Obrazem: Jak se bourá zdymadlo. Modernizace komory Hořín jde do budovatelské fáze
Modernizace historického zdymadla Hořín z roku 1905 u Mělníka dospěla do přelomové fáze. Končí práce na bourání a rozebírání zdiva
Modernizace historického zdymadla Hořín z roku 1905 u Mělníka dospěla do přelomové fáze. Končí práce na bourání a rozebírání zdiva a začíná betonáž a opětovné ukládání masivních kamenů.
Podle Ředitelství vodních cest nemá přestavba památkově chráněného zdymadla Hořín obdoby. Komora dostane mimo jiné nový zdvihací most, který se bude pohybovat na pístech. Za rok bude osazen původními kameny, čímž bude zachován původní vzhled stavby.
Podjezdná výška na dolním ohlaví plavební komory, která dosud často klesala i pod 4,5 metru, bude novým pohyblivým mostem zvýšena na sedm metrů. To umožní pohodlné proplutí velkých hotelových lodí, ŘVC přitom do budoucna počítá i s kontejnerovými nákladními plavidly. Ohlaví plavební komory bude zároveň rozšířeno z 11 na 12 metrů, což je druhý parametr evropských vodních cest.
„Rekonstrukce stavby přináší řadu překvapení, které pro nás předci připravili uvnitř masivních zdí, ale práce úspěšně pokračují tak, aby na jaře příštího roku těžké jeřáby osadily nová ocelová vrata,“ doplnil Jan Prokeš, vedoucí projektu z firmy Metrostav. Náklady činí 378 milionů korun, hotovo bude na jaře 2021.
Projekt přestavby komory na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu je součástí velké modernizace vodní cesty severně od Prahy. Rekonstruuje se rovněž zdymadlo Praha-Štvanice, prohlubuje se koryto na ponor 2,2 metru a přestavbou prochází řada mostů. Některé budou nově zdvihací. Celkové náklady se pohybují kolem dvou miliard korun.
„Věříme, že zlepšování plavebního stavu vodních cest bude pokračovat a Česká republika vyřeší i problematickou splavnost Labe, aby byly naplňovány cíle dosažení nízkoemisní a udržitelné dopravy v Evropě,“ uvedl minulý týden řekl Patrick Vankerckhoven z Evropské komise, který byl přítomen na kontrolním dnu.