Obrazem: Jak bude bude vypadat dálniční most přes Vltavu? Porota ukázala pětici nejlepších

Vítězný návrh může být dražší, připouští porota.
Česká komora architektů (ČKA) dnes na svých stránkách zveřejnila pět nejlepších z celkem patnácti návrhů na budoucí podobu dálničního mostu přes Vltavu. Vznikne na severním okraji jako součást Pražského okruhu.
Stalo se tak několik dnů poté, co Ředitelství silnic a dálnic nejprve pětici nejlepších zveřejnilo bez obrázků, v pátek pak na profilu zadavatele ještě přidalo kompletní písemné hodnocení.
Jako první se umístil návrh sdružení Stráský, Hustý a partneři a Studio acht, následovaný návrhem od Valbeku. Třetí nejlepší podle poroty byl návrh společnosti Cowi Czech Republic, na čtvrtém místě bylo sdružení 2T engineering a TOP CON SERVIS, páté sdružení ov architekti a V-CON.
Podmínky architektonické soutěže neznamenají, že podle poroty nejlepší návrh bude nakonec vybrán. Rozhodne se právě mezi výše uvedenou pěticí. Svoji roli nebude hrát jen architektonická kvalita návrhu, ale i například odhadované náklady na stavbu a provoz. „Zatím není žádný vítězný návrh, je vybráno 5 nejlepších a z těch se bude vybírat dál,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Proti výběru už přišly námitky.
Bitva o nový most přes Vltavu. ŘSD zveřejnilo autory pěti nejlepších návrhů, přišly první námitky
Nejmenší vliv na okolí
„Soutěžní návrh ze všech nejlépe uspěl z hlediska hodnocení úrovně celkového architektonického a technického řešení mostu a celkového architektonického a dopravního řešení obou předmostí,“ popsala odborná porota vítězný návrh. Podle ní má návrh nejmenší vliv na dotčený krajinný prostor v rámci krajinného rázu a celkově nejméně narušuje charakter krajinné scény Vltavského údolí. Porota dále kladně hodnotila elegantní a technicky výrazné řešení třípolové konstrukce mostu.
Vítězný návrh ale může oproti jiným dražší na stavbu i provoz, což přiznává i porota. „Z hlediska hodnotícího kritéria celkové přiměřenosti návrhu z pohledu investičních a provozních nákladů porota konstatovala, že lze očekávat poměrně vyšší pořizovací náklady z důvodu delšího rozpětí mostu, nicméně porota předpokládá, že jde o konstrukci, která má efektivní konstrukční systém, a tedy vyšší náklady budou dány pouze vlivem velkého rozpětí mostu,“ uvádí se v textu hodnocení.
Nový most překoná vltavské údolí na trase budoucího úseku Pražského okruhu D0 v úseku Suchdol – Březiněves. Architektonická soutěž měla přinést co nejcitlivější zasazení do krajiny a současně vytvořit z mostu novou dominantu.
Soutěžní podmínky schválila Česká komora architektů. V porotě zasedli architekti, odborníci na mosty, zástupci ŘSD a za Prahu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Součástí návrhu musela být lávka pro chodce a cyklisty. Most musí být současně řešen tak, aby v případě opravy zůstal zachován provoz v režimu 2 + 2. Šířka mostu má být 43 metrů, dlouhý bude 572 metrů a údolí Vltavy překoná ve výšce 83 metrů. Nový most má vyjít na zhruba dvě miliardy korun. ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2027.
Půjde o další most přes Vltavu v pražské aglomeraci, jehož podoba vzešla z architektonické soutěže. Aktuálně se staví nový Dvorecký most, na který Praha také před lety vypsala architektonickou soutěž. Výběr architektonických návrhů proběhl i v případě železničního mostu ve Výtoni, kde ale stále probíhají spory o to, zda se stávající má opravit, nebo zbourat a postavit nový.
(Vyměnili jsme vizualizace společnosti Valbek ze stránek ČKA za nové snímky dodané přímo touto firmou)