Obrazem: Prošli jsme železniční veletrh v Ostravě. Nechyběla pára, baterky ani vodík
Rail Business Days 2025. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Českou premiéru si v Ostravě odbyla novinka od Stadleru pro lokálky.
Českou premiéru si v Ostravě odbyla novinka od Stadleru pro lokálky.
Proč se letos na veletrhu taky něčím nepochlubí RegioJet? Myslím si, že by se Jančura nějakou tou novotinou, co mu teď jezdí v závazku, mohl blejsknout.
Třeba proto, že jezdí podle smluv, kde jsou za takovéto výlety s vozidly poměrně dost ostré sankce.
Vytloukání klínu klínem:
Zelený vodík v Česku je u ledu. Podmínky pro investory jsou příliš přísné
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-zeleny-vodik-v-cesku-je-u-ledu-podminky-pro-investory-jsou-prilis-prisne-278806#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest291_sirsi_tt_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Ale jaká tam byla pára,to jsem se nikde nedozvěděl
Šlechtična
Zahraniční! 475.196, výhrevňa Vrútky.
S velikým logem DB na tendru.
Pára byla určitě přehřátá😁😁
Vodík.
Kupodivu je přítomen i v parních lokomotivách.
Tedy v poměru dva díly vodiku a jeden kyslíku.
Ohřáto na patřičnou teplotu, udělá svou práci.
Tedy s účinností od 9 do 14 procent.
Ale na parničkách jde spíš o uhlovodík.
Ale stejně.
Zas znovu objevujem již objevené…
Taková inovace jako Penam na toustový chléb…
Se divím, že nevybuchnou a nehoří oceány, když je to samý vodík. A že nemůžete dýchat vodu, když je v každé molekule vázaný kyslík.
Odpověděl jste si sám. To kouzelné slůvko „vázaný“ vysvětluje vše.
To byla ironie.
Doufám, že když jde o veletrh novinek, tak tu parní lokomotivu tam aspoň dali tu nejnovější.
Děkuji redakci za úvodní fotografii. Doufám, že polep lokomotivy 383 443 CZ-MT zaujal.
Polep je věc pomíjivá. Já jsem rad, že nekupujete kamiony. Jezdí jich mi za domem už dost a vlaky skoro žádné.
Zákazník chce zboží na dané adrese. Tak se mu tam dopraví s překládkou.
Hodit takového zákazníka přes palubu, tak časem končíte komplet.
Máte to pěkný, doufám, že ho potkám někde na trati, ne jen takhle na fotkách:)
Zcela jiste lokomotivu 383 443 potkate na tratich stredni a vychodni Evropy stejne jako nase ostatni lokomotivy.
Za mě, Stadler fakt pěkný. A MUVka pro JARO, paráda.
Ano moc pěkný. Doufám, že se tam jeli podívat že Škody, jak taky může vypadat exteriér a interiér vozidla. Že z venku to nemusí být nuda a vevnitř operační sál.
Víte, co je na tom celé nejvíc smutné? Že parní lokomotiva, která dnes táhne nostalgický rychlík, musela přijet až ze Slovenska. Zatímco České dráhy – národní dopravce s miliardovým rozpočtem – nedisponují dnes ani jedinou provozní rychlíkovou parní lokomotivou. Kam zmizely všechny ty stovky milionů, které se za posledních deset let nalily do nostalgických projektů? Hovořilo se přece i o částkách přes 50 milionů ročně, která šla do nostalgie. A výsledek? Zatímco dobrovolníci ze spolku ve Vrútkách dokážou udržovat hned tři velké parní lokomotivy ve stavu, jako by právě sjely z výrobní linky, národní dopravce s profesionálním zázemím, dílnami a… Číst vice »
Ale blbost: https://www.cdnostalgie.cz/cs/vozidla/parni-lokomotivy/default.htm
Co je na tom smutného, proboha? Celou tuhle akci pořádají a PLATÍ soukromé subjekty v čele s naším členem DB Cargo Czechia a nebyla to rozhodně žádná finanční sranda. Z Vrůtek prostě přišla nejlepší nabídka. Tečka.
Dobrý den, samozřejmě – každý ať si za své soukromé peníze dělá, co uzná za vhodné, to je naprosto v pořádku.
Jen mě dnes, když jsem se byl podívat a následně si vyhledal seznam provozních parních lokomotiv na území České republiky, přepadl trochu smutek. Porovnal jsem aktuální stav se situací před deseti lety – a ten rozdíl je znatelný.
Je skutečně škoda, že v celé České republice zůstalo v provozu už jen tak málo parních lokomotiv. Na zemi s tak bohatou železniční historií je to smutná bilance.
Kolik „tak málo“ provozních parních lokomotiv je dnes v ČR?
Pane Kubrte rychlíková žádná. To byl hlavní point.
475.1 není dostatečně rychlíková? A kolik jich je celkem? Pochlubte se, když už jste to našel.
Pokud vím tak, 475.196 patří spolku ve Vrútkách, což je Slovenská Republika
475.101 – neprovozní – ČD
475.111 – provozní soukromý vlastník IMC
475.179 – neprovozní- ČD
475.194 – neprovozní soukromý vlastník
475.196 – provozní
475.113x – neprovozní ( náhradní díly Vrútky )
475.1142 – neprovozní
Takže pardon, myslel sem, že náš národní dopravce má ve flotile provozní rychlíkovou lokomotivu.
Tak jednička se pomalu dokončuje, děčínská Líza má vyvázaný kotel v Kolíně v opravě a zelená 142 je majetek NTM. 22 Albatros by měl procházet opravou do provozuschopného stavu, jedničkova 6 je opět majetek NTM a tam platí. Co NTM schvátí na koleje se těžko vrátí.
Jo aha, takže rychlíková je, ale ne u ČD. A kolik provozích pár tedy v ČR je celkem? To se nedozvíme?
ČD žijou z peněz, co získávají od zákazníků (objednavatelů a cetujících) za provoz normálních vlaků. To by měla být jejich priorita. Je to dopravce, ne muzeum nebo spolek nadšenců nebo profi firma na zážitkové vlaky.
Nerozumím, za co máte minusové hodnocení. Napsal jste to otevřeně, za to máte u mě 👍.
A podruhé 👍 za ten nápad. Bylo vidět, že to spoustu návštěvníků a především těch malých ocenila (soudě podle focení se pred dvířky dymnice) a i poježdění po bývalých dolech.
Možnost vyfotit si parní mašinu bez přidaných tabulky a nápisů je fajn.
Navíc je snad jedno, jestli tu mašinu drží pri životě v ČR nebo Slovensku. Ta mašina je historicky doma tady i tam.
Komu se to nelíbí, tak ať si jde stěžovat na lampárnu 😉
Že jo? Díky 😉
Je to váš pohled na věc, který vám nikdo nebere. Kromě něj ale existuje taky jiný pohled, pro vás bude možná extrémní.
Ohledně péče o historii v dopravě tady existuje státní instituce, která nese název Technické muzeum.
České dráhy jsou státní dopravce, a „živí“ je tedy jiná činnost, než Technické muzeum. To, že ČD nad rámec své hlavní činnosti, podle svých možností (finančních a provozních), částečně činnost TM suplují, je téma na úplně jinou diskusi.
https://denzeleznice.cz/svet-historie/
Muzeum ovšem z podstaty věci exponáty především uchovává, provoz – zvláště pak při stále složitějším přístupu na koleje – je pro něj také vedlejší činností; zde by měla nastat spolupráce. Nelze říci, že provozem starých vlaků dělají ČD práci za TM.
Měla by tam ještě kudy dojet? A z menší vzdálenosti? Vždyť jsme sousedé a všichni podobní lidé, tak je to jedno. Je hezké, že se ještě někdo o toto stará a je to občas patřičně využité. Hospodaření ČD je věc jiná, která s touto souvisí jen okrajově.
(A jen tak na okraj – v češtině umíme také velkou část přídavných jmen stupňovat: smutné, smutnější, nejsmutnější. :))
Vidím, že se to začíná trochu zlepšovat, snad tento trend bude pokračovat. Dík za fotoreportáž.
Co se začíná zlepšovat?
Množství a různorodost vystavených exponátů.