Obrazem: Medvědí přechod u hranic se Slovenskem bude o rok později, vyjde na 155 milionů
Jde zřejmě o první ekodukt, který využijí i medvědi. Nadchod bude mít šířku 47 metrů a délku 66 metrů.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v přípravě stavby nadchodu pro velké savce přes silnici I/11 u hranic se Slovenskem. Stavba vyjde na 155 milionů korun, oznámilo ŘSD s tím, že budování by mělo začít v roce 2024. Hotovo má být o rok později.
Příprava se přitom protahuje. Ke schválení záměru projektu došlo už v říjnu 2018, o rok později uvádělo ŘSD jako termín zahájení stavby rok 2023. „Tento ekodukt má sloužit migraci velkých savců, mimo jiné medvědů, přes Jablunkovskou brázdu,“ uvedla tehdy mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Tehdy ŘSD tvrdilo, že se připravuje dokumentace pro územní rozhodnutí, v aktuálním letáku se píše, že v dubnu došlo k zahájení prací na dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení. Jde zřejmě o první ekodukt, který využijí i medvědi. Nadchod bude mít šířku 47 metrů a délku 66 metrů.
ŘSD místo pro nadchod vybralo u hranic kvůli tomu, že území Jablunkovské brázdy je vedeno jako mimořádně významné z hlediska putování velkých savců, a to v evropském kontextu. Silnice I/11 je zde přitom čtyřpruhová a velmi frekventovaná.
„Ke zvýšení dopravních intenzit na silnici I/11 došlo již v minulosti v souvislosti se zprovozněním automobilového závodu Hyundai v Nošovicích a závodem Kia v Žilině. S postupnou výstavbou dalších úseků D48, novostaveb čtyřpruhové komunikace I/11 v úseku Třanovice – Nebory – Oldřichovice – Bystřice na české straně a novými úseky D3 na slovenské straně, se dá (díky lepší plynulosti a navýšení kapacity) očekávat další příbytek dopravy,“ píše se v letáku ke stavbě.
Nadchodů určených pro migraci velkých savců je v současné době ve správě ŘSD zhruba 25, další jsou v přípravě nových staveb. V minulosti přitom bylo ŘSD kritizováno, že skrze ekodukty fakticky pouze utrácí peníze, aniž by pomáhalo zvěři. V roce 2011 to vedení ŘSD přiznalo a slíbilo nápravu. Bizarní období nejlépe ilustruje ekodukt v Jenišově u Karlových Varů, který ústí k supermarketu, a přechod u Nové Hospody na Písecku, který končí prudkým svahem. U dalších ekoduktů se zjistilo, že jsou v místech, kudy nikdy migrační trasy nevedly, nebo šlo pouze o kamufláž pro mosty pro místní komunikace.