Obrazem: Povodí finišuje s rekonstrukcí komory Spytihněv, osadilo několikatunová vrata

Oprava plavební komory Spytihněv (duben 2024). Pramen: Povodí VltavyOprava plavební komory Spytihněv (duben 2024). Pramen: Povodí Vltavy

Baťův kanál má za sebou druhou nejúspěšnější sezónu. Plavební komory zaznamenaly loni celkem 38 751 proplavených lodí.

Proběhne výměna vrat plavebních komor, elektroinstalací a ovládacích konstrukcí, komory získají nové úvazní prvky, signalizační i plavební značení.

Povodí Moravy, které je správcem Baťova kanálu, aktuálně finišuje s generální rekonstrukcí plavební komory Spytihněv. Práce začaly loni v říjnu a je třeba je stihnout do začátku května, kdy na Baťově kanále začíná plavební sezóna.

V závěru rekonstrukce přitom přišly na řadu technicky náročné práce, především osazení nových vrat. „Jedno křídlo vrat váží 2,7 tuny, je 3,2 metru široké a čtyři metry vysoké. Vrata plavební komory byla instalována na speciální čepy, které zajistí jejich plynulý pohyb. Šlo o velice náročnou operaci a milimetrovou práci,“ uvedl Povodí Moravy.

To se v posledních pěti letech snaží modernizovat plavební komory na Baťově kanálu; po Spytihněvi by měly práce po sezóně (v říjnu) začít ve Veselí nad Moravou. „Předejdeme tím možným poruchám na zařízení více než osmdesát let starých plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba,“ uvedl už dříve šéf Povodí Moravy Václav Gargulák.

Práce na obou komorách vyjdou celkem na 47 milionů korun. Akce je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Provozně nejvytíženějšími jsou na Baťově kanálu komory Veselí nad Moravou, Vnorovy I, Vnorovy II a Petrov. Aktuálně se staví komora Rohatec, díky které se lodě dostanou až do Hodonína. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.

Oprava plavební komory Spytihněv (duben 2024). Pramen: Povodí VltavyOprava plavební komory Spytihněv (duben 2024). Pramen: Povodí VltavyOprava plavební komory Spytihněv (duben 2024). Pramen: Povodí VltavyOprava plavební komory Spytihněv (duben 2024). Pramen: Povodí VltavyNová vrata plavební komory Spytihněv. Pramen: Povodí MoravyPlavební komora Spytihněv před rekonstrukcí. Autor: Tomáš Kolařík – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10550474Plavební komora Spytihněv před rekonstrukcí. Autor: Tomáš Kolařík – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10550474

Baťův kanál má za sebou druhou nejúspěšnější sezónu, pokud jde o hustotu lodního provozu. Plavební komory zaznamenaly loni celkem 38 751 proplavených lodí, na kterých bylo 181 546 osob. Ve srovnání s rokem 2022 je to o 100 proplutí a 3 000 osob více.

Od roku 2013, kdy se začaly údaje o proplutí na plavebních komorách evidovat, rostl počet proplutí až do roku 2020. Tehdy Baťův kanál zaznamenal rekordních 42 072 proplutí plavebními komorami a 193 770 osob na lodích. V následujících letech došlo k mírnému poklesu.

Skutečných lodí a osob je ale na vodě oproti statistikám násobně méně. Povodí Moravy eviduje na každé plavební komoře počet proplutí lodí a počet osob na palubě každé lodi. Výše uvedený počet proplutí je pak součtem údajů ze všech plavebních komor. Pokud se plavidlo proplaví přes pět plavebních komor, je započítáno pětkrát. Tvoří-li osádku plavidla pět lidí, je počet proplavených osob 25.

Obrazem: Ze štětové jímky se začíná klubat nové zdymadlo na Baťově kanálu

Tagy Baťův kanál Povodí Moravy
Žádné komentáře