Obrazem: Nový španělský rychlovlak na startu. Vyjede ve dvou verzích, lišit se budou barvou a počtem míst
Komerční provoz začne 21. května.
Necelé tři týdny před startem komerčního provozu odhalily španělské státní dráhy Renfe další snímky nového rychlovlaku AVE S-106 Avril. S tříletým zpožděním ho dopravci dodalo Talgo. Aktuálně nejmodernější vysokorychlostní jednotka v Evropě bude zpočátku jezdit na tratích z Madridu na sever do Galicie a Asturias pod tradiční značkou Renfe AVE a také na tratích mezi Madridem a Barcelonou nebo Valencií v barvách nízkonákladové značky Renfe Avlo.
Oficiální start nových vlaků je naplánován na 21. května, do konce roku se mají také objevit na trati z Barcelony do Paříže. Jízdenky jsou zatím v prodeji jen na tratích spadajících pod Avlo, pro AVE má začít prodej jízdenek těsně před zahájením provozu.
V případě AVE bude nasazení nového vlaku znamenat poprvé vysokorychlostní spojení Ovieda a Gijónu, druhá linka povede do Viga, La Coruni, Santiaga de Compostela, Pontevedry a Vilagarcía de Arousa. Renfe už nyní vozí na trase lidi, jde ale o zaměstnance drah, kteří testují všemožné aspekty provozu a současně se školí personál. Doba jízdy z Madridu na sever se zkrátí až o 18 minut, při objednávce uváděly dráhy větší úspory.
Verze pro AVE a Avlo se liší nejen barvami, ale hlavně počtem míst. Do „nízkonákladového“ konceptu se vešlo do 12 vozů 589 míst, v 1. třídě v konfiguraci 2+2, v ekonomické 3+2. V dražší verzi pro vlaky AVE je 507 míst.
Renfe si objednalo třicet jednotek ve dvou verzích. S pevným rozchodem 1435 mm a s možností změny rozchodu z 1435 na širší iberijský. To umožní zajíždění na konveční španělské tratě. Dvě stě metrů dlouhý vlak zvládne rychlost 360 km/h, v běžném provozu bude jezdit 330 km/h. Nová jednotka je přizpůsobena pro přepravu tělesně postižených nebo přepravu jízdních kol.
Talgo má s výrobou zpoždění tři roky. Výrobce dostal zatím penále 166 milionů eur za zpoždění.