Obrazem: Nádraží v černo-oranžové. Nový navigační systém se testuje už i na železnici
Zastávka Praha-Dolní Počernice se stala pilotním vlakovým nádražím pro testování nových navigačních prvků Čitelné Prahy. Foto: PID
Pokud se nový systém osvědčí, vznikne na všech nádražích páteřních linek S.
Tak jsem to nastudoval:
Wayfinding Čitelná Praha je komplexní systém vznikající iterací s cílem vytvořit inkluzivní prostředí s prioritou udržitelného pohybu.
Bomba, co?
Zdroj: pid
Mimochodem, dle Googlu (i odhadem) je wayfinding „hledání cesty“… A já hlupák myslel že Inverzní Praha má být informační systém
Hmmm, „Prague Walker“, hmmm…
Informační hodnota (toho panáčka) nulová, ale když se to dobře „okecá“, tak za návrh designu „něco kápne“ a spřátelený (vysoutěžený) sítotiskař si také něco zkasíruje…
A jen mě tak napadlo jak bude tahle „Čitelná Praha“ asi čitelná v noci?
A vlastně kterého frnoůs napadl slogan Čitelná Praha?
(Mimochodem je to stejná blbost jako „chytrá karanténa“)
A naši zrakově postižení spoluobčané mu asi moc nepoděkují. Zvláště za ty uvedené dochozí časy.
Jo, a ještě – jaká je vlastně metodika toho takzvaného testování?
Kdo není proti, tomu se to líbí???
Nevypadá to špatně, ale nechápu proč se mapa vtahuje na konkrétní kolej a ne na směr jízdy? Když například kvůli mimořádné události (blokace vedlejší koleje) pojede vlak na dané koleji opačným směrem, tak jak neznalý cestující pozná že je to jeho spoj?
I tohle málo ten prostor aspoň trochu zkulturnilo. Osobně bych očekával totem i u zastávky Novozámecká. Je to taktéž hlavní přístupový bod jako z Českobrodské tak nevím proč na druhé straně není.
Líbí se mi to. Jen se trochu obávám, že pokud to na vlakovou zastávku v Dolních Počernicích přivede někoho, kdo obvykle vlakem nejezdí,, poněkud ho vyděsí rozsáhlý vandalismus a zase se vrátí ke starým zvyklostem.
Nevím,jestli v době kdy má každý aktuální mapy v kapse je nějak zaznamenatelným problémem, že někdo nedokáže najít nádraží..
Někdy stačí papírová i několik let stará. Jen ne každý umí požívat mapu, vůbec najít na ní vlastní polohu.
To již není potřeba, když má každý v mobilu navigaci a jen řekne, kam chce jít.
Z celé instalace by stačil jen totem.
A teď si představte, že mnoho lidí se v mapách vůbec neorientuje, na dokonce je ani neumí číst. Navíc důchodci určitě aktuální mapy v kapse nemají.
Ta nádražácká oranžová je prostě peklo. To vymyslel dizajnér, kterej se vůbec nestaral o nějaké praktické aplikace. Menežéři SŽ mu to sežrali i s navijákem a teď tenhle (ještě v kombinaci s tmavě modrou) nečitelnej velehnus tahající oči a přebíjející jakékoliv důležité informace musí být všude.
Interní webovky a Sharepoint SŽ je s tou oranžovou katastrofální, snažíme se toho zbavit nebo to obejít jak to jen jde, ale je to velmi obtížné.
No a cpát to veřejnosti na pevné směrovky? To jako fakt?
Mně to na těch fotkách teda připadá spíš jako design Čitelná Praha, než design SŽ.
No jo, pardon, vidím první fotku s oranžovou a už jsem zase nastartovanej. Pardon. Asi budu muset změnit zaměstnavatele…
Jen kvůli oranžové? To je skoro ještě na návštěvu někde…
Ta oranžová naopak vypadá dobře.
Vy asi musíte být frustrovaný každý pracovní den, když jste tak alergický na jednu z imičových barev vašeho chlebodárce.
Soudím tak podle vaší plamenné reakce na tu horní oranžovou lištu, která tam sice nemá žádný přínos, ale na rozdíl od zbytku je aspoň vidět.
Oranžová je tam jen minimálně, tak v čem je problém?
Zo je ale voooošklivý 👀
Mě se to naopak líbí.
Mě se to teda nelíbí! Teplota planety se zvyšuje a jako naschvál se přikláníme víc a víc k černé. Černé přístřešky. Černé střechy. Černý orientační systém… 😕
Jojo, pár černých cedulí určitě velmi výrazně podpoří oteplování planety…
Souhlasím. Mě se to taky nelíbí, připadá mi to kvůli černé barvě smuteční a to mám přitom oranžovou rád a Leo express považuji za graficky vkusný, byť je to úplně stejná barevná kombinace. Rozdíl je ale v tom, že tady je to statická záležitost. Ale graficky je to zdařilé. A čitelnost může být také dobrá, soudě podle fotek. Jsem zvědavý na svou bezprostřední zkušenost s tím, snad bude brzy…
Za mě dobrý a hezký já nevím jak se za mnou podepíše udržba.
Pro nás slabozraké kontrasní kombinace. Co pro nevidomé – bude tabule mluvit? spuštění z VPNky. V Praze nové odjezdové tabule na zastávkách – v Hloubětíně funguje výborně, ale na Hostivaři i přes uozornění nemluví, přitom by všechn y měly být osazeny Tyflosetem, díky kterým by mluvit měly. Děkuji.
Proi vandalům jen umístění kamer a sledování a okamžitý zásah policie.
Proc je jednou cislo linky vlevo a podruhe vpravo, to je problem je obe mit vlevo? Nebylo tam misto?
Moc pěkný, jen tak dál! Podstatně civilizovanější než současný stav.
A ty teploměry se stanicemu jsou super, pro orientaci zdaleka nejlepší a navíc v lepším designu než v metru (JzP například).
Já myslel, že design železničních stanic a zastávek určuje SŽ a ta ho pochopitelně bude chtít mít jednotný v celém státě.
Co znamená design stanic a zastávek? Pokud jde o cedule, SŽ má nějak definované nápisy s názvem stanice, čísla kolejí, pár piktogramů a pak takové to prosté „směr Praha, směr Kolín“, ale nic z toho nereflektuje to, jaké tam ve skutečnosti staví linky a kam jedou. Nikde jsem neviděl SŽ design tabule s rozpisem trasy linek ani plánku okolí zastávky. Co by se mělo tedy unifikovat?
krasne, ale co ten prague Johnny Walker? Doufal jsem, ze to odstrani a očividně na něm trvají
Láhev Johnyho je schovaná uvnitř.
To jenom dává tvůrce najevo, že je kulturně vzdělán a že v hodinách literatury dával pozor. Myslím však, že tuhle karamelku už dnes mnoho kolemjdoucích nerozbalí. Běžný cestující ten nápis nejspíše zařadí mezi hesla jako např. „Evropa jsi ty“, „XY ti dává křídla“, „Zírání obtěžuje“ a jiné.
Jak se to vyhodnocuje někdo počítá ztracené obyvatele? A jak zrovna v Počernicích kde muzetejet tam a nebo zpátky.
Barevně to připomíná navigační systém z metra z 80 let. Chápu, nic nesvítí do dálky lépe než černá. Co se týče volby údajů podle důležitosti a významnosti, velikosti a rozpalu písma a využití plochy, je to dost katastrofa. A úplně nejklíčovější informací je sousloví „pražský chodec“. Proboha proč? Mimochodem, už má Správa železnic nějaký systém pro periodické kontroly stavu zařízení a pro efektivní nahlašování a okamžité řešení závad?
Má. 🙂
Ale vzhledem k tomu, že i běžná oprava závad na interním vybavení SŽ (okna, záchody) trvá měsíce, těžko tohle bude fungovat. Pravda, osobní zkušenost nemám…
Každých pár let něco nového. Již předchozí systém byl nejlepší. Stejné argumenty se používají i pro zavedení nového návrhu. Nějak si myslíte, že lidé jsou příliš hloupí. Nový systém je ještě složitější než ten předchozí. Zároveň se lidem říká, že byli příliš hloupí na to, aby si našli stanici 🙈.
Vypadá to sympaticky, snad se na tom nepodepíší vandalové. A smysl to dává.
Když ne vandalové, tak absence údržby se na tom podepíše určitě.
stejne jako na nobych paradnivh tram zadtavkach, brecel bych
Za mě designově povedený orientační systém (v zahraničí se inspirovali na správných místech). Možná jen škoda že zrovna v Počernicích nebudou ty tabule už v prosinci odpovídat realitě (místo S7 budou vložené spoje S1 na Masaryčku).
Ještě jakože dočasně městká linka Praha hlavní nádraží Úvaly ( ta RegioJetu)
Přelepení A4 ve fólii to vyřeší. 😉
4 dotazy:
1. Jaká je informační hodnota toho horního oranžového prvku s nápisem „Pražský chodec“?
2. Kolik stojí jeden kus a kolik kusů už bylo instalováno?
3. Budeme na každou směrovou tabuli na ulici/ silnici v Praze analogicky přidávat „Pražský motorista“, aby bylo jasné, komu je cedule určená?
4. Jak je zaručená stálost barev – ochrana před působením UV záření?
Tohle se ale ptejte jinde než na fóru pro laiky.
A proč by se kdokoliv zde nemohl zeptat na cokoliv? Ty dotazy jsou velice trefné a mě osobně trápí stejně tak…
1 dotaz:
1. Proč se na to ptáte tady?
Protože to nebylo zakázáno.
Sice nevím proč výhradně pražsky, navíc na venkově … 😀
Ale přijde mi to jako značka, upozornění. Něco jako cedule nad autobusovou zastávkou. Poutač. Aby to člověk ihned našel a to i v hromadě přecedulovaných reklam.
Opakem je pobíhání ve výpravní budově a hledání jízdních řádů.
Jinak…. Ať je co je – Čecháčkům se nezavděčíš s ničím, vždy bude někdo na něco pindat.
Jinak… Proč je třeba neustále něco inovovat a měnit? Někde vydrží styl navigačních cedulí desítky let a nikomu to neva…
Fungovat nebude ani nové, ani staré, dokud SŽ nezačne mobiliář udržovat a hlavně hlídat před poškozením…
To samé se testuje na Rajské zahradě…. Na tabuli SŽ „platform“, na černých cedulích PID „track“… Mělo by to být jednotné…
platfor a track jsou AAA le 2 různé veci
Ne, v angličtině se platform používá pro to, čemu my říkáme nástupní hrana (kolej).
Snad to vydrří čisté a bude to dostatešně odolné proti vyblednutí a vyhřátí sluncem. Ale pořád lepší něco než nic. Zastávka Příbram III. poliklinika přestup na linky S a další vlakové spoje. Systém“hledej šmudlo“ 😀 https://mapy.cz/letecka?pid=89764381&newest=1&yaw=4.177&fov=0.515&pitch=-0.118&x=14.0006618&y=49.6752213&z=20&ovl=8
Asi tak nějakovy systém tam funguje.
Za mě je to super. Konečně je vidět, kudy na nádraží i pro přespolní, viditelnost a čitelnost v pohodě a na „Pražském Chodci“ zobrazená důležitá místa v okolí (Úřad, školy atp.) bomba.
K tomu mám jedinou možná výtku, je tam označeno centrum a hned pod tím je značka zastávky autobusu na Novozámecké, což trochu svádí, že tam jezdí autobusy do centra a ne, že to znamená směr do centra obce. Neví někdo, jestli se dají někde napsat připomínky? Díky!
https://pid.cz/citelna-praha/
Dolní Počernice by především měly vyřešit podchod pod malešickou tratí. Současný stav je takový, že kdo dobíhá vlak, přebíhá, i když je přejezd uzavřený. Bez ohledu na nákladní vlaky, které nemají šanci zastavit.
Imho ho tam není kam postavit aby se vešel, navíc sražení u nás jsou při přecházení přes hlavní trať, když nechtějí lidé jít podchodem. Ještě jsem asi nezažil sraženého na přejezdu do Malešic (tím ale netvrdím, že se přebíhání na výstrahu neděje).
Protože by měl být podchod bezbariérový = rampa, tak by bylo vhodné stavět už od autobusové zastávky „Nádraží Dolní Počernice“, tam pozemky pro zalomení rampy a schodů jsou.
Ať se udělá cokoli, seběhnou se joudové s hláškou: „hlavně by se mělo udělat“
Tak ale tohle nevypada vubec spatne.
Vy jste autor, že?
Když jsem to poprvé viděl v metru na Chodově, byl to šok 😁, ale zvykl jsem si a dá se to 😉😄