Obrazem: Iveco v Paříži představilo první elektrobus z Vysokého Mýta, elektrizovalo i další modely
Iveco uvádí dojezd kolem 400 kilometrů na jedno nabití. To lze provést pomocí zásuvky nebo pantografu.
Společnost Iveco Bus uspořádala tento týden na akci „Feel the BLUE pulse“ v Paříži několik světových elektrobusových premiér. V řadě modelů na baterie přitom budil největší pozornost první elektrobus z Vysokého Mýta Crossway Low Entry ELEC, který je postaven na platformě autobusu na CNG a jehož sériová výroba má začít letos.
Iveco bude elektrický Crossway nabízet ve třídě I pro městské použití a v třídě II pro příměstské linky. Spoléhá přitom především na příměstské využití, které má stejně jako u klasických autobusů Crossway tvořit zhruba 75 procent prodejů. Elektrobus je nabízen ve variantách 12 metrů (44 míst) a 13 metrů (48 míst).
Autobus může být vybaven sadou pěti až sedmi baterií, které jsou rozděleny mezi střechu a zadní prostor. Iveco uvádí dojezd kolem 400 kilometrů na jedno nabití. To lze provést pomocí zásuvky nebo pantografu. „V testu bez termokomfortu jsme ujeli 560 kilometrů, v zimě to naopak bude méně,“ uvedl produktový manažer Tomáš Nechuta.
Baterie vyrábí mateřská skupina FPT v Turíně, pohonnou jednotku dodává Siemens. Baterie mají vydržet šest tisíc nabití, než jejich kapacita klesne na 80 procent. Iveco přitom představilo pro využití baterií model služeb 4R (Repair, Refurbish, Repurpose, Recycle). Před recyklací má život baterie prodloužit oprava, následně najde využití v bateriových úložištích.
Fakticky stejné vlastnosti má i nový elektrobus Streetway ELEC, který byl rovněž premiérově představen v Paříži. Iveco jej vyrábí v turecké továrně Otokaru. Řada Streetway byla premiérově představena v září 2021 s tím, že její konkurenceschopnost má spočívat v jednoduchosti, účelnosti a nižší ceně. V nabídce měly být jen dva druhy pohonu: diesel a CNG.
Tato politika se ale mění, ze Streetwaye se stala plnohodnotná alternativa k řadě Crossway, o čemž svědčí i nový elektrobus. Jde o nízkopodlažní městský autobus, který je k dispozici ve 12metrové verzi. Na rozdíl od Crosswaye, který je vybaven elektromotorem Siemens, je turecké Iveco vybaveno elektromotorem firmy Voith.
V Paříži byl představen i nový elektrický minibus eDaily až pro 22 cestujících, který je k dispozici také ve verzi samotného podvozku. „Může tedy být využito i dalšími karosáři usilujícími o elektromobilitu,“ uvádí Iveco. Představeny byly i midibusy E-Way, které mohou měřit od 9,5 metru po kloubovou osmnáctimetrovou verzi.
Iveco Bus v souvislosti s představením elektrobusů hovoří o „energetické transformaci celého systému hromadné osobní dopravy“. „Dnes představujeme jeden z nejdůležitějších milníků na naší cestě k dopravě s nulovými emisemi: řešení elektromobility, které je kompletním ekosystémem zahrnujícím nové autobusy založené na bateriových elektrických technologiích dodávaných společností FPT v rámci Iveco Group až po nabíjecí infrastrukturu a řadu služeb věnovaných elektromobilitě. Dalším krokem budou už velmi brzy vozidla na vodíkové palivové články,“ uvedl prezident Iveco Bus Domenico Nucera.
Za účelem zavádění vodíkových pohonů uzavřelo Iveco spolupráci se skupinou Hyundai.