Obrazem: Během víkendu vysunuli přes pardubický uzel nový železniční most

Instalace nového železničního mostu v Pardubicích. Foto: Chládek a Tintěra, PardubiceInstalace nového železničního mostu v Pardubicích. Foto: Chládek a Tintěra, Pardubice

Během plánovaných výluk dojde v příštích dnech k demontáži výsuvných drah, provizorních podpěr a osazení mostu do finální polohy.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan H.

A to už se bude na věky věkův při příjezdu vlakem od Chrudimi do Pardubic hl.n. couvat ??

mgr.pavel

Když na tom Ostřešany tak trvaly, tak přes jejich NIMBYsmus nejede vlak.

(pro vysvětlení: plánovanou trať přes Nemošice a Ostřešany nakonec v druhé vesnici odmítli, jiná alternativa není)

Tomáš Gottschalk

Místní poměry na vlastní augle neznám, ta spojka měla z koridoru odbočovat v Pardubičkách ve stopě stávající vlečky nebo co to je a jít spíš kolem Nemošic a Dražkovic? Ostřešany se mi zdají daleko.

Alibaba

Tak úplně původní plány byly okolo Dražkovic, jenže touhle vyhlídkovou jízdou (cca 80 km/h) okolo Pardubic nezrychlíte dopravu do Chrudimě oproti úvrati v Rosicích. Jediná výhoda by byla, že by nebyl problém z elektrizací, že by se to vyhlo ohranému pásmu letiště.

Miroslav Zikmund

Ochranné pásmo letiště je uměle živený „problém“. Řešení představuje tunel pod ranvejí …

Alibaba

Tohle je taky asi možné, nevím, proč vám dali dva mínusy. Ale zase když budete dělat tunel pod letištěm tak pak rovnou můžete postavit tunel pod kopcem „Na kopci“: https://mapy.cz/s/loboreloku

Jinak podobně živený problém (podle vás) je i ve Kbelích.
Já bych to v zájmu letecké bezpečnosti nepodceňoval.

Projektant

Tak nějaká alternativa je vždycky, ale tunely pod zástavbou zatím moc neumíme a platit nechceme:

https://mapy.cz/s/horukoboze
(Trať pouze pro osobní dopravu, rychlost cca 110 km/h; sklony: -18 ‰ rampa od Chrudimi; začátek tunelu na křížení s I/37; možná podzemní zastávka ; +25-30 ‰ rampa od překřížení 010 k nástupištím na hl. n. – větší sklon zde nevadí, protože pomáhá brždění/rozjedu u nástupišť)

Alibaba

Obávám se, že tohle je ekonomicky mimo.
Spojka okolo Ostřešan měla s ekonomikou problém na hraně. A tunel, který by se tam hodil místo náspu a zářezu, kvůli nimž se do toho hodily vidle.

Miroslav Zikmund

Jak jste na ta promile přišel … tunel pod ranvejí taková promile nepotřebuje …

Joe

Na co proboha chcete podkopávat runway když ta vůbec do plánované trasy nezasahuje a nezasahuje ani do současného vedení tratě.

Miroslav Zikmund

Nebude, sunuté (couvající) vlaky tam už dobrých 20 let nejezdí …

Tom

Pardubice nejsou žádný uzel…

Miroslav

Úplně zbytečná investice v duchu 19. století. V normální zemi by železniční trať byla vedena pod zemí ze zastávky Pardubice závodiště přímo do žst. Pardubice. Pozemky na obou stranách patřily ČD, areál bývalé DOM Pardubice. Znamenalo by to vlakové spojení z Pardubic do Chrudimi do 10 minut. To všechno se dalo realizovat před budováním silničního obchvatu na Chrudim.

Šejdr

A ta podzemní trať by vyústila do zastávky Pardubice-Pardubičky nebo kam? Uvědomte si, že původní přímá povrchová spojka ze Závodiště na (hlavní) nádraží vedla ke starému nádraží, které leží o několik set metrů východněji. Dneska byste se z takto vedené trati se na současné nádraží bez úvrati nedostal.

Alibaba

Tak ono se počítalo, že se do Chrudimě bude jezdit přes Nemošice a Ostřešany, ale pak do toho druhá jmenovaná ves hodila vidle.

Jiří Kocurek

Máte pořešené i stoupání a klesání? Přecijen je to 12-14 metrů dolů proti současné niveletě. Nejezdí tam jen osobní doprava, ale i nákladní vlaky.

Miroslav Zikmund

Kolik těch nákladů tam denně jede ?
Noční NEx s dřívím do Rakouska jezdil v minulém tisíciletí, podobně půlnoční štěrk ze Žďárce je taky minulostí …. dnes 1 pár Mn „PP“ PU – SKUTEČ / SLATIŇANY

Pišta

Jako dobrá představa, ale nerealizovatelné. Muselo by se obnovit původní nádraží. K tomu současnému by to nešlo.

Miroslav Zikmund

Ale tohle řešení neuvažuje s tím, že v elektrické trakci by jezdily EJ z HK do CR / Slatiňan a kuplovaly / dělily by se v Rosicích …

Jan

Redakce, prosím udělejte něco s těmi obrázky pod články. Dříve mezi nimi šlo překlikávat, nyní se musí každý otevírat zvlášť.

Joe

Ne nemusí, problém bude u vás. Otestováno na mobilu, PC Firefoxu i Chromu a všude je klasické překlikávání šipkami bez nutnosti obrázek zavřít a nový otevřít extra.

Pardubák

Včera jsem na to koukal, ten most už je tam, ale déle. Mohl by mi někdo vysvětlit, proč je ten most tak masivní a má tak vysoké nosníky ? Ten starý nebyl ze silnice vidět, toto je takové kovové monstrum. Chápu, že se to teď dělá všude a jsou potřeba trochu lepší parametry, ale nechápu proč je tak vysoký mohl mít podle mne 1/3 či 1/2 výšky. Starý most nebyl z fotek skoro ani vidět. Nosnost nevím jakou měl starý most a jakou má tento.

Miroslav Zikmund

Velmi zjednodušeně řečeno – takto vyšel pevnostní výpočet včetně příslušného koeficientu bezpečnosti ….

Pardubák

No zajímalo by mne jestli je na větší hmotnost než předchozí rychlost, nebo oboje. Jinak si myslím, že se dal udělat i s jinou mostovkou. Vůbec většina nových mostů mi připadá někdy horších technicky, než byli ty staré, alespoň co se do vizuálu týče. Viz třeba v Olomouci nový Rejnok, dobře tam jsou trochu jinak asi dále piliře atd. Tady se nic neměnilo ..

zesp

A nebude to tím, že starý most měl pevnou mostovku (s kolejovým roštem přímo na nosnících) a tento má průběžné štěrkové lože? Pak by to znamenalo, že je těžší a tím už musí mít tu konstrukci. Ale nevím, jakou tu konstrukci měl… Jen mě to tak napadlo…

Ingot

Já jen doplním, že původní most byl především menšího rozpětí. Rozpětí je, kromě samotného zatížení (a toho je spousta) , základním kritériem pro návrh samotného nosného systému, popřípadě výšky hlavního nosníku. Samotný nosný systém se od předešlého také liší a navíc, a to je další zásadní věc, že v době výstavby původního mostu se počítalo s jiným zatížením, s jinými koeficienty bezpečnosti a obecně byl výpočet ve spoustě věcech jiný než je dnes.

Pardubák

Oki díky za info, sem si právě myslel, že rozpětí je stejné. Tedy podle fotek to tak vypadlo, nevím jestli nový silniční most je širší. Jinak je mi jasné, že nové normy se daleko víc jistí. No přeji hodně úspěchů do práce, pokud se na tom podílíte. Jinak třeba ten nový dvojkolejný most do Rosic se mi celkem líbí, i když zatím jen na vizualizaci. Ten bude o dost lepší a je pravda, že nebude mít pilíř uprostřed.

Jiří Kocurek

A já jen dodám, že ze ohybový moment roste s druhou mocninou délky nosníku.
Pro hlubší studium problematiky lze zakoupit tihle knihu: https://www.knihydobrovsky.cz/ucebnice/statika-stavebnich-konstrukci-i-70637791
…. 350 stran učiva.

Jiří Kocurek

PS: Starý most byl jednokolejný, zatímco ten nový s šířkou 8,7 m je zjevně navržen pro dvě koleje. Už tohle znamená 2x větší zatížení.

Ingot

To Vám bohužel také musím vyvrátit, most je připraven pouze pro jednu kolej. Ta druhá by ani neměla smysl, protože se tam prostě do těch míst směr Chrudim nevejde.
Spíš je do celkové šířky mostu započtená lávka pro pěší a cyklisty.

Alibaba

Takhle široké mosty jsou navrhované podle nové mostní normy, kde je nutné udělat stezky po stranách. A těch 8,7 bude vnější šířka, a i tam by se dvě koleje nevešli, ty potřebují minimálně 10 m čistých.

Projektant

Hlavní rozdíl je jednak v rozpětí (jak psal někdo níže), jednak v zatížení. A tím nemyslím ani tak vlak, ale kolejový svršek. Zatímco starý most měl mostnice, tedy zjednodušeně řečeno vrstvu 25 cm dřeva a spíš děr, nový bude mít kolejové lože, tedy vrstvu 55 cm štěrku.

Mosty s kolejovým ložem sice vychází těžší (a tedy na výstavbu dražší), ale mají spoustu jiných výhod: snazší údržba, větší životnost, menší hluk. A zde se hluk sníží tuplem, když plnostěnné nosníky starého mostu, které u mostů s dolní mostovkou krásně zesilují hluk projíždějících vlaků…

Ingot

Musím Vám oponovat, protože to kolejové lože mít nebude. Má to přímé uložení kolejnic přes sestavu upevnění přímo na plech mostovky.

Projektant

Omlouvám se, na fotce jsem to přehlédl a předpokládal, že zde bude „klasika“. Asi nevycházela podjezdná výška x sklon rampy od Rosic…

Šejdr

Most sice je oproti původnímu mnohem víc vidět, ale že by to byla nějaká zásadní vada na panoramatu staré chemičky…

Pavel

A navíc most je stále na poměrně vysoké dráze použité pro jeho přesun. Po její demontáži bude podstatně méně dominantní.

Pardbucák

Jo jo toho jsem si vědom, že most půjde trochu dolů 🙂

robert

A ty umíš počítat mostní konstrukce?

Vochomůrka

Dobrá práce! 👏👏👏

Michal

Pěkně. Bohužel, je tu stále dost mostů, které nejsou v dobrém stavu a nikdo to neřeší. Ukázkovým příkladem je most v Uherském Hradišti (přes Moravu)

Jiří Kocurek

Napsat, že nikdo neřeší mosty ve špatném stavu, pod článek o výměně mostu ve špatném stavu?

Michal

Promiňte, asi jste mě špatně pochopil. Říkal jsem, že jsou tu mosty, které nikdo neřeší (nebo aspoň to tak vypadá) ne že neřeší mosty vůbec.

Oldřich Sládek

Zrovna mosty bych Správě železnic nevycital. Jako člen Bezpečnostní komise ministra jsem byl u jednání, kde se stav mostů probíral a mohu říci, že se SŽ snaží a má věc pod kontrolou. Horší je to na silnicích.

Michal

Promiňte, asi jste mě špatně pochopil. Neřekl jsem, že je nikdo neřeší, naopak, po železničních mostech jezdí mnohonásobně těžší stroje než na silničních, proto jsou mnohem více kontrolovány. Přesto se mi zdá, že se tu na některé mosty kašle (nebo aspoň to tak vypadá)