Obrazem: Na smíchovském nádraží začalo bourání. V únoru zmizí mosty, začne stavba 4. nástupiště
Bourací práce v rámci rekonstrukce nádraží Praha-Smíchov. Foto: PID
Čtvrté ostrovní nástupiště bude s jazykem, tedy se třemi nástupními hranami.
Slysel jsem, ze nadrazi Smíchov prý bývalo hezké, ale nejsem tak starý abych si to pamatoval. Znám ho jen z dnešní podoby a to je prostě ostuda.
Na druhou stranu z vizualizací budoucí stanice mám víc, než smíšené pocity. Ta není hezká ani ve fázi projektu, tak jak asi bude vypadat po 5:10 letech neudrží by?
S tou kusou kolejí u 4. nástupiště vzniká otázka, na jakou stranu se z ní bude jezdit. Očekávám, že asi na jih (protože na sever momentálně vede de facto jedna kolej), ale z dlouhodobého hlediska by měla vést spíš na sever, protože jediná linka, která má končit na Smíchově (k roku 2050 nebo tak něco) je S61.
Linka S61 má jezdit směr Vršovice-Běchovice, od 4.nástupiště by křížila směr na hlavní nádraží. Spíš by měla být u 1.nástupiště. Jazyk a kusá kolej mají mířit na jih, tedy semmering a Rudná. Délka by měla být 120 m.
Mosty? Všechny mosty? 🙂
Pro mě nostalgie. Jezdil jsem přes smíchovské nádraží k prarodičům na prázdniny na Plzeňsko, pak na vojnu, k příbuzným, na výlety. No, novou podobu vyžaduje.
Tatínek mě jako malého nadšence do vláčků brával po valné většině pražských nádraží a tak budu, jako rodilý Pražan s jistou nostalgií a láskou vzpomínat na Prahu-Vysočany s budovou uprostřed kolejiště a občerstvením v typických voskových kelímkách, na Prahu hlavní nádraží, na model kolejistě, který tuším jezdil za 1 KČS (později za 5, myslím), na Prahu-Smíchov s typickými betonovými vlaštovkami a také klasickým bufetem na nástupišti… No, staré musí uvolnit místu novému, tak to je a bude a je to tak v pořádku, ale s dalším nádražím odchází i kus mého dětství a zůstane už jen před očima ve vzpomínkách.… Číst vice »
nebojte se bude antracitová sklem kombinovaná kostka s cenovou úrovní Václaváku
Federální shromáždění č. 2 🙂
Moc pěkné. Tradice se ovšem dá vnímat více způsoby. K tradicím pražských nádraží patří snaha o zajištění takové kapacity a takové modernosti provozu, jak jen to doba dovoluje. Podobně jako kdysi mechaniky ustoupily postupně světlům, stará nástupiště betonovým vlaštovkám, „zámecké“ nádraží Fantově budově, tak jako bylo již velmi dávno elektrifikováno samotné centrum Prahy, tak i dnes tato TRADICE pokračuje. 🙂
Tak končí jedna etapa. 3. nástupiště s legendárním stánkem kdo si nedal na cestu vyhlášený párek v rohlíku, točenou malinovku nebo pivko, jakoby nebyl 🙂. Jsem zvědav na novou podobu Smíchovského nádraží.
Nedal jsem si a nijak ochuzen se necítím. Obzvlášť když se bavíme o točené malinovce, je to jen voda s aromatem a jedovatým barvivem.
Samozřejmě myšleno v nadsázce 🙂. Ten stánek byl jakýmsi symbolem toho 3. nástupiště. Stejně tak třeba restaurace Oáza v nádražní budově.
https://limonady.heureka.cz/koli-malina-keg-50-l/#specifikace/
Tím jedovatým barvivem myslíte šťávu z mrkve nebo černého rybízu? 😉
Myslím tím barvivo E 122, to je vyrobeno z uhelného dehtu a nevhodné hlavně pro děti.
Toto nebezpečné barvivo obsahuje například malinovka ze sodovkárny Neratovice, malinovka Primátor z Náchoda nebo třeba Vaše oblíbená malinová Koli z Kolína.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-malinovky-zadne-maliny-neobsahuji-cervene-jsou-diky-uhelnemu-dehtu-312622
Ano, popisovat složení na základě 10 let starého článku… To je asi jako čekat, že v zaplivaném výčepu bude kvalitní limonáda 😀
Paradoxní je, že před vstupem do EU bylo toto barvivo zakázané, nyní je povolené. Dalším paradoxem je to, že některá barviva zakázaná v potravinách je možné používat v léčivech i pro děti.
Tak abyste se nám neotravil:-)
jo smichovsky certik v rohliku s horcici a pivkem a pokec s parkarem pred odjezdem z vymrzleho peronu na Plzen… Po prestavbe tohle nebude, i kdyz ty stanky zrusili pred bratru uz hodne lety. To same na lahvaku, sice je tam oproti drivbylolip dobam celkem normalni samoska, nyni vlastne uz dve, ale nostalgicky kramek s parkem v rohliku do ruky a dobrou chut aby clovek pohledal. Nebo nejake slusne reznictvi, kde by meli do vlaku flak sunky a krupavej rohlik jako v devadesatkach, kdy stacilo projit par metru Nadrazni ulici.
Kdysi dávno, ještě za doby existence stánku, mi ujel vlak, tak jsem tam čekal na další. Frekvence spojů nebyla zdaleka taková jako dnes. Když vše utichlo a cestující zmizeli, začali se tam slejzat hlodavci. Přes den za normálního provozu jsou někde skrytí, ani o nich člověk netuší. Zbytky párků a klobás byly lákadlo.
Tam se neslejzali jen hlodavci, ale i bezdomáči. Občas chrápal někdo i na střeše stánku. Nejednou jsem tam zažil i “cestující”, kteří tam koupili pivo, ale na jízdenku už neměli. Ale jo, na něco rychlého do žaludku to možná bylo dobré, ale jinak nic moc.
Však to už tam není tak 15 let
15 let? Stačí si najít nějaký článek. Léto 2018.
Tolik ne, kupoval jsem tam pivo naposledy s kočárem a dceři bylo teprve 10 let. Ale ten druhý stánek už možná před 15 lety zavřel. Každopádně už tehdy mi přišlo prodávat na nástupišti kelímkové pivo trochu out, a ty párky v rohlíku už byly ke konci celkem špatné, jak párek tak rohlík praskaly kde neměly a tekla z toho hořčice bokem. Kdyby tam vzniklo něco jako ty malé kavárničky na nástupištích v Nizozemsku, nebyl bych proti.
Taková legenda, i v Majoru Zemanovi si zahrála…
Dil Romance o nenápadné paní. Staniční rozhlas tam v jedné scéně neustále hlásil osobní vlak do Zdic. A tipoval že to hlásil Mirko Musil.
Podle titulku už jsem se začal radovat. Nicméně je jedná o jiné mosty 🙁
Smutný to pohled, kterak se nejkrásnější nádraží v celém bývalém Československu poroučí k zemi…
Nic se k zemi neporoučí, ta budova tam zůstane. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/03/Terminal-Smichov_012_220228.jpg
Proč se vyjadřujete? Budova nerovná se nádraží.
A budova není součástí nádraží?
A ta první otázka na vyjadřování…🤦♂️
Zmente si laskave jmeno. „Dálnice“ je moje.
Budte tak laskav a nenapodobujte mne!
Budte tak laskav a nenapodobujte mne!
Taky jsem ho měl rád, byl to pěkný dokument stylu své doby. Alespoň nějaký pamětní koutek s návěstidlem „Světofor“ pro nostalgické pamětníky 🙂
To neberte jako vyjádření k obdivu Sovětskému svazu padesátých (a jakýchkoliv jiných) let, ale jako připomenutí techniky. Já vím, někde v Lužné určitě je už zachováno, ale…
Však kdo je chytrý, víy že ty sovětské Světofory a autoblok přišel do SSSR z těch nejzájeřnejších, imperialistických júesej. Takže já to že tak určitě neberu. Ty vložáky měly své kouzlo, nejradši jsem ovšem měl ústecké, kde rotační kmitač způsoboval spíše nahodilé mrkání bílé než pravidelně přerušované světlo. Smíchov také, ale méně.
Highway troll
Nejkrásnější nádraží v celém bývalém Československu to teda nebylo.
No, byl to takový socreál, který byl v té době zcela jistě moderní a trendy. Jenže většina z nás už to pamatuje jako zaplivanou hrůzu. To je ovšem pro Česko typické, že se přestřihne páska a hotovo, údržba veškerá žádná. Smíchov toho měl hodně za sebou, ale třeba tehdy nejmodernější „mezinárodní“ Holešovice, to byla okolím tragédie vždy (a stále je), vnitřkem záhy. Dnes je aspoň ten vnitřek opět trochu lepší.
Každopádně, velká odjezdová a malá příjezdová budova starého Smíchova byly také krásné a majestátní budovy.
Strašná škoda, tak krásné nástupiště už nikde nemáme, klasická architektura, která na vás dýchá historií. Nahradí ji hnusná betonová holostavba, jakou mají všude na světě, kdo kdy jel z letiště Charles de Gaulle ví, jak je to ošklivé, studené a nevlídné.
A doted to nastupiste bylo postavene z perniku nebo co? Vzdyt na fotkach sam vidite ze to je samy beton. A jako uzivatel rikam ze je nejvyssi cas s tou smradlavou dirou neco udelat
Hodně podobný typ zastřešení je v Prostějově, nicméně i tam je v plánu přestavba.
No…Já nevím jak jste starý, pár let už ty budky na severním konci nástupišť nestojí. Ty byly skutečně unikátní, takové malé šikmé věže v Pise.
Ne že se zbouráme. Jezevec se bude bourat!!!
Škoda, že ještě nestojí most, aby mohly jezdit tramvaje.
Ostrovní provoz linky 5 Slivenec/Sídliště Barrandov-Smíchovské nádraží… a tohle je jen 9 dnů přes jarní prázdniny. Od nádraží na Anděl metrem. Náročná bude oprava stropu metra, tam už bude dvorecký most potřeba víc.
To se už bude napojovat „normálně“ Semmering?
Ano. Dvojitá úvrať zmizí.
Bude to důstojná koncová stanice. 🙁
A co jiného znamená slovo terminál? Dokonce tam budou i nové platformy, čili plošiny (třeba i ty nástupní). 😏
To ovšem bude nanejvýš dvakrát až třikrát dočasně. Již brzy poté bude stanice navazovat na Nové spojení 2. Tak bude dosaženo žádoucí kvality přepravy osob z pravobřežní části Prahy a okolí do vznosné administrativní budovy železniční správy v sousedství smíchovské stanice.
Příští stanice Praha-Smíchov, přestup na ponorku.