Obrazem: Škoda testuje ve vídeňském mrazáku Pantera pro Olomouc

Testování RegioPanteru v klimatickém tunelu společnosti RTA ve Vídni (listopad 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTestování RegioPanteru v klimatickém tunelu společnosti RTA ve Vídni (listopad 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlak je vystaven teplotám v rozmezí -25 °C až 35 °C a větru 160 km/h. K tomu se simuluje například sluneční svit nebo plné zatížení cestujícími a jejich výpary.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JGR

Čekačka na volnej slot jsou tři roky. Nestálo by za to postavit to samý u nás, aby jsme vedle zkušebního okruhu poskytovali komplexnější služby

Michal Jarolím

Jedná se o extrémně drahé zařízení jak investičně tak provozně. Další je know how zaměstnanců RTA. Toto realizovat by byla opravdu výzva

Big papá Kárl

Vlak je vystaven teplotám v rozmezí -25 °C až 35 °C.
-25 °C chápu taková zima je u nás opravdu velmi málo a vidím tam snahu mít nějakou teplotní rezervu, ale +35 °C mi přijde jako výsměch, když každé léto jsou tyto teploty překračovány poměrně často a pak víme, jaké ty vlaky mají problémy. Viz např. elefanty.

Jakub

Měli by zkoušet vysoké teploty až 50°C, 35 už je zastaralá hodnota, i vlhkost vzduchu by měly přidat.

Michal Jarolím

Návrhové teploty se řídí normou, která zohledňuje geografickou polohu a dále pak přáním zadavatele. V neposlední řadě efektivitou provozu a spotřebou zařízení. Návrhová teplota 35°C ale neznamená že agregáty nefungují při vyšších teplotách. K bezpečnostnímu odstavení agregátů na vysoký tlak chladiva dochází až někde nad 60°C, což máme taktéž změřeno. Tedy ve vyšších teplotách vozidlo chladí, jen dochází k limitaci výkonu.

Michal Jarolím

K 35°C si připočítejte zatížení sluncem ze stany a z čela vozidla. Dále pak tepelné zatížení od cestujících a vlhkost generovanou cestujícími. To vše na plnou kapacitu vozu a maximální rychlost vozu. Dále se start vozu testuje v 45°C, tj připravení vozu k provozu. Věřte mi, jsou to extrémní podmínky.

Jan Sova

jo, jo, venku 35 st., pak nechat postát 1/2hod na peronu a uvnitř máte drůbežárnu.

Dom

Já měl za to, že do Olomouckého kraje jdou 15Ev, tak jak je to napsané v tabulce na wiki. Jak to tedy je, v čem se ty serie/dodávky liší? https://cs.wikipedia.org/wiki/RegioPanter

Jiří 24

Však taky jo, ale jenom 2 kusy (ty se po dodání třívozových Panterů převedou do MSK), které budou jezdit příští rok Šumperk – Uničov – Olomouc spolu s dvěma klasickými soupravami. S tím, že konečný stav bude 27 třívozových Panterů 640.2 (20Ev) + 3 starší řady 640.

Jiří 24

Mimochodem nevíte někdo, z čeho budou ty klasické soupravy složeny? Tak trochu se domnívám, že budou složeny z Es, Syslů a možná Honeckerů (vzhledem k zácviku olomouckých strojvedoucích na WTB Esa a uvolnění Syslů v JMK). Je schopen toto někdo potvrdit nebo vyvrátit? Děkuji

zwi

Sysly se v jmk jen tak neuvolni. Tedy dokud skoda nedoda 530. Navic olomoucti strojvedouci sice delaji zacvik na wtb esa. I kvuli tomu, aby ti co meli doted jen klasicky esa, meli i wtb. Kazdopadne zacvik na sysly nemaji a nedelaji, takze o tom silne pochybuju. Taktez ocekavam presun honeckeru z jmk do Ol. Ale az po dodani 530, jelikoz ted jich samy mame malo. Jsem zvedavej s jakymi vozy budeme jezdit Letovice Krenovice (+plech, nez přijdou 530).

Jiří 24

No jo, ale Honeckery nemají plošinu, kdežto Sysli (myslím) ji mají. Na všech všechny spoje je naplánovaná souprava s vozem, kde právě plošina je. No, uvidíme.

Olin

Spíš , s ohledem na Hanou, bych zvýšil strop teplotní rozsahu na takových alespoň 40 st. C. Fakt je tam někdy „hajcna“.

Michal Jarolím

Viz má odpověď výše. Nebojte se, i ve 40°C Vám v našich vozech bude příjemně.

Werki

Překvapuje mě, že jednotku s Vmax 160km/h testují pouze na vítr o stejné rychlosti, to se neočekává jízda v protivětru?

MRC

Ono spš jakou bude mít to vozidlo stabilitu… Hádám že bude dost podstatný rozdíl u větru v bočním směru a podélném směru..

Leinad

Asi tak, v protivětru to prostě nepotáhne 😀

Jiří Kocurek

Nic proti, ale to čelo není Nefuk ani Škoda 120 s aerodynamikou cihly.

Werki

Jasně ale to pořád nic nemění, že ten vítr může foukat třeba pod úhlem 45° od čela v rychlosti 160km/h proto by mě přišlo logické testovat reakci jednotky při vyšších rychlostech větru než je jen jízda v bezvětří. Tak trochu jsem se toho chytil právě v souvislosti s tou houkačku, která je zepředu a píše se o ní v článku a kdysi s ní měli problém třeba u 109e.

Michal Jarolím

To by asi mohl. Jen si uvědomte to obrovské množství vzduchu, které ženete proti vozidlu. A musíte vzít ještě v úvahu jeden fakt. I když je zkouška specifikována jako stacionární, tak v reálu je v komoře udržována rychlost 15 km/h. Je to proto aby jste měl v celém tunelu ustálenou teplotu v odchylce 0,5K. Stále se bavíme o testování v tunelu, vznikají zde aerodynamické stavy, které v provozu na volném prostranství nevzniknou. Nejdříve se musíte vypořádat s tímto. Jen pro informaci, „komoru na vlak“ nastavujeme cca 2 dny. Kdybychom ještě měnili úhel výstupu vzduchu….. unastavovali bychom se :-).

Michal Jarolím

Podívejte se na fotografie vozidla v „tunelu“, nebo komoře chcete-li. Z jedna boční strana je osazena „sluncem“, druhou boční stěnu potřebujete pro přístup do komory a z druhé strany je ifrastruktura k napájení vozidla v komoře. Z čela vozu se fouká protivítr. A „druhé čelo“ potřebujete volné k manipulaci, popřípadě se tam instaluje veliký deflektor na eliminaci podtlaku za vlakem při vysokých rychlostech. Boční poryvy větru by šly simulovat velmi těžko.

Gajda

Když vidím ten vlak, fakt by mě zajímalo, kolik by stálo, kdyby se do druhé třídy daly ty sedačky co jsou v první v klasické konfiguraci 2+2. A do jedničky by musely být holt celokožený ve 2+1. U ceny toho vlaku si myslím, že by se jednalo a desetinku procenta navíc, ale byl by hned úplně někde jinde.

MiB

Nesnížilo by to kapacitu jednotky? To, že by se zlepšil komfort a osobně bych to tam viděl také radši, je jiná věc.

Gajda

Nesnížilo, ty sedačky jde nalepit na sebe i v uspořádání 2+2 v řadě a dle obrázků nejsou skoro o nic objemnější. Takže by tam jen byla jedna skromná loketní opěrka uprostřed, jinak by nebylo potřeba měnit vůbec nic. Jen jednička by měla být celokůže a 2+1, aby byl vidět rozdíl a byl důvod za něj platit.

Twix

A ještě místo bílého obložení něco tmavšího, což by nestálo navíc asi téměř nic, a jsme zase o krok blíž rakouskému standardu CityJet

zwi

„Oproti předchozím sériím mají jednotky podle Švehly například vylepšenou klimatizaci od dceřiné firmy Poll (poprvé využitou ve vlacích Škody), výkonnější topení, inovovanou převodovku nebo upravenou podlahu pro lepší vstřebávání vibrací. Jsou vybavené ETCS.“ – pokud vim, tak tu klimu maji i Moravie. Stejne tak tu hlucnou (inovovanou) prevodovku maji uz 650.2. A tou podlahou predpokladam mysli podvozky, coz maji taktez uz 650.2.

ythomas_ct

„Testy po zkratkou HVAC…chování klaksonu…EV20…“
…ach jo… : – (

Pája

S těmi výpary z cestujících se myslí vlhko, nebo i smrádek? 🙃

Kubrt

Smrádek nevím, ale určitě i koncentraci CO2.

Twix

Píšou že je to vlak pro Olomouc, hned mě napadly výpary po konzumaci tvarůžků a žitné 🙂

Pája

Přesně 😃 Ale jinak musím po několika letech osobní zkušenosti na R13 Pantery tomhle směru opravdu pochválit. Je až neuvěřitelné, jaké spolucestující člověk někdy potká a přitom si stačí kousek odsednout. Není „zamořený“ celý velkoprostor. Zvládnou rychle odéry z jídla i prdíky – fakt hlasité – detaily vynecháme…Nekašlu v nich, nekýchám, neslzí mi oči(zdravíme Regiojet – on ví) a nebolí hlava z nedostatku kyslíku, není mi ani zima, ani vedro a ani průvan. Srovnávám to s tím, co Pantery nahradily. Někdo říká, že by v zimě snesl o jeden dva stupně víc, to je možná věcí osobních zvyků. Obecně tuhle… Číst vice »

Tramvajak

Prdnout si 2x-3x za cestu povazuji za slusnost a zahrati sedacky

Michal Jarolím

Děkuji. Jestli chcete přidat teplotu, požádejte obsluhu. Udělají rádi.

Jan Sova

Tak tvargle v létě jenom večer u piva, zásadně….

Michal Jarolím

Cestujícího simulujeme zdrojem tepla (vidíte na fotkách tepelné dečky a topidla na podlaze) a zvlhčovačem (bílé „ufo“ na podlaze). S tímto zatížením, při zkouškách klimatizace, si samozřejmě poradíme. Smrádek…. omlouvám se, ale momentálně nemohu sloužit.

Jan Sova

A co takhle si tam vypůjčit nedoježděné Tornádo taky od Olomouce a dát ho na test tepelné houževnatosti pheh…