lot
Mimořádné události Železnice Železniční průmysl

Obrazem: Hasiči cvičili nakolejování vykolejených lokomotiv

Hasičské cvičení v Českých Budějovicích. Foto: Dalibor Palko
Hasičské cvičení v Českých Budějovicích. Foto: Dalibor Palko

Velké cvičení uspořádal ve čtvrtek v Českých Budějovicích Hasičský záchranný sbor Správy železnic. Při akci se nacvičovalo nejen řešení situace při požáru lokomotivy, ale také například nakolejení lokomotiv. Z akce přinášíme obrazovou reportáž od Dalibora Palka.

Cvičení se zúčastnili zástupci ČD Cargo a CZ LOKO, probíhalo s lokomotivami řady 742.71 a 744.1.

Postupně byly nacvičovány tyto situace: Řešení situace při požáru hnacího drážního vozidla (HDV) – zajištění HDV (bezpečný stav), odpojení akumulátoru, zabrzdění HDV, zaklínování HDV. Řešení situace při srážce HDV s osobou – nouzové zvedání pneumatickými vaky, zajištění HDV proti pádu, první pomoc zraněnému. Doporučený způsob nakolejování dle manuálu firmy CZ LOKO, ukázka zvedacích míst a následné reálné zvedání a nakolejování. Praktická ukázka nouzového nakolejování, určení zpevněných míst, za které lze v nouzových situacích zvedat HDV. Nouzový vstup do kabiny HDV při střetu s jiným HDV a záchraně strojvedoucího. Řešení situace při úniku provozních náplní – specifikace a množství provozních náplní.

Asi nejzajímavější částí cvičení bylo simulované nakolejování vykolejených lokomotiv, jednou s pneumatickými vaky Paratech a hydraulickým nakolejovacím zařízením Lukas a jednou kolejovým jeřábem TAKRAF (v majetku ČD Cargo). Pro první zásah byla použita lokomotiva 744.114, pro druhý pak 742.716, obě v majetku ČD Cargo. V obou případech byla lokomotiva nejdříve řízeně pomocí techniky vykolejena a poté opětovně nakolejena.

(zdroj: zpráva ČD Cargo)

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zonka

Jedno nakolejovani jsem zažil. Byl to podvozek jednoho vozu a trvalo to asi 2 a půl hodiny. Tu srandu co vytáhli na nafouknutí těch pístu měli ještě v obalu:D

PetrS

Pls, jak se řízeně vykolejí lokomotiva? Děkuji

Olda

No…, a proč nepozvali na čumendu i „stáťáky“ z ČB a okolí? Myslím, že by taky rádi pokoukli na, pro ně nezrovna častý, případy, ale určitě se s nimi alespoň okrajově setkat mohou.

rtep

Asi by muselo jít o hodně velkou nehodu, aby tam dovolili zasahovat jiným hasičům, než od SŽ. Jinak i když padne stromeček na Šumavě, tak tam žádní státní ani dobrovolní hasiči nesmí zasahovat,. pokud vím dle svých vlastních častých zkušeností. Cestující rád počká, než dojedou drážní hasiči z Budějovic.
Kdyby to tak nebylo, tak by třeba někdo mohl zjistit, že ti drážní hasiči jsou vlastně k ničemu…

S. Kaisler

Pokud bych šlo o pád stromu na elektrifikované trati, tak bych se tomu nedivil. Tam drážní hasiči přeci jen vědí jak na to lépe než „obyčejní“ hasiči, s radostí bych jim to přenechal. Ale co já si pamatuju, tak na velenické trati jsme jako dobrovolní hasiči na stromy už vyjížděli. Jednou jsme dokonce po velkém větru rozřezali strom mezi Frahelží a Vlkovem, nastoupili do vlaku, který tam u něj zastavil a z preventivním důvodů (kdyby tam bylo ještě něco dalšího) jeli i s pilami až do Veselí.

rtep

Tady možná tak před patnácti až dvaceti lety mohl ten strom klidně odstranit i strojvedoucí, když měl čím. A samozřejmě jakýkoli dostupní hasiči.
Teď jsem už asi dvakrát zažil, že tam dorazili místní hasiči, nějakou dobu probíhaly porady po telefonu, načež ti hasiči museli odjet a čekalo se na ty z Budějovic.
Pokud je to možné a pokud už vlak do toho stromu nenarazil, pak je snaha poradit si bez hasičů a nikomu nic nehlásit. To jsem v roli cestujícího zažil tak třikrát, že jsem pomáhal se stromem. Ale ve chvilce, kdy se to nahlásí, už je to na SŽ.

XXXD

Hasiči ČD? Oni mají ČD vlastní hasiče? To budou asi spíš hasiči SŽ.

rtep

Pokud se něco již v článku nezměnilo, pak tam nikde o hasičích ČD nic nevidím.

Milion plus

Když sem to ráno četl tak se tam skutečně o hasičích ČD psalo

Jan Sůra

Text vyšel ve 14 hodin, takže zdravím do USA:-)Ano, ČD tam asi hodinu omylem bylo.

Martin Liška

Zajímavé a jistě užitečné, ale nebylo by o něco přínosnější cvičit se na lokomotivách řad 1xx, 2xx, 3xx, 75x a podobně? Použité lokomotivy se přeci jen svým prostorovým uspořádáním liší od toho, jak vypadá „normální“ lokomotiva, a třeba rozmístění záchranářů tak, jak ho vidíme na poslední fotografii, u nich možné není, dostat se na stanoviště strojvedoucího v případě čelní srážky je taky o dost složitější…

Jiří Kocurek

A kdyby cvičili na vámi vyjmenovaných řadách, tak by se dalo napsat téměř totéž. Jen by to byly řady 1xx, 2xx (žehličky), 74x a podobně.

Pacifikem

Ono šlo o to, že návrh uspořádat cvičení přišel z CZ LOKO. Proto tyto řady.

dopravák

Navíc českobudějovické depo provozuje ČD-Cargo a myslím, že u manipulačních vlaků a při posunu je asi vykolejení hnacích vozidel asi spíše pravděpodobnější než u vlaků v běžné traťové službě.

Dalibor Palko

Drážní hasiči jsou postupně školeni na všechny druhy drážních vozidel. Musí si tedy osvojit i práci s nově příchozí technikou, proto aby nenadělali víc škody než užitku.

Jan Mahdal

Tomu „chudákovi“ s pytlem přilepeným kolem krku chtěli pomoct nebo ho dodělat? 😀