Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: rekonstrukce zastřešení hlavního nádraží bodovala v soutěži Stavba roku

Zastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: Metrostav
Zastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: Metrostav

Rozsáhlá rekonstrukce zastřešení pražského nádraží, která skončila loni na podzim, bodoval i v prestižní soutěži Stavba roku. Získala zvláštní cenu Státního fondu dopravní infrastruktury a Časopisu Stavitel.

Porota ocenila především náročnou rekonstrukci technické památky, která probíhala při plném provozu nádraží.

Rekonstrukci provedlo sdružení firem Metrostav a Prominecon. Od roku 1906, kdy zastřešení vzniklo, se víceméně neopravovalo a pořádně neudržovalo. Postupně se tak střecha pokrývala špínou a rzí, prostor ztemňovala a již dlouho nezdobila.

Při rekonstrukci byla dokonale zbavena nánosů tak, aby se odkryla její původní inženýrská krása. Obnoveny a doplněny byly secesní prvky, které ji jemně zdobí, byla vyčištěna a doplněna skla, která opět propouští na nástupiště potřebnou hojnost světla.

Oprava vyšla na zhruba 600 milionů, zhruba o pětinu více než byl původní rozpočet. Veškeré vícenáklady byly spojeny se zjištěným skutečným stavem konstrukce zastřešení oproti předpokladu projektové dokumentace.

Největší překvapení čekalo na stavbaře v severní části haly, které jde na vrub největší část vícenákladů. Zchátralost pokročila natolik, že bylo nutné měnit celé části konstrukce. Náročná byla i renovace fasádních rámů či historického zábradlí. Konstrukce z počátku 20. století prošla generální opravou vůbec poprvé. Předtím byla v 80. letech pouze natřena.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr.R
Host
Petr.R

hlavně tam nepouštět parovky a starý diesle. Jak jsem tam byl, tak jak se jde na leo nastupiště tak tam na dvou místech zatíkalo ztoho nového prosklení, doufám, že je to opraveno.

Zapa
Host
Zapa

On bude stačit bordel z magistrály a pražské ovzduší, ale také prach létající z brzdících souprav. Nic není bezúdržbové.

VRT
Host
VRT

Jistě, ona SŽDC má obecně problém s údržbou.

Partneři



CSCARGO
RSD