Obrazem: Prošli jsme nové brněnské „metro“. Dvoumiliardová stavba v údolí Svratky vstupuje do poslední třetiny
Od května budou tunelem jezdit tramvaje, od srpna začnou auta využívat novou silniční galerii.
Aktuálně druhá největší dopravní stavba v Brně se dva a půl roku po zahájení blíží k prvnímu otevírání pro provoz. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) finišuje se stavbou tramvajového tunelu v Žabovřeské ulici, který je součástí dvoumiliardové stavby části Velkého městského okruhu (VMO). Od 1. května by již tunelem měly jezdit tramvaje s cestujícími. Na konci srpna by pak mělo dojít k otevření silniční galerie. Kompletně by stavba v údolí Svratky měla být hotová na konci příštích letních prázdnin. Celé území prochází velkou proměnou.
Deník Zdopravy.cz měl dnes možnost si stavbu kompletně projít. Stalo se tak jen krátce poté, co zde již Dopravní podnik města Brna (DPMB) zahájil zkušební jízdy. „Jedeme podle harmonogramu, i když tramvajový tunel bude otevřen později, než byl původní plán. DPMB si ale vyžádal změnu v projektu zabezpečení trati, což způsobilo zpoždění,“ řekl ředitel brněnského závodu David Fiala. Stavba se tak blíží vstupu do poslední třetiny.
Tunel je v úseku Pisárky – Komín, nahradí původní povrchovou trať, která ustoupila budování kapacitní silnice. Na jejím místě vzniká nová silniční galerie, kterou povede doprava ve směru od Pisárek.
Práce na druhé části okruhu v Žabovřeské začaly v prosinci 2020, vyjdou na více než dvě miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Eurovia CS, Hochtief a Subterra.
Zprovoznění tunelu bude pro podnik i cestující provozní úlevou. Nyní je velká část zátěže směřována přes Žabovřesky a přes Českou a podnik musí různě kombinovat soupravy, aby vyhověl poptávce cestujících. Navíc se po více než dvou letech výrazně zjednoduší cesta z Komína na Mendlovo náměstí. Velkou proměnou projde i celá oblast, nad galerií a tunelem vznikne nový park a cesty pro pěší údolím Svratky.
Veřejnost bude mít možnost si tunel prohlédnout 28. dubna při dnu otevřených dveří.