Obrazem: Ulice Bratislavy prošly výraznou proměnou, přibyly oddělené cyklostezky

Proměna ulic v Bratislavě. Zdroj: mesto BratislavaProměna ulic v Bratislavě. Zdroj: mesto Bratislava

Město odstranilo letité problémy v prostoru mezi centrem a autobusovým terminálem Nivy.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Toada

Bratislavě popravdě hodně závidím. V Praze je něco takového utopie

L.

Spíš bude zajímavé, jestli se takováhle luxusní cykloinfrastruktura projeví výrazným zvýšením počtu cyklistů, či nikoli. Zatím to z fotek na nějaké velké davy nevypadá.

Nose Peak

Tak u aut ten postup funguje velice dobře…

Jakub P

Ono to funguje i u lidi na kolech, v cely Evrope, kdekoli slusna infra vznikne. Neni duvod, aby to v Bratislave bylo jinak. Ostatne uz i na tech fotkach v clanku, focenych ocividne mimo spicku, je na nekterych vic kol nez jedoucich aut…

JanO

Tak nemusí být ani víc cyklistů, ty ulice prostě prokoukly a jsou pro všechny bezpečnější.

ghjghj

V Praze a Brně téměř pořád vítězí ODS. Nic proti tomu, ale důsledek je téměř výhradní zaměření na IAD.

MP22

V Praze už to neudrží dlouho, už teď to bylo o fous a snad se proměna společnosti i části generace po těch 4 letech projeví pozitivně a už budou hrát druhé housle a zároveň to nebude ANO, kdo je nahradí. V Brně se obávám, že to bude na delší běh, přitom těm dělají xkrát větší prasárny. Brněnský lid je opravdu kuriózní.

Michal

Není na výběr. Pust levičáky do plánování dopravy, a z velkých problémů máš ještě větší. Znám to z Německa.

PetrH

Já se spíš obávám, že Hřib na postu radního pro dopravu je takovým vděčným terčem pro propagandu ODS, že to Piráty odvaří. Navíc předchozí radnice Piráti-Praha Sobě-Spojené síly pro Prahu byla možná jen díky TOP09. Od té doby Pospíšil vyvelrybařil krajské sdružení a ovládl jej svými lidmi, zastupitelé za TOP09 jsou nyní úplně jiní. I kdyby na celostátní úrovni Spolu po porážce ve volbách skončilo, tak Pospíšil topku přidá do ODS, v Praze určitě, ten nemá důvod se trhnout. Piráti-Praha Sobě mají jen třetinu zastupitelstva, zbytek je pro IAD a reálně se může stát, že Praha Sobě se do příštího… Číst vice »

vlachjan

K vašemu poslednímu odstavci: Praha má ještě jeden zásadní problém, a tím je urbanistická podoba sídla. V Praze máme rostlé město, které vznikalo někdy do padesátách let a pak přecházíme na výstavbu modernistických sídlišť, která jsou často od města oddělena, a mezea mezi městem a sídlištěm je vyplněna sprawlem nebo nějakaou formou zeleně. Tento vývoj ještě akceleroval po revoluci, kdy se začalo stavět vpodstatě všude, kde se podařilo uplatit změnu ÚP. Výsledkem jsou vzájemě nepospojované fragmenty výstavby mezi poli, individuálně napojené na komunikace, na nichž je pohyb cyklisty sice z právního hlediska zcela legální, nicméně prakticky velmi nebezpečný. V podstatě… Číst vice »

Lukáš Kníže

Taky rád vzpomínám na TOPku z dob Tomáše Hlubučka anebo Zdeňka Tůmy. To byli vizionáři, kteří to s poctivým plánování města mysleli vážně.

Tůma už se do politiky nejspíše bohužel nevrátí… ale Hlubuček by snad mohl.

PetrH

ODS moc nevítězí, teď byla v Praze devět let v opozici a navzdory tomu fakticky ztratila nejvíc zastupitelů ze všech, je nyní až čtvrtá nejsilnější v zastupitelstvu. Jenže vždycky najde nějaké ideové spojence. Možná příště bude vláda ANO+ODS+TOP09, na mnoha městských částech už to tak je. A ANO se sice tváří, že bojuje za chudé a důchodce, ale ve skutečnosti pro ně „plynulost automobilové dopravy je prioritou“, jak se jeden zastupitel vyjádřil.

ghjghj

Žel v Praze a Brně vyhrává téměř pořád ODS. Tahle strana razi hypotezu ‚

J.J.

Oceňuji, že na 3. obrázku neudělali klasický přechod s ostrůvkem uprostřed. Evidentně to jde i takto – teď ještě, aby si toho někdo všiml i u nás.

Clovek

Však v Praze je taky něco podobného v plánu na magistrále, snad už v roce 2035, jestli se Praha 2 neodvolá možná i o rok dřív.

Jan

Tak to je pecka.

Andrej

Paráda.

Absolutně nechápu, proč je něco takové v Praze nebo Brně naprostá utopie. Vždyť se ani individuální automobilové dopravě zas až tak moc neublíží. Jo, o ňěco pomalejší, ano, o něco míň veřejných parkovacích míst, ale pořád budou všude moct.

Rád bych se dočkal takových přívětivých ulic i u nás. Snad jednou.

Samo

Mlynské nivy, nie Mlýnske nivy 😉

Inak niektoré tie „after“ fotky vyzerajú skoro ako vizualizácia. Dobrá práca!

Janči

Je zaujímavé, ako aj z takejto fotky, kde mate novú cestu, nový vydláždený chodník, cyklocestu, mobiliár a parkujúce bavoraciky na ulici hneď viete, že to predsa len nieje fotené v Nemecku. Aj napriek tomu, že celý projekt ma ozajstnú kvalitu na prvy pohlad cítite, že to bude asi z niekiaľ v eastern europe. Vždy som to pripisoval obrovskému reklamnému smogu, ktorý na tu je alebo veľkému množstvu vysiacim káblom, ktoré by boli v takom Nemecku v zemi, ale teraz naozaj neviem.

john334

Já bych poznal východní Evropu jen v těch místech, kde domy mají „původní“ (tj. desítky let staré) dřevěná okna nebo dveře – a takových domů je pořád v Bratislavě dost. Ale i ve Vídni jsou místa, která nevypadají vizuálně o moc líp, např. v západní části města podél Ottakringer Str. apod.

Janči

Áno, Vieden bohužiaľ veľmi trpý na jej po stáročia dotykovú zónu s východnou častou Európy. Sú miesta alebo projekty, kde hneď cítite, že to ma úroveň najvyššej kvality (Hbf alebo štvrte s nájomnými bytmi) ale naopak inde by ste nespoznali rozdiel od Moskvy, Budapešti alebo Istanbulu. A to mne osobne na Viedni vadi najviac, že nevie čím chce byť. A bohužiaľ výsledok za mňa je ten, že Viedeň viac dýcha Budapešťou ako Mnichovom. A to je škoda. Ale to je len môj názor. Na západe Rakúska Salzburg Innsbruck to je oveľa lepšie.

MP22

Já sem měl z Vídně vždycky takový pocit, jako by byla také postkomunistická země. Sem ročník 92, a když sem tam jako malej s rodičemi jezdil a ještě sem věděl o historii prd, dokonce sem o tom byl přesvědčenej. Vůbec na mě to město nepůsobilo tím západním dojmem typu Německo či Benelux

Aquinas

Ta červená barva mi něco připomíná. Jo, to, že konečně někoho trklo udělat ve Valdicích přechod pro chodce od aleje vedoucí od Jičína k lodžii. Asi milionkrát jsem to místo a absenci přechodu na tomto místě kritizoval a konečně je tam. Tedy zatím jen červený povrch vozovky před tímto místem a zebra je namalovaná od lodžie jen přes jeden pruh, ale už se to rýsuje 🙂 A co čert nechtěl zrovna jsem na něm pouštěl cyklisty. 3 a všichni naprosto vzorně kola vedli.

Lukáš Kníže

Je to super zpráva… jen k úplně jinému článku. Ten oslí můstek je dost vzdálený.

HonzaK

Tak to se hodne povedlo. Jezdival jsem tam hodne a tahle cast byla fakt o hubu. Neco jako prazska Krizovnicka

Ondra

Oddělená cyklostezka od aut a chodců. Pro Prahu to je alien technology

Aquinas

To si pletete. To bylo Alien Trilogy. 1996, Acclaim a pro PS,Sega Saturn a MS-DOS 🙂

J.K.

Blízkost Vídně je znát…

Nose Peak

Na Brně se to nijak neprojevuje…

bently

Ano, ale Brno je, jak známo, takový svět sám pro sebe ve všem, dopravních témat nevyjímaje 😉

J.K.

V Plzni se taky neprojevuje blízkost Bavorska, aspoň že Bratislavě se povedlo.:)

Petr

Hlavni rozdil je, te se primatorem stal mlady architekt. A take, ze Bratislava (ci Varsava) nejsou politicky tak roztristene a zaprdene jako Auto-Praha…

Romino

No hlavne je to o šikovnom primátorovi a tí e ľudí okolo neho, ktorý je aj architekt a tiež komunikuje s mnohými primátori vrámci sveta, majú takú online skupinu. Zároveň by ste sa divili koľko ľudí pindá na Valla na sieťach i keď zasa vieme že na sieťach sú hlavne negatívne emócie. Ja si pamätám všetkých primátorov Bratislavy od revolúcie a teda s plným vedomím môžem povedať, že to čo sa urobilo za jeho vedenia teda 7 rokov, neurobil nikto. Len drancovali a mestu nič nedávali. A samozrejme na nepopulárne kroky ako parkovacia politika nemal nikto gule. On mal a… Číst vice »

Hafan

Dulezite je rict, ze tato opatreni vznikla redukci pruhu nebo redukci celeho smeru (tj. zjednosmerneni ulice). Pokud je zachovana kvalitni a bezpecna obsluha uzemi a pripojenych nemovitosti, je zcela na miste o techto metodach uvazovat a je to holt cena, kterou je nutne za podobne reseni zaplatit. A je na dohode (spolecenske, rekneme), jestli je ta cena v danem pripade adekvatni nebo uz ne. Ale je to takhle systemove mnohem lepsi, nez „vsude“ matlat vyhrazene nebo ochranne cyklopruhy bez navaznosti a bez zajisteni realne technicke funkcnosti (napr. ze zustane pro auta pruh, ktery nelze legalne a bezpecne projet nekdy ani… Číst vice »

jakub

Tohle by potřebovala naprostá většina ulic nejen v Bratislavě, ale i v Praze. Ani cyklisti nechtějí nebezpečné cyklopruhy na silnicích, takhle má vypadat reálná podpora cyklodopravy.

MP22

Tohle Blavě závidím, pro Prahu naprostá utopie! Něco podobného mělo vzniknout v ulici Sekaninova, Praha 2 se ale klasicky postavila proti a došlo po redukci z dvou pruhů na jeden k rozšíření parkování z podélného na šikmé.

Průvodce původní Aleš

Můžu se zeptat, co podobného mělo vzniknout v Sekaninově? Děkuji

Průvodce původní Aleš

Co je špatného na tom povrchu té stezky v parku?
V Praze jezdím z 99,9% MHD, auto tu nevlastním, při postupu radnice MČ Prahy 4 ohledně TT na Budějovické se mi otvírá kudla v kapse, ale tady bych radši zachoval ta parkovací místa a nechal cyklisty jezdit po té smíšené stezce v parku. Fakt je nutno vše přizpůsobit cyklistům?

MP22

Ano protože smíšený chodník je k ničemu, otravné pro cyklisty i chodce, smíšený chodník není cykloinfra struktura. Ta má být bezkolizní mimo iad a pěší, jinak nemá šanci na využívání jinak, než nějakou sranda rekreaci

L.

To dost záleží na frekvenci. Pokud je to hodně využívaný chodník, tak samozřejmě ne, ale u méně využívaných (a dostatečně širokých), kde jde sem tam nějaký chodec, tam je to úplně v pohodě.

Ono i na oddělené cykloinfrastruktuře nejedou všichni cyklisti stejně rychle, takže tam nějaké motání tak jako tak je, pár chodců navíc není až takový rozdíl.

J.J.

Tak nemusí být smíšený, ne? Pamatuju si z návštěvy Eindhovenu, jak tam měli vyhrazené cyklopruhy namalované na chodnících, v pěších zónách apod. a fungovalo to výborně. A to se nedá říct, že by tam byl malý pohyb chodců nebo cyklistů – v centru byla chodců i cyklistů spousta a dokonce se mezi nimi proháněly skútry (směly legálně tam kam kola). Není důvod, proč by cyklistická infrastruktura musela být vždy na úkor vozovky – tedy kromě toho, že by jinak půlce Auto*matu praskla žilka…

L.

To je v Praze porůznu taky, ale chodci to často nerespektují. Dokonce klidně chodí i po oddělené vyhrazené cykloinfrastruktuře 🙁

PetrH

Jenže oni je nerespektují ani cyklisté. Je to oboustranné. Můžu vám jako běžec říct, že je opravdu radost potkat cyklistu, který si jede ze svého pohledu „vpravo“ a na nějaký pruh kašle. Například v ostré zatáčce, kam není vidět.
Z tohoto důvodu už se od pruhů upouští, viz nový chodník u řeky pod Vyšehradem, prostě inteligence národa na to nestačí.

PetrH

I v Berlíně jsou někde společné chodníky a to je rovina, kde se na kole jezdí hodně.
Na mnoha místech v Praze by pomohlo nevyužívaný chodník mezi jednotlivými trsy osídlení označit aspoň jako společný chodník. Když vidíte 200 metrů dopředu, můžete to klidně rozjet. I tak tam mnozí na kole jedou už teď, jen ti slušní se bojí pokuty.

Petr

Silene… Prazsti politci i volici jsou …ani ne Vychod, ale pravek, kdyz uz to pochopili v Bratislave, Kosicich ale i rumunske Cluji..

Roman

No je to parada, ale…. u nas v Moste jsou taky cyklostezky a nove a soubezne s vozovkou a hadej co? Pumpicky jezdi po silnici. Proc? Protoze muzou. A ze jedou 2 az 3 vedle sebe? No a? Uplna pohoda. Pokud se mezmeni zakon o provozu na poz. komunikacich tak to jsou vyhozene penize. Bohuzel. 🤔😥🚗

Frank

Kompresůrkáři pláčou

Jan

Pár dotazů.
Jsou to stezky pro cyklisty – tj zákaz vstupu chodců? A je toto fakticky vymáháno?
Jak je vyřešeno napojení na okolí? Kvůli sto metrům nikdo na cyklostezku přejíždět nebude. A to myslím včetně separé semaforů a přejezdů pro cyklisty a odbočení na křižovatkách do všech směrů.
Je na cyklostezku fyzicky znemožněn vjezd autům a to včetně otevření dveří do cyklostezky?

Jakub P

A ještě jedna věc, jsou tam místa, kde cyklostezka vede podél hlavní a má na kříženích s vedlejšími taky přednost? Jak toho podle ČR předpisů dosáhli?