lot
Doprava ve městě Metro Zprávy

Obrazem: Praha představila výtvarnou výzdobu tří stanic na chystané trase D

Budoucí podoba stanic metra Nemocnice Krč na trase D. Pramen: Praha.eu/Jiří Černický

Vedení pražského magistrátu dnes představilo výtvarné ztvárnění dalších tří stanic budoucí trasy D: Nemocnice Krč, Nádraží Krč a Nové Dvory. V soutěži pod záštitou Národní galerie zvítězili výtvarníci Stanislav Kolíbal, Jiří Černický a Vladimír Kopecký.

„Stanislav Kolíbal v uměleckém ztvárnění stanice Nové Dvory pracuje s geometrií, protože se velmi dobře spojuje se stavbou a pomáhá vytvářet harmonii a prostorový řád. Vladimír Kopecký u stanice Nádraží Krč uměleckým konceptem vytváří podívanou pro cestující. Pracuje také s tím, že její nástupiště není v podzemí. Přináší nové možnosti vnímání, ale také proměnu prostoru v denní době. Jiří Černický pro stanici Nemocnice Krč ve svém uměleckém návrhu tematicky zohledňuje povahu stanice a svůj umělecký koncept rozděluje do dvou okruhů – lékařství a přírodních věd,“ napsalo město v tiskové zprávě.

Výběrovou komisi vede architekt David Vávra, který se stará také o sjednocenou identitu linky tak, aby bylo po příchodu do každé stanice jasné, na jaké lince se cestující nachází. Stejným způsobem vznikaly i první úseky linek A, B a C v centru Prahy.

„Soutěž na výtvarnou podobu nově projektovaných stanic metra D přinesla mnoho zcela jedinečných řešení a potvrdila úvahu, že současné umění může vstoupit do veřejného prostoru. Jestli se záměr podaří realizovat, Praha se opět o krůček posune ke svobodné společnosti, kde o existenci umění ve městě nerozhodují stranické aparáty, ale vizionářská idea jedince,” řekl Vávra.

Vypsání architektonických soutěží žádaly v petici tisíce lidí. Město poté přislíbilo výtvarnou soutěž, která by nezasahovala do již schváleného projektu. DPP poté loni v červenci představil podobu prvních dvou stanic, Pankrác a Olbrachtova. Na nich se výtvarně podílejí Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia. Výtvarné návrhy budou zapracovány do projektů.

Dopravní podnik hl. m. Prahy nyní provádí geologický průzkum a již také zažádal o stavební povolení na první úsek stavby trasy D. Trasa metra I.D. bude dlouhá 10,6 km s celkovým počtem 10 stanic (4 ražené, 5 hloubených a 1 povrchová): Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Provoz má zajišťovat 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího.

tagy
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kirak

Divný, prostě to není hezký. Šedé, depresivní stanice, proč ? Naopak třeba stanice jako Střížkov, Nemocnice Motol, Nádraží Veleslavín, Rajská Zahrada, Luka pročje neudělají taky takové hezké. Nejhezčí stanice z nich je nemocnice krč ale ta je tak hnusná že to snad ani není možná. Možná že kdyby to postavili všechno jako tu Olbrachtovu tak by to bylo sice všechno stejný ale nebylo by alespoň tak hnusný 😀 Prostě fuj👍

jirka

každej kdo má PC dnes grafikem, architektem, režisérem, a buhvíčím ještě, a podle toho to tu vše vypadá

žlutý klandr

Opravdu tam budou stanice s nástupištěm po stranách ???

Karel

Pankrac, Olbrachtova pekne, ale Nadrazi Krc a Nemocnice Krc, takove tmave, depresivni, spis jako krematorium nez nemocnice, uz tak neni vetsinou prijemne jet do nemocnice, tak by se hodilo spise neco pozitivnejsiho, svetlejsiho

Kirak

Nejdepresivnější je Poliklinika Budějovická tam si dali záležet aby z toho měl člověk depresi.

MirekK1

Mně se to líbí moc. Škoda, že prodloužené Áčko nemělo takové štěstí.

Kirak

Áčko alespoň vypadá jako normální metro. Tohle je spíše novodoba Ruského metra ale nové stanice v Ruském metru jsou fakt hnusné

Eduard

Nemůžu si pomoci, ale žádná z těch stanic mě nechytla za srdce, že bych řekl ano to je opravdu hezká stanice. Takové studené, bezduché, sem tam nějaký barevný výkřik. Je to škoda, protože Praha je plná architektonických skvostů odkud by se dala čerpat inspirace. Pokud by se podařilo skloubit odkaz našich předků s požadovanou funkčností, tak by se Pražské metro mohlo stát vyhledávanou turistickou destinací, podobně jak je tomu v některých jiných evropských metropolích.

Peeetr

Jasně nejhorší je Nádraží Krč, celé tmavě šedé, minimálně u stropů je to totálně nepřijatelné z hlediska světelných poměrů a efektivního využívání elektřiny.

Márty

Myslete na to, že to, co vidíte na těch vizualizacích Nádraží Krč, tak je je nějaký průchod k nástupišti. Nástupiště jako takové bude na mostě, takže prosklené a osvětlené denním světlem. Nic míň depresivního než denní světlo si asi neumím představit, líbí se mi ten kontrast šedé a denního světla.

Ondra

Ach jo, ten článek není moc dobrý. Minimálně u dvou stanic je totálně zavádějící. Olbrachtova a lidi není statická malba, ale projekce, která se dynamicky mění podle toho, kolik lidi ve stanici je a jak se pohybují, takže tu projekci můžete vlastně ovlivnit i vy. A Nemocnice Krc je taky projekce, která symbolizuje srdce, průtok krve a další životní funkce, a je taky dynamická. Čím víc se blíží metro, tím víc celá animace pulzuje, a až metro odjede, tak se celá jakoby zastaví a dostane se do klidoveho stavu.

Jan Sůra

Jde o údaje z tiskové zprávy města.

czhunter

Tak to snad pochopil úplně každý, když se podíval na obrázky a zjistil, že je na nich ta grafika různá …

Poudy

No to je snad aprílovej vtip todleto, všechny ty“výzdoby“ jsou příšerné. Výmluvy na metroprojekt jsou nesmyslné, ano zásadně se ty stanice pozměnit nedaly, ale ta výtvarná podobná se dala určitě ztvárnit úplně jinak, tohle je jako by ta soutěž proběhla mezi školáky na druhém stupni ZŠ ve výtvarce.

Martin

Mě se nelíbí ani jedno. Bohužel. Snad jen Olbrachtova mi připadá taková přijatelná. Nejsem proti, aby stanice měly osobitý, řekněme vzhled, ale tohle mi připadá nezajímavé, bez nápadu a krátkodobé. Můžu vše ubránit tomu, že cílem je vytvořit něco, co se za pár let „přetře“.

Je to můj subjektivní názor. Uvítal bych názor někoho, komu se to skutečně líbí a proč. Skutečně by mě zajímal jiný pohled na věc.

Márty

Je to bohužel kompromis no, měla být architektonická soutěž. Myslím si dokonce, že tehdy v roce 2015, kdy vznikala ta petice, tak se ta soutěž skutečně měla vyhlásit. Ten rok navíc čekání by už asi nikomu nemohl vadit. Teď už je to samozřejmě nereálné a já strašně cením snahu současného vedení Prahy návrhy zlepšit co to jen v této fázi přípravy jde. K návrhům, jak říkáte, je to věc vkusu. Třeba návrh Nových dvorů mi přijde velice nadčasový, ale naopak návrh Nemocnice Krč mi přijde takový nijaký. Ale očividně se to má promítat, tak by se to třeba mohlo vlnit… Číst vice »

Márty

K Nemocnici Krč ještě doplním, že se mi jako jediná z těch stanic zaujala tvarově. Je to příklad toho, jak je fajn, když si návrh hraje s objemem. To ovšem není práce pana Černického, ale, ač se mi to ani nechce věřit, metroprojektu. Vznikalo to pod tlakem v době, kdy byla ta zmiňovaná petice, tak se asi zkusili snažit?..

Sitgestravel

Mam rad, kdyz se na nakladnych projektech, ktere jeste ani nestoji, resi hlavne, jak to bude estetocky vypadat.

GreenBitch

Říká vám třeba něco jako odkaz budoucím generacím?

Jakub P

A kdy jindy to řešit? Když už to stojí, je to zpravidla pozdě (i tady už se stihla jen výtvarná soutěž, ne komplet architektonická na jednotlivý stanice). Neřešit vůbec? S tím, že se to celý nechá na Metroprojektu a nikdo jinej jim do toho nebude smět mluvit máme v Praze bohužel spoustu zkušeností.

Marian Kechlibar

Já to mám taky rád. Opravdu. Když už to bude drahé, ať to aspoň není hnusné.

Když už jednou nějaká betonárna stojí, zkuste ji zlidštit.

ICE_Laco

Aha, takto vyzerá plánovaná linka U5 vo Viedni

https://www.franzundsue.at/projekte/linie-5-u-bahn-in-wien/

Struhadlo Spravedlnosti

Alespoň tie stanice vyzerajú ako metro a nie ako nástěnka v škôlke

Jakub

Masakr. Krásný, čistý, účelný, jednoduchý.

Anonym ze severu

Takže inspirace ze stockholmského metra po designové stránce v Praze nebude? 🙁 To je škoda.

Jakub P

To by se musely ty stanice navrhovat od začátku s tou inspirací. V době, kdy magistrát rozhodl, že bude aspoň výtvarná soutěž a nenechá se to Metroprojektu zhyzdit úplně celý, už by to znamenalo zahodit všechny projekty stanic a začít znovu s výrazným zpožděním, za což bysme je asi oprávněně sežrali. Takže vyhlásili soutěž aspoň na vymalování a možná drobnější plastiky, která nic nezdrží.

Honza Vrba

Kdyby se z Déčka udělala obyčejná „berlínská“ (doplň klidně jiné město) kachlíkárna, tak to bude taky jednotící prvek celý trasy.

TPal

Jen to ne, prosím! 🙂

Hynek

Je to sice esteticky zastaralé, ale furt lepší než toto…

Pody

Asi lepší než ponechat výchozí stav,celkově ale spíše převládá z výsledku zklamání,zásadní chyba nicméně nastala už mnohem dříve v absenci architektonické soutěže. Dodnes moc nemůžu rozdýchat esteticky otřesné prodloužení Áčka…

Kuba

Prodloužení je samozřejmě strašný, ale jako mnohem horší vidím narušení architektonické čistoty stanic naprosto necitlivým přidáním výtahů. Mám na mysli Anděl a hlavně Můstek, tam mě vždy úplně bolí oči.

Sitgestravel

No ty vytahy v metru jsou uplna katastrofa. Nehodnotim ted estetiku, nevim, co vam konkretne vadi, ale funkcnost. Vytah jeden hodinu, x prestupu, je maly. To musel vymyslet nekdo hodne dobre zaplaceny a stat to muselo taky jmeni.

Jakub P

No umím si představit, že udělat v centru výtah z takový hloubky, aby ústil na aspoň jakž-takž použitelným místě, když se s ničím takovým v původním projektu stanice absolutně nepočítalo není jednoduchý.

Bob

Tak jistě by byl lepší nějaký sofistikovaný páternoster, kde by oběžné kabinky cestovaly po složité trase kombinující svislé, šikmé i vodorovné úseky. Na to by se sem jezdili dívat turisté z celého světa.

Jakub P

A ta super panika, kdyby se to každou chvíli zastavilo pro nástup člověka na vozíku nebo kočárku.

Struhadlo spravedlnosti

To nádraží Krč je opravdu otřesné i děti ze školky by to udělaly hezčí. Ostatní stanice nic moc. Nejlepší je asi Pankrác.

Petr

Koukám, že taková diskuzoidní klasika. Fotbalový nároďák představí nové dresy – všechno špatně. Hokejový svaz představí nové logo – zase špatně. Praha představí řešení metra… doplňte si sami.

Mně se to líbí, nejvíce Olbrachtova, Pankrác a Nemocnice Krč.

Mám vždy pravdu

Vy jste nějakej chytrej

Sitgestravel

Asi Pirat.

GreenBitch

Viděl jste jak vypadají stanice metra ať už stávající nebo budoucí v evropských metropolích? Tohle, co vykouzlili v Praze, je naprostý paskvil, to už nějaké výtvarné zkrasleni opravdu nezachrání.

Márty

Ano, je to paskvil metroprojektu, nicméně ta soutěž tomu prospěla. Jenom jste asi zapomněl, jak otřesné byly původní návrhy. Zkuste se na ně znovu podívat.

Petr

Já jen konstatuji, že cokoliv se tady představí, tak je automaticky špatně. Co se líbí vám? Dejte nějaké ukázky, nemektejte.

SaulGoodman

Ta Nemocnice Krč ještě řekněme, aspoň je to tématická výzdoba k místu a poměrně originální řešení. Ale zejména ty Nové Dvory jsou strašný, to vypadá jak podchod, co dostala za úkol vyzdobit místní družina.

Hynek

A to i ta místní družina by to udělala líp a podstatně levněji.

czhunter

Líbí se mi ten strop na nemocnice Krč.

Jinak je to ostatní všechno takové … jako byste vzali tu nejlacinější věc a nakreslili na ni čárky a doufali, že si nikdo nevšimne, že je to celé z nekvalitní, z laciných a nehodnotných materiálů, bez invence … prostě „designed by Metrostav“.

Chybí tomu hra s objemem, se světlem, s hodnotou povrchů … prostě všechno, co z kvalitní architektury dělá kvalitní architekturu.

Ale chápu, že takové zadání soutěže nebylo.
To bylo: „Nějak to počmárejte, ani není hned na první pohled vidět, jaký je to aušus“.

Sitgestravel

Zadani bylo: Nějak to počmárejte, ani není hned na první pohled vidět, jaký je to aušus“ Ale cenu zachovejte, jakoby to byla kvalitni architektura.

Márty

Souhlasím s vámi, že takové zadání soutěže by bylo samozřejmě ideální. Znamenalo by to ale začít se schvalováním od začátku, a proto takové zadání teď už ani být nemohlo. Buďme rádi za tohle, fakt.

czhunter

Mně přijde hodně smutné, že je to úplně stejná story jako s Masaryčkou.
Developer si něco navrhne, schválí si to a město to vůbec nezajímá, co a jak si tam vyplodil a pak se řekne „No jo, je sh*tka, ale už je pozdě s tím něco dělat, za to můžou ti před náma“.
Já chápu, že úplatky dotčeným zástupcům státu a občanů jsou masivní (1 % z miliardových zakázek … co to je?) ale hergot, měli mít nějakou páteř.
Nebo systém, který eliminuje morální slabost jednotlivců.

Márty

Měli mít páteř pět deset let zpátky, teď už to fakt nejde zastavit. Představte si, že by se každé nové vedení města rozhodlo, že to předchozí vedení udělalo špatně a začalo s projektem od začátku. Za ty čtyři roky se při stávající legislativě rozhodně nic takhle velkého od projektu po první kopnutí nestihne, takže bychom takhle projektovali a znovuzačínali donekonečna a nepostavilo by se už vůbec nic.

ICE_Laco

Je to také nevýrazné, ako najlepšie mi z toho vychádza stanica Olbrachtova ….

Jan Kavan

Olbrachtova? Jsou tam lidi, namatlám tam lidi? Sorry, ale zrovna tam měl Kokolia opravdu slabou chvilku.

Honsa

Studie Nr. 20000 a metro nikde

Lemmy

V designu nemocnice Krč chybí už jen Treponema pallidum… omg…

Cikcak

Ano, je to směšné. Mě tam chybí tasemnice……
Proč to nejde třeba takto https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/04/metrowaw2.jpg

Struhadlo Spravedlnosti

To je pro metrostav práce

Tomáš V.

Myslíte Metroprojekt? Máte to nějak propletené. Metrostavu to při výstavbě bude zcela určitě úplně jedno.

Jirka

Nádraží Krč mohli nechat sprejerům. Vyšlo by to nastejno.

MirekK1

Taky mě to napadlo, i když mně osobně se to líbí 🙂

Jan

Obávám se že sprejeři by byli výrazně více kreativní, hlavně kdyby dostali zadání to ilustrovat celkově a ne nadělat tam jen pár tagů. Ty čáry jsou ještě jednodušší.