Obrazem: rekonstrukce zastřešení hlavního nádraží bodovala v soutěži Stavba roku

Zastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: Metrostav

Rozsáhlá rekonstrukce zastřešení pražského nádraží, která skončila loni na podzim, bodoval i v prestižní soutěži Stavba roku. Získala zvláštní cenu

Rozsáhlá rekonstrukce zastřešení pražského nádraží, která skončila loni na podzim, bodoval i v prestižní soutěži Stavba roku. Získala zvláštní cenu Státního fondu dopravní infrastruktury a Časopisu Stavitel.

Porota ocenila především náročnou rekonstrukci technické památky, která probíhala při plném provozu nádraží.

Rekonstrukci provedlo sdružení firem Metrostav a Prominecon. Od roku 1906, kdy zastřešení vzniklo, se víceméně neopravovalo a pořádně neudržovalo. Postupně se tak střecha pokrývala špínou a rzí, prostor ztemňovala a již dlouho nezdobila.

Zastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: MetrostavZastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: Metrostav

Při rekonstrukci byla dokonale zbavena nánosů tak, aby se odkryla její původní inženýrská krása. Obnoveny a doplněny byly secesní prvky, které ji jemně zdobí, byla vyčištěna a doplněna skla, která opět propouští na nástupiště potřebnou hojnost světla.

Oprava vyšla na zhruba 600 milionů, zhruba o pětinu více než byl původní rozpočet. Veškeré vícenáklady byly spojeny se zjištěným skutečným stavem konstrukce zastřešení oproti předpokladu projektové dokumentace.

Největší překvapení čekalo na stavbaře v severní části haly, které jde na vrub největší část vícenákladů. Zchátralost pokročila natolik, že bylo nutné měnit celé části konstrukce. Náročná byla i renovace fasádních rámů či historického zábradlí. Konstrukce z počátku 20. století prošla generální opravou vůbec poprvé. Předtím byla v 80. letech pouze natřena.

Tagy metrostav Praha hlavní nádraží rekonstrukce zastřešení hlavního nádraží Stavba roku
3 komentáře