Obrazem: Jak se staví letiště. V Budějovicích dokončují nový terminál
Na letišti České Budějovice finišují práce na stavbě nového terminálu, které byly zahájeny v prosinci 2017. Letiště tak po více
Na letišti České Budějovice finišují práce na stavbě nového terminálu, které byly zahájeny v prosinci 2017. Letiště tak po více než 13 letech od ukončení armádního provozu završuje stavební přeměnu na veřejné mezinárodní civilní letiště. Zařadí se tak po bok Prahy, Brna, Ostravy, Karlových Varů a Pardubic.
Podle marketingové manažerky Martiny Vodičkové práce postupují podle plánu, stavební firma Hochtief předá letišti nový terminál a další prvky letos v květnu. Už na konci loňského roku dráhu poprvé osvětlila nová světelná navigace.
Letiště chce zahájit plný provoz v sezoně 2021, podle Vodičkové ale všechno úsilí nyní směřuje k tomu, aby mohlo své služby charterovým dopravcům nabídnout za určitých podmínek již v roce 2020. Po dostavbě jej čeká složitý proces certifikace a získání potřebné licence. „Od 2. světové války nebylo žádné letiště v České republice v takovém rozsahu licencované. Od roku 2017 se navíc výrazně zpřísnila pravidla, musí se licencovat striktně podle EASA. To je doslova papírová bitva,“ říká Vodičková.
Letiště se přitom bude snažit o to, aby mohlo dráhu znovu otevřít už na letošní sezonu. Uzavřená je od loňského září. Letiště chce ranvej prozatím používat v rozsahu jako před modernizací (cca 8000 pohybů ročně), tedy pro malá letadla a neveřejný mezinárodní provoz.
Řeší se také služby řízení letového provozu, neboť do původního tendru se nikdo nepřihlásil. Podle Vodičkové je na spadnutí smlouva se státním podnikem Řízení letového provozu; systém přitom bude v tuzemsku novátorský.
„V principu jde o takzvaný systém AFIS/IFR, což v praxi znamená, že ŘLP doškolí naše dispečery tak, aby ŘLP z Prahy navedlo letadla před letiště a my bychom je pak převzali. V okamžiku dosednutí už bychom je měli pod kontrolou my a řídili bychom jejich pohyb na letišti,“ říká Vodičková. Přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.
Výstavba terminálu a modernizace ranveje vyjde letiště na půl miliardy korun. Jde o poslední fázi přestavby, už dříve vznikla řídící věž a další potřebné prvky. Nový terminál přitom barevně i tvarem připomíná o něco větší zánovní terminál Jana Kašpara na letišti v Pardubicích. Vodičková tento dojem potvrzuje s tím, že oba terminály projektoval stejný architekt.
Akcionáři letiště jsou Jihočeský kraj a město České Budějovice. Rozhovor s Martinou Vodičkovou o plánech v leteckém byznysu přineseme o víkendu.