Obrazem: S-Bahn XXL. V Mnichově ukazují novou generaci příměstských vlaků z obří zakázky

S-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche Bahn

202 metrů dlouhé vlaky budou největší v kategorii S-Bahn v Německu.

Kolejovou dopravu v Mnichově čeká od roku 2028 velká proměna v podobě nasazení nových vlaků S-Bahn XXL. Dva roky po zadání jedné z největších železničních zakázek v Německu ukázal výrobce Siemens Mobility společně s Deutsche Bahn a Bavorskem podobu jednoho z vozů nových souprav.

22 metrů dlouhý model v měřítku 1:1 vystavují na náměstí Königsplatz ve dny, kdy se v Mnichově koná velký veletrh mobility IAA.

„Takto vypadá budoucnost veřejné dopravy. Nové vlaky S-Bahn s délkou přes 200 metrů nabízejí více prostoru a větší pohodlí. Jsou navrženy tak, aby cestující mohli rychleji nastupovat, a tím se zvýšila spolehlivost provozu,“ uvedla Evelyn Palla, členka představenstva pro regionální dopravu společnosti Deutsche Bahn AG.

Vlaky budou jezdit v bavorském bílomodrém nátěru. Přibližně 200 metrů dlouhý vlak pojme až 1 800 cestujících. „Bavorsko roste a roste, a proto potřebujeme efektivní systém veřejné dopravy,“ řekl bavorský premiér Markus Söder.

Podle Deutsche Bahn předcházely návrhu interiéru průzkumy potřeb cestujících. Výsledkem má být vozidlo, které splňuje širokou škálu potřeb.

Zakázka za více než dvě miliardy eur

Hodnota zakázky na 90 vlaků označených jako S-Bahn XXL je více než 2 miliardy eur. Vozidla nakupuje přímo stát na leasing, bude je pronajímat DB Regio. Každý vlak bude mít kapacitu 1 841 cestujících. 202 metrů dlouhé vlaky budou největší v kategorii S-Bahn v Německu. Velká kapacita vlaků má být podle Bavorska přípravou pro další nárůsty počtu cestujících.

Vlaky budou třináctivozové. Budou vybaveny proměnlivým LED osvětlením, které se bude měnit podle denní doby. Soupravy budou vybaveny wi-fi a okny, které budou lépe propouštět mobilní signál. Součástí bude moderní informační systém či zásuvky na dobíjení elektronky. Na vnější straně vlaku budou LED pásky v příslušné barvě linky. Cestující se sluchátky se mohou přes bluetooth připojit k informačnímu systému.

Siemens slibuje velké úspory ve spotřebě energie i zavedení systému Railigent X, který má zjednodušit údržbu a včas odhalit některé závady. Všechny vlaky budou vybaveny zabezpečovačem ETCS a systémem automatického vedení vlaku (ATO).

Vlaky nakupuje přímo Bavorsko, kterému s financování pomáhá Evropská investiční banka a UniCredit Bank. Postupně mají v provozu nahradit řadu 423 z 90. let, kterou vyrábělo sdružení Alstom a Adtranz. Nové vlaky se budou vyrábět v Krefeldu.

S-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche BahnS-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: Deutsche Bahn
Tagy Bavorsko DB Regio Deutsche Bahn S-Bahn Mnichov S-Bahn XXL Siemens Mobility
30 komentářů