. Vůbec bych se nedivil, kdyby se dal třeva v pohodě jedna zvedací část v pohodě vyměnit.
Jinak to není jediný silniční most široko daleko přes temži. Což se třeba kvůli spolehlivosti železniční dopravy o Výtoňském mostě říci nedá.