Obrazem: Pod Mont Blanc s novými vlaky. Stadler dodal první jednotku na přeshraniční zubačku
Nová jednotka pro Mont-Blanc Express. Foto: TMR – Studio54

Všech sedm jednotek vyjede do poloviny příštího roku.
Všech sedm jednotek vyjede do poloviny příštího roku.
Nerekl bych ze jde o vyhlidkove trati. Po te trati nejsou buhvijake vyhledy. Jede to hodne udolim a tunely.
Hlavni smysl te trati je spojeni Martigny s lyzarskymi stredisky a horskymi vesnicemi (Salvan, Marecottes, Finhaut, Argentiere, a hlavne Chamonix).
Výhledy tam docela jsou, často ale směrem dolů 🙂 Vede to sice údolím řeky Trient, ale hodně vysoko nad jeho dnem.
Staré jednotky mají okno, které jde otevřít a vystrčit hlavu, to „panoramatické“ okno nenahradí.
A opět to vezli vlakem. Ti tupí Švýcaři a často i rakušáci vůbec netuší, že vozit úzkokolejky a tramvaje autem, je rychlejší, bezpečnější a hlavně přece levnější. Pro méně chápavé – je to narážka na nespočet zdejších diskuzí. Byť chápu, že v tom hrají roli i geografické podmínky, hlavní důvod to není.
Levnější to není, ale ve Švýcarsku to uměj zaplatit.
Další univerzálně hnusně vozidlo …. Ale cestující jiste zaujme palubní WiFi, zábavní portál a regionální polep…..a hlavně dynamické logo !
…. a prsaté stewardky v upnutých kostýmcích….
Důvod náhrady jednotek je to, že předchozí vozidla nesplňovala aktuální švýcarské požadavky na přístupnost pro tělesně postižené.
Takže nejde o wifi, ale věci jako pohodlnější nástup, vozíčkářské toalety atd. – a ty zřejmě žvaníš z hladu…
Tam je ještě jedna odlišnost a to že ve Francii mají soudruzi ze SNCF umaštěnou napájecí kolejnici doplněnou obrázky lebek všude možně, zatímco ve Švýcarsku je trolej. Tyhle jednotky pro přeshraniční provoz (podobně jako jejich předchůdci) umí oba způsoby napájení. SNCF mívala ještě jednotky jen na kolejnici pro provoz na svém úseku (provoz je ve Francii živější).
Jinak je to normálně použitelné na nástup na výlety jako TEŽka a jízdenku na SNCF část dostanete zadarmo v ubytování… čímž bych nenápadně doporučil camping Mer de Glace. 🙂
I ve Švýcarsku je místama (stísněné poměry v tunelech) třetí kolejnice.
Jen doplním, ani na švýcarské straně není trolej všude (pokud se to za 15 let nezměnilo), napájecí kolejnice zůstala v tunelových úsecích a také na ozubnicovém úseku – ten je tam jeden jediný, kdy trať stoupá po stráni z údolí Rhôny. To byla další odlišnost jednotek co jezdily jen na francouzské části, neuměly ozubnici. Jinak trať je i ve švýcarském měřítku opravdu top, stojí za projetí.
Taky si nemůžu nedovolit si nerýpnout do regionu Auvergne-Rhône-Alpes (pro ty, co vědí 😉)
Doufám, že bude alespoň na podhlavníku každé sedačky logo regionu AURA… aby každý věděl 🤭
To si můžeš rýpat jak chceš, ale region platí SNCF docela ranec za provoz regionálních vlaků.
(Jo, mohli by soutěžit, ale to by nemohli bejt ve Francii…)
Nevím teda. Jak koukám tak koukám, tak ta panoramatická okna pořád nemůžu najít.
Absence panoramatických oken mi v porovnání se stávajícími jednotkami připadá opravdu nešťastná. Po celé trase je na co se dívat a vrcholky hor jsou skutečně vysoko! Pohledem pouze z normálního okna se připravíte o velkou část dechberoucích scenérií, jež údolí Chamonix a Trient, kterými Mont Blanc Express projíždí nabízí…
Jak si vůbec rozumí panoramatická okna s odolností při nárazu?
Ale možná tam budou mít WiFi, a výhledy se budou sdílet v aplikaci. Okna netřeba ….ehm…