Obrazem: S-Bahn XXL. V Mnichově ukazují novou generaci příměstských vlaků z obří zakázky

S-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche Bahn

202 metrů dlouhé vlaky budou největší v kategorii S-Bahn v Německu.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

Interiér je sice pěkný, ale nechápu ty dvojsedačky bez téměř jakéhokoliv ergonomického tvarování a či alespoň oddělení jednotlivých sedadel opěrkou. Na kratší cestu asi vystačí, ale více jak půl hodiny bych na nich sedět nechtěl. Jsem rád, že se v Česku začaly dávat kvalitní sedačky i na regionální spoje.

jirka

Nádherný design – jak z venku, tak interiér. Pecka!

Ales

Jo ale to by jeste u DB nesmeli pracovat bezmozci. Vcera pri ceste na letiste mely vlaky vypadek… nikdo nevi proc, ale skokan to prej nebyl. Vsechny spoje koncily ve stanici kdesi v poli… vubec nikoho z DB nenapadlo okamzite nasadit nahradni busy a nastalo peklo o taxiky… nekolika tisicum lidi kvuli liknavosti DB uletelo letadlo. Ja stihl o 5 min a taxikar mi rikal, ze se spolehlivosti vlaku na letiste to je tragicke. Takze stejne jako u nas… enormni investice do zeleznice,ale spohlehlivost katastrofa

Victory orBan

To je jak ze Star Treku. Ale přijde mi, že oproti řadě 814 využívané v obdobně koncipovaném pražském Esku tomu chybí výfuk.

Stráťa

Tak a kde jsou ty schody které jsou prý ve vlaku nutné?

platamond

Myslím, že jde o nástupištně oddělený systém s perony 1 m vysoklými, tj. jako naše metro = schody nejsou nutné. Jinak si zajeďte třeba do Berlína, perony 550 i 760, na venkově 350, soupravy spatlané na různé výšky, takže někdy je nástup cca rovně, někdy schod dolů, někdy schod nahoru a schody stejně musí být.

sotous108

Tak to čelo vypadá celkem divně a opěrky na ruce nikde. 🙁 To trochu kazí umělecký dojem.

Zoomer

Konečně taky někoho napadlo dát vnější tlačítka na otevírání dveří na jejich kraje. Intuitivně to nabádá nastupujícího stát u kraje a ne uprostřed prostoru dveří. V Praze by se to také hodilo, když téměř každé vystupování v centru znamená prodírat se davem lidí před dveřmi.

intrus

Hezký čelo

Tom

Otřesné

Rabín

Nějak nechápu to černé čelo. Kde zůstala viditelnost a potažmo bezpečnost?

Kubrt

Nejsou světlomety účinnější než rozličné proužky a vzory?

Rabín

Určitě jsou, ale proč to musí připomínat rakev? Že by zastrašení sebevrahů? 🤣

Miri

To je prosté: na černé jde krev míň vidět

Ivan_pha

Nejsou tolik vidět mouchy.

Martin

Oproti vrakům od Škody je tohle naprostá nádhera

MCZ

Jj, i ta modrá je taková modřejší:-)

David

No a u nás se jde přesně opačnou cestou. Nové RegioPantery pro Prahu mají uspořádání sedaček zcela nevhodné pro S-Bahn, místa na stání či na kola jsou místy kde opravdu spíš nechcete stát, zároveň jich je dost málo, průchod vlakem vyžaduje chození po schodech (a ne není to nízkými nástupišti) a třívozové jednotky jsou velmi krátké a úzké. Osvětlení či informační systém je jak ze začátku minulé dekády.
Ještě horší je to u nových vlaků od PESA, které ani nejsou bezbariérové při nástupu a člověk musí použít plošinu.

N.N.
David

Ano tyhle, podívejte se na ten schod na videu.

PetrM

Zase nářky, když na Benešov nebo Kolín nasadíte jednotky v podobné konfiguraci jako M1 nebo jako mají tyto jednotky v Mnichově tak tu zas bude druhá polovina brečet jak to má málo místa na sezení, že to nemá zásuvky, stolečky atd.

Ondřej

„…průchod vlakem vyžaduje chození po schodech (a ne není to nízkými nástupišti) “

A čím to tedy je? Pokud nechceme vymýšlet blbosti které budou příšerné z pohledu údržby tak nevím jak chcete docílit průchod bez schodů s naší výškou nástupišť. Mnichovu se to dělá snadno když je mají ve výšce 1m.

Adam Ř

Ve výšce 1m to téměř máme i v Česku – v metru (ok, ty průchody nejsou úplně pro cestující, ale myslím že i tak to ilustruje fakt že při takové výšce to jde snadno.

Petr Šimek

O Stadleru jste někdy slyšel? Flirt schody nemá.

Ondřej

Až na to že Flirt ty schody nemá jenom nad běžnými podvozky nad motorovým jsou schody taky.

Petr Šimek

To ano. Ale ty jsou u kratších jednotek jen na koncích po kabinou a pár místy k sezení a u těch delších navíc jen uprostřed jednotky.

Juraj

Flirt samozřejmě schody má, nad hnanými podvozky. Stačí nakouknout k Leošovi.

Taky je dobré nezapomínat, že ty Flirty mají obvykle podlahu 760 mm, takže je tam schod z nástupiště. Pak už to v interiéru není tak velký výškový rozdíl.

https://img.ihned.cz/attachment.php/0/64444000/UQkJ4Wgjtl7crwP6MVfBNSxymaRvuET3/4_13.jpg

RS Zero

Které Flirty mají obvykle podlahu 760 mm? Je to v dodávkách flirtů menšina, většina zákazníků má 550 mm, stejně jako my. Vzhledem k tomu, že v tradiční konfiguraci flirtu jsou hnací podvozky jen dva, tak je tam schodů opravdu méně, nad jakobsy jsou rampy, ale hlavně mají jednotky většinou výrazně víc dveří. Pro Prahu by mělo být něco jako Flirt XL s třemi dveřmi v krajních dílech absolutní minimum, Pesy jsou v tomhle (a hlavně v absenci skutečné bezbariérovosti) neskutečná ostuda.

Twix

Flirt XL pro Prahu? No možná až bude „metropolitní expres spodem“, ale do té doby ta železnice pro městské cesty moc dobře fungovat nebude – kvůli mostu na Výtoni a hlavové Masaryčce se tou Prahou nedá skoro ani projet. Některé linky potřebují kvůli kapacitě dvoupodlažní vlaky, a ten zbytek typu Praha – Ústí a Praha – Mladá Boleslav opravdu nepotřebuje soupravy „metra“ se třemi dveřmi ve voze jako absolutní minimum.

Petr Šimek

Naopak většina flirtů má podlahu v 550 mm. Jen minimum ji má výše a to buď ty německé, nebo flirty na delší trasy.

Zoomer

opravdu mají obvykle podlahu výše? vždyť většina jejich zákazníků má nástupiště stejně jako my. A teda i kdyby jich bylo méně, tak nové flirty pro SBB mají podlahu v rovině s nástupištěm a to má 550 mm

https://zdopravy.cz/sbb-objednaly-33-jednotek-stadler-flirt-evo-posili-preshranicni-dopravu-s-francii-206972/

XXXD

Ppražské Esko má nicméně dost odlišný charakter. Zde se evidentě očekává i značný podíl stojících cestujících (obecně má ta souprava spíš charakter metra), což souvisí s tím, že S-bahny v centru Mnichova obecně více zastavují (ačkoli tam už staví druhou trať pod centrem s méně zastávkami pro expresní linky S-bahnu). V pražském Esku se spíš očekává, že si všichni sednou a sitauace, kdy jsou stojící cestující, se pokládá za nežádoucí. Tomu i odpovídá uspořádání míst k sezení. Co se týče schodů v interiéru vlaku, tak S-bahny v Mnichově mají vyšší nástupiště (960 mm nad TK), takže je pak logicky jednodušší… Číst vice »

Twix

Protože to jsou úplně jiné linky. Pantery v PID jezdí na S4 a R41, to nejsou žádné městské bagry, ale spíš regionální linky, kterými může někdo jet pěkně dlouho. Proto je tam dostatek míst k sezení a větší 1. třída. V okolí Mnichova tomu odpovídají linky zajištěné třeba Coradií Continental a to už raději beru toho Pantera.

X 1

Coradií Continental občas jezdím v Sasku a v okolí Hannoveru a musím říct, že proti Panteru je neskutečně pohodlná, zvenčí a hlavně uvnitř je tichá a má velmi klidný chod.

Twix

Ano, chod a ticho to má rozhodně na vyšší úrovni než Panter, u něj je zase alespoň subjektivně prostornější interiér (záleží samozřejmě na konkrétním uspořádání) a větší okna.

Juraj

Taky je toto oproti Regiopanteru úplně jiná kategorie vozidla.
A samozřejmě, že ty schody jsou dané výškou nástupišť. Většina německých S-Bahnů má hranu 960 mm, takže se interiér à la metro dělá mnohem snadněji.

David

Neříkám že se nedělá snadněji, jde jen o to kde se ušetří. FLIRT to zvládne s minimálním počtem schodů a příjemnými prostory u dveří. Tady je to horská dráha se spoustou nepříjemných zákoutí.

xyz

Když je řeč o těch potřebách cestujících, tak (v článku není zmínka) – i tyto jednotky budou (stejně jako ty dosavadní v – nejen – mnichovské – S-Bahn) bez WC?

Píšu to i proto, že (ono se to nezdá) S-Bahn dosahuje některými směry dost daleko, zejména viz Altomünster, eventuálně Erding, obojí s cca 1h dojezdovou dobou do centra Mnichova.

Stranou tohoto: asi jediné možné řešení navýšení celkové kapacity ve chvíli, kdy navýšení počtu spojů není možné vzhledem k omezené kapacitě dvoukolejky v podzemním úseku v Mnichově.

Movia

Pod Mnichovem se buduje druhý tunel pro S-Bahn, ale ještě to nějakou dobu potrvá.

David

V autobuse hodinu bez čůrání nevydrzite?

Adam Ř

V dálkových záchod bývá a v městských málokdo jede hodinu

RS Zero

Zato regionálním se hodinu běžně jezdí, i dvě, a záchod v něm stejně není.

Adam Ř

Od vlaku bych ale čekal trochu větší kvalitu než od autobusu pro vymetání vesnic

Stráťa

Ono je to obvykle spíš naopak. „Autobus pro vymetání vesnic“ je moderní nízkopodlažní a klimatizovaný zatímco vlak často nic z toho nemá a pamatuje šemíka jako hříbě.

N.N.

Přejet Prahu z jednoho konce na druhý pomocí MHD tu hodinu zabere.

Jan Tichavský

Málokdo jezdí z jednoho konce na druhý, ale stále je možnost vystoupit na další zastávce a potřebu někde v okolí vykonat, na nádraží to snad problém nebude. Když to jezdí často tak není problém pokračovat dalším spojem.

David

To vy mocite v metru ci tramvaji kdyz jedete z konecny na konecnou?

N.N.

Na vzdálenost 200 km a zkrz nadloží….

Nějaký argument by byl, krom křivého obvinění za účelem dehonestace?

xyz

V některých stanicích metra se na WC zajít dá.

Adam Ř

To jo, ale málokdy jedním spojem.

xyz

(Nejen) z tohoto důvodu se hodinové i delší jízdě autobusem spíše vyhýbám.

Mmch. ono moc „není kde“ ani těsně před nástupem ani těsně po výstupu.

XXXD

Tak vzhledem k tomu že, jak sám píšete, nemají WC v jednotkách S-bahnu ani teď, tak asi umí posoudit, jak moc důležité WC je (jak moc jim třeba chodí připomínky kvůli chybějícímu WC), ačkoli je pravda, že třeba nové S-Bahny pro linky u Kolína nad Rýnem WC mít mají.

xyz

„Chodí připomínky“ – jen do té míry, dokud se takoví cestující nezařídí jinak (v čemkoliv, nejen v tomto, např. i ve věci rychlosti/intervalu atd.)