Obrazem: Nová zastávka Výstaviště se už zařezává do Stromovky. Roste i estakáda
Zářez pro budoucí zastávku Praha - Výstaviště. Foto: PID
Práce na modernizaci železniční trati v úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště se opět posunuly.
Tak jak to sakra je?
Ministr dopravy prohlásí, že trať na LVH musí vést na šťastný hlavák a pak se tu dočtete, že:
„Správa železnic také ve čtvrtek zahájila rekonstrukci vůbec první části budoucí rychlodráhy, areálu Masarykova nádraží. Trať tam bude mít dvě vlastní nová nástupiště.“
Tak proč to sakra táhnou na Masarykovo nádraží?
To je jak u blbejch na dvorku.
Protože než se postaví „Nové spojení II“ uplyne ve Vltavě ještě hodně vody.
A důvod? Nejsou na to peníze? Nebo?
Řekl bych, že doteď to nebyla priorita.
Jednak nejsou peníze, jednak Ministr to prohlásil v době, kdy už bylo vyprojektováno a stavba povolena na Masaryčku (EIA? stavební povolení atd.) a propojení na Hlavní nádraží nevznikne ani za dalších 20 let – takto bychom rekonstrukce mohli odkládat do nekonečna.
Navíc, není vyřešeno – zda to propojení povede po estakádě nebo pod zemí – podívejte se jak je to výškově (Hlavák x Masaryčka resp. Negrelliho viadukt) + výškové poloha křižoatky Bulhar a Magistrály
takže hezká trať do „nikam“ na 10 let 🙁 proč se nestaví přednostně úseky Veleslavín – letiště -Kladno ??
Jak přednostně? Potřeba jsou snad všechny úseky, aby to mohla být moderní trať na letiště a Kladno.
Ruzyně – Kladno se začíná stavět letos, odbočka na letiště v přípravě… a stejně pořád vázne tunel pod P6.
Pokud byste udělal novou trať z Veleslavína dále, tak Praha 6 a spousta dalších nechá zbytek zrušit. I takto je propojení nejisté, ale díky již proinvestovaným penězům bude tlak na politiky větší.
Protože chtěli (za každou cenu) navázat na opravu Negrelliho viaduktu).
„Politicky“ to se dá prodat jako pokračování modernizace než verze „1.nic – Negrelliho viadukt“ – Bubny/Výstaviště – 2.nic – 3.nic – Velestavín/Kladno)
(doplň si sám: 1.nic – Masaryčka (s tou se snad začne teď); 2. nic je tunel mezi Výstavištěm a Dejvicemi (vč. „zahrabání Dejvic pod zem) – zatím s e o tom mluví, ale žádný pokrok jsem nezaznamenal; 3.nic je tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem)
A nejsou někde vizualizace na Ruzyně-Kladno? v článku k tendru na tento úsek je jenom podoba Jenče…chtělo by to ukázat všechno 🙂
najdete zde: https://www.spravazeleznic.cz/zeleznice-na-letiste/useky
a také v sekci „galerie“ – tak jsou „hezká videa“
Ale POZOR: neberte to tak, že je to všechno pravda, co tam povídají + i některé datumy už nejsou aktuální (zpoždění)
„tramvaje musejí v současnosti jezdit odklonem“ – to není aktuální stav. Tramvaje tam zase jedou : https://i.postimg.cc/hjVhZ5py/S8490047.jpg
https://i.postimg.cc/D02fjyW0/S8490046.jpg
Ale kdepak. https://pid.cz/zmena/strossmayerovo-namesti-vystaviste-docasne-preruseni-provozu-tramvaji-2103-3/
Škoda, že projektáty nenapadlo místo tohohle cirkusu raději modernizovat či postavit trať z hlavního nádraží na letiště. Z masaryčky jim tama nikdo jezdit nebude.
Škoda, že to ty projektanty napadlo a Masaryčka bude jen dočasná stanice než se vybuduje spojka pod hlavní nádraží z Negreliho viaduktu.
Projektanty toho napadlo hodně, jen jaksi není vůle politiků to nacpat do územních plánů.
Jinak je snaha udělat z Negrelliho viaduktu Nové spojení II pod Prahlavák.
Asi jsem nikdo, protože mě jízda na/z letiště z/na Masaryčky neuráží a předpokládám, že vlak využiji.
Napadlo, ale není to tak jednoduché.
Proč by nejzedil? Jako vstupní brána do města je Masaryčka naprosto ideální, lepší než hlavák. Na přestup to je horší, ale po dokončení platformy nad Masaryčkou to bude jen o trochu dál než teď od tramvaje.
„Cirkus“
Jste si jistý, že nová trať z hlavního na letiště by neznamenala žádné problémy, kdyby se projektovat začala, že by ani nikdo neprostestoval a nebyly by výluky?
Nevsadil bych na to ani děravé ponožky.
Také si destinace vybíráte podle toho, zda na letiště vede dráha? Já zásadně vždy.
Je zajímavé, že tam, kam jsem služebně létal já, nikdy dráha nebyla a nevadilo mi to. A soukromé (dovolenkové) lety lítám i tam, kde pravidelná veřejná doprava (o vlaku tam ani nesní) ani část roku není.
Ja osobne letecky cestuji jen na letiste, kde je draha. Ta vzletova a pristavaci. Jestli tam vede zeleznice je asi stejne dulezite, jako je pocet pismen v plnem oficialnim nazvu letiste.
👍
A ted si predstavte kolijk desitek miliard by se usetrilo, kdyby se misto neustale snahy lepit nedostatky nesmyslne umisteneho Wilsonova nadrazi presunulo hlavni nekam do Vrsovic.
Děsivě by se prodělalo. Například tam nevede metro.
Linka D, stanice Bratří Synků. 😉
Za kolik let?
No jo teď. Jenže tu koncepci měli systémově řešit už před desítkami let. To metro se stejně bude stavět a mezi tím protekly miliardy do nového spojení a další chtějí utopit přesunem dalších kolejí pod zem. Aby se pak zase zjistili, ze to kapacitne nestaci.
Tak problém je najít místo, kde by to tam nedělalo problémy. Ale Masaryčka je blízko Hlaváku. Takže pokud bude dobře udělaná navigace, tak to taková tragedie nebude. Třeba přechod na letišti v Lyonu k expresu do města je šílený, ale ta tramvaj je i tak využívána celkem dost.
Ta rychlodráha nebude moc rychlá, když vlaky budou mít zastávky tak daleko od sebe, skoro jako metro.
Tak vzdyt to taky neni rychlodraha, ale obycejna primestska zeleznice. Coz je dobre.
Pod pojmem rychlodráha si můžete představit cokoliv, pojem není nějak přesně ukotven. Berte to tak, že někdo v minulosti přeložil německý výraz schnelbahn a spoustu lidí si myslí, že by to mělo znamenat vysokorychlostní trať (VRT).
Jinak vlaky u nás v ČR vlaky umí zastávky projíždět na rozdíl od metra. Neříkám, že by to u metra nešlo, jen by muselo být víc kolejí nebo řidší interval.
No ona S-Bahn (Schnellbahn, ale také Stadtbahn) tak jak je provozována ve Vídni je něco „nad“ tramvají (rychlejší, větší kapacita, zastávky dále od sebe) ale zase je přece jen „pod“ plnotučnou železnicí (proplétá se městem a proto jezdí pomaleji a zastavuje častěji než průměrná (hlavní) železniční trať.
Určitě mělo svůj význam i to že výraz „rychlodráha“ má takový moderní zvuk…
Jinak spoje tam budou jezdit obojího typu, (pří)městské „vymetáky“ i rychlíky na Kladno…
Spíše se divím, že nenasadili na tuto dráhu příměstské tramvaje, které sjedou i do města a také i mezi většími městy. Jedou 80kmh, zachytil jsem dokonce že vyrobci jiz delaji tramvaje na 100kmh. Trať Praha – letiště- Kladno by byla ideální.
Primárně je problém v nasazená vlakotramvají profil kola. Železnice má jiný profil než pražské tramvaje.
Pak je několik dalších problémů, ale ty jsou řešitelné lehce na rozdíl od profilu.
(Vlako)tramvaj na 100 km/h jezdí v Szegedu po železniční trati v dieselové trakci.
Na tomhle směru prakticky není na co přejíždět, není zde „jasná, bezproblémová“ tramvajová trať na kterou by ty vlaky mohly přejíždět, tak aby to k něčemu bylo a nebyla to jen předražená fíčura… ono se to nezdá ale skutečně postavit univerzální vozidlo které by mohlo jezdit po obou systémech přináší značné komplikace které je zdražují. Takže se to nakonec obvykle nevyplatí…
Ok, beru.
Pojem „rychlodráha“ se „dědí“ minimálně od 70.let, kdy tento termín začali používat komunisti – kdy modernizaci a zrychlení tratě oprášili z doby první republiky.
Politikům tento termín vyhovuje – dobře se to „politicky“ prodá a tak tento zavádějící termín používají i nadále.
Dříve se tomu říkalo demagogie – dnes je to „new speek“ – něco jako se třeba dneska už poklesu neříká pokles ale moderně, cooool a eko „negativní růst“
Jak to bude s napájením tohoto úseku, respektive řešení trakčních soustav v Žst Praha-Bubny? Abyste si nemysleli, že můj komentář je zbytečný a neodpověděli jen, že tam bude stejnosměr, když styk se podle plánů z roku 2015 má nacházet v Dejvicích, avšak loni na jaře bylo řečeno, že se bude elektrizovat již výhradně 25kv 50 Hz.
Vzhledem k postupnému budoucímu celostátnímu přechodu na střídavých 25kV a rušení stejnosměrných 3kV jakákoliv nově budovaná trakce i na dosud neelektrifikovaných úsecích bude již pouze střídavá.
Třeba to ani drátovat nebudou, jak tomu bude na Kladně, tam se počká až bude trať do Prahy kompletně zrekonstruovaná. Potom se dodělá trakční vedení, zde by to mohlo být podobné, když tam nic elektrického zatím nebude jezdit.
Přinejmenším po dokončení úseku z Ruzyně do Kladna už by se měl zadrátovat i ten nešťastný úsek z Dejvic nahoru, k němuž mezitím zájmová skupina „Nechceme vlak“ protlačila paralelní metro.
Vláčky za každou cenu ?
Bude tam stejnosměr od Masny, styk soustav má být někde za Spartou, přesně jak píšete.
Na přepnutí to bude jako každá nová stavba připraveno.
Tak ta stavba nabírá zpoždění (SŽ nenápadně posunulo termín modernizace úseku do Veleslavína o 1 rok) – takže než se to dodělá celé – od Masaryčky po Kladno-Ostrovec (jen sem, dál nic), tak se to možná vyřeší „samo“.
2025 se slavnostně otevře, na nástupišti přestoupíme z elektrického vlaku do šukafonu nebo busu náhradní dopravy, páč se salámovou metodou možná bude budovat další část….
Nejbližší přestup do náhradního autobusu bude nejspíše až ve Veleslavíně (po zahájení přestavby úseku z Ruzyně do Kladna), pokud nepočítám drátování staré tratě přes jádro Prahy 6.
Takže se mělo se zahájením prací .. počkat?
Což byla, jak jsem již psal mnohokrát, jediná možnost, jak stavbu vůbec zahájit.
V místě budované zastávky jsem, jako malej kluk, chodil krmit veverky. Buráky si braly z ruky.
Jak to bude s původním tunelem ve Stromovce? Kdesi jsem četl, že je památkově chráněný.
Ten není součástí téhle stavby, ale až té „prokleté“ další. Tunel chráněný není, jenom strážní domek nad ním.
Teď už jen doufat, že si někdo nevšimne, že tunel tvoří se strážním domkem jeden technologický a provozní celek…
Řekl bych, že už ne. Jediný problém při stavbě bude si dát pozor na základy budovy, aby se baráček nesesypal. Dá se předpokládat, že tunel bude opětně budován jako hloubený.
Jak to vypadá s tunelem pod Dejvicemi? Nejaky posun?
Zatím „ticho po pěšině“. taky jsem nic nenašel
Fotka zářezu s lidmi ve výstražných vestách, už je asi v budoucí jednokolejné části, že?
BTW není někde k dispozici nákres toho, jak je vymyšlený ten tunel?
Tam někde bude výhybka, ale gabionové zídky jsou podle mě nachystané na dvoukolejný profil.
V poměru k výšce postav se mi právě nezdá, že by se tam dvě koleje vešly, takže tohle je asi už jednokolejný úsek „za“ výhybkou.
Je to nově postavené a rozšířené, nedotčená jedna kolej je od té lávky, ze které je to foceno, dál směrem k Dejvicím, hranice staveb je zřejmě přesně pod tou lávkou.
Tedy v dohledné době to nejspíš přechodový úsek mezi jednou a dvěma kolejemi bude, ale nedává moc smysl, aby ten spodek nebyl už připravený na dvě koleje, kdyby se stal zázrak a navazující stavba byla zahájena.
nebyl jsem stejného pocitu – podle poměru osob se mi to na dvojkolejnou trať taky nezdá.
A na tom snímku č.6 to vypadá, že ani z břehů neubrali – keře jsou až k původnímu výkopu. Tam to široké na 2 koleje nebylo
Takže ten podjezd kde jezdí tramvaje, bude stejně nízký, jako byl ten starý, takže tam bude tase nejméně dvakrát do měsíce stržená trolej od nějakého hovada s náklaďákem a vždycky kvůli tomu půl dne nejezdí tramvaje.
Mně přijde že se to dít nebude protože auta budou jezdit pod jinou částí mostu než tramvaj, ale ruku do ohně za to nedám.
Myslím, že se někde psalo, že se tou rekonstrukcí daný problém vyřeší. Ale už Vám odkaz nedohledám.
Baj voko ten podjezd bude vyšší.
Viz třeba
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/11/bubny7.jpg
Bude o více než metr vyšší.
Škoda, že to bude zase jen hnusnej širokej tuctovej betonovej most á la dálnice. Do těchto oblastí by se hodilo něco, co nebude vytvářet placelessness, ale naopak utvářet charakter místa. Škoda.
Ve vizualizacich pod některými poli estakady byly i komerční prostory…
Tak uvidime jak to dopadne.. to same se tvrdilo u negreliho viaduktu a zastaveny je jen jeden oblouk…. zkusebni
Lidé bydlící ve vyšších patrech ve Strojnické mezi Bubenskou a Dukelských hrdinů musí být jistě nadšeni, že se jim po několika letech hluku a špíny ze stavby přiblíží a znásobí k oknům železnice a ti v přízemí, že budou zírat na betonové pilíře. I když tam nikdy nebylo kvalitní bydlení a zvláště byty v roháku s Bubenskou u (bývalého) přejezdu jsou prakticky neprodejné.V bývalé práci jsem měl kolegyni důchodkyni,která bydlela právě na rohu v 1.patře,prý šílené,nešlo otevřít okno po celý rok ani v noci, hluk a prach.Když šla do důchoďáku,její syn se tam odmítl nastěhovat, že raději drahý pronájem v… Číst vice »
Železnice bude muset plnit současné hlukové limity, narozdíl od té předchozí jednokolejky.
Většina zátěže území pochází z IAD, pláčete na špatném hrobě.
Došlo k posunu trati zvětšením poloměru oblouku, takže nově budou koleje o pár metrů dál od domů oproti původní stopě na náspu. Strojnická bude o několik metrů širší. Pro jednoduchou představu je to jako by se přidala za původní kolej druhá a třetí a ta původní se odstranila. Zde dobře vidět zbytek původní koleje na přejezdu, estakáda až vpravo za ní https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/08/v30.jpg
V místě přejezdu bude nově trať o trochu výš, silnice se sníží a vznikne podjezd.
Vzhledem k počtu mínusu, je vidět že hladký (laicky řečeno litý) beton se části veřejnosti líbí.Projekčně se umí i architektonicky a vizuálně krásnější mosty, a občas se někde objeví, ale když to tomu kdo platí nevadí, že tam bude šedý tucťák, tak proč ne.
Ono to bude nejspíš tak, že investor je rád, že ušetřil a ostatním je to jedno. Například, budoucí podoba úseku Brno-Židenice – Brno-Černovice bude ukázka toho, že i SŽ je možno dotlačit k architektonicky solidnímu řešení.
Tak je jasné, že spoustu lidí jejich okolí nezajímá, obzvlášť když tam ani nikdy nebudou.
V Brně si to vrchovatě vynahrazují Tomkáčem.