Obrazem: Pomeranč kontroluje dokončovanou vozovnu Hloubětín. Bude domovem pro nové tramvaje

Měřicí vůz přezdívaný pomeranč v dokončované vozovně Hloubětín. Foto: DPPMěřicí vůz přezdívaný pomeranč v dokončované vozovně Hloubětín. Foto: DPP

V nové hale začne v dubnu oživování nových tramvají Forcity 52T po návozu z výroby.

V Praze finišuje výstavba nové vozovny Hloubětín, v těchto dnech začaly předpřejímky prvních technologických celků. Instalováno je už i trakční vedení v areálu i v budovách vozovny, dopravní podnik (DPP) zveřejnil fotky měřicího vozu přezdívaného Pomeranč, který provádí kontrolu napětí v trolejích. Vozovna se má podle plánů otevřít letos na jaře.

V dubnu by do ní měly zamířit první dodané kusy nových tramvají Škoda Forcity Plus 52T. „Na příjezd nových tramvají se intenzivně připravujeme. Právě hloubětínská vozovna bude domovem nových tramvají. Bude zde probíhat jejich oživování po návozu z výroby, vypravování na zkušební jízdy i následně do pravidelného provozu,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Projekt nové vozovny Hloubětín se připravuje už od roku 2016. V roce 2017 získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Odstřel střešní konstrukce původní deponovací haly pro tramvaje proběhl v srpnu 2019.

Vše na střeše

Projekt vozovny počítá se změnami, ke kterým za poslední léta v tramvajovém vozovém parku došlo. Tramvaje 15T Forcity totiž mají většinu zařízení na střeše, zatímco původní tramvaje vycházející z T3 je mají pod podvozky, čemuž odpovídalo vybavení vozoven.

Servis nových strojů tak vyžaduje lávky zabírající v původních vozovnách příliš mnoho místa. Hloubětínská již bude vybavena servisními konstrukcemi zavěšenými ze střechy. Zároveň bude mít jako jediná průjezdnou halu na servisní operace, odstavná parkovací hala bude zvlášť, což zjednoduší manipulaci s vozy a uspoří místo.

Po dokončení se má stát ukázkově energeticky soběstačnou budovou a zároveň má vyřešit problémy pražské tramvajové dopravy s místem pro odstavování a servis vozů.

Součástí projektu je kromě nové haly také vybudování nového energetického centra a měnírny. Budova bude osazena dvěma druhy fotovoltaiky. Ta střešní bude dodávat elektřinu pro provoz vozovny. Součástí bude bateriové uložiště, v budoucnu se dá rozšířit i na dodávky do sítě.

Na severní a jižní fasádě budou další solární panely. Ty mají pomáhat s vytápěním, které jinak zajistí tepelná čerpadla. Využívat se bude také odpadní a dešťová voda. Projekt má rozpočet 1,9 miliardy korun.

Nová vozovna bude z větší části sloužit k odstavení tramvají mezi jednotlivými jízdami. Část haly bude ovšem vyhrazena také údržbě. Novinkou ve vybavení haly budou visuté lávky, které umožní zejména zmíněnou snadnější údržbu výzbroje u novějších typů vozů.

Odstavná plocha nové haly pojme 61 článkových tramvají délky 32 metrů (odpovídající typu 15T). Opravárenská část pojme 12 článkových vozidel.

Měřicí vůz přezdívaný pomeranč v dokončované vozovně Hloubětín. Foto: DPPMěřicí vůz přezdívaný pomeranč v dokončované vozovně Hloubětín. Foto: DPPMěřicí vůz přezdívaný pomeranč v dokončované vozovně Hloubětín. Foto: DPPStavba vozovny v Hloubětíně v říjnu 2024. Foto: DPPStavba vozovny v Hloubětíně v říjnu 2024. Foto: DPPStavba vozovny v Hloubětíně v říjnu 2024. Foto: DPPStavba vozovny v Hloubětíně v říjnu 2024. Foto: DPPStavba vozovny v Hloubětíně v říjnu 2024. Foto: DPPPrvní představení tramvaje Škoda Forcity Plus 52T v Plzni. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Tagy dpp Hloubětín měřící kolejová jednotka pro diagnostiku trakční napájecí soustavy měřící vůz praha vozovna Hloubětín
17 komentářů