Obrazem: Čeští stavbaři razí tunel na Faerských ostrovech, práce zkomplikoval zával
Cena kontraktu, který zahrnuje pouze českou subdodávku, dosahuje v přepočtu 215 milionů korun.
Čeští a slovenští stavbaři razí od loňského podzimu silniční tunel na nejjižnějším faerském ostrově Sudurøy. Tunel o délce 1,2 kilometru spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar a nahradí úzkou horskou cestu, která je zejména v zimním období obtížně průjezdná. Práce provádí společnost Metrostav Norge, což je norská dcera Metrostavu.
Na jaře přitom stavbaři prožili dramatickou situaci. „Při zajišťování výrubu stříkaným betonem se z vrchní části čelby uvolnilo obrovské množství nesoudržné horniny. Díky rychlé reakci našich razičů se naštěstí nikomu nic nestalo, rozsáhlý zával nám však připravil zábavu na příští dva měsíce,“ uvedl vedoucí projektu Anton Vido.
Ražba pokračuje, byly ale přijaty některé preventivní změny: zkrácení záběrů, členění čelby, silnější zajištění a také měření stability profilu po každém odpalu. „Severské horninové prostředí je sice zpravidla pevné a pro raziče příznivé, ale dokáže být i pěkně zákeřné,“ doplnil šéf Metrostav Norge Aleš Gothard.
Česko-slovenský tým razičů má na Faerských ostrovech k dnešnímu dni vyraženo téměř 500 metrů tunelu. Na 1,2 kilometru dlouhý tunel bude navazovat kilometr nové silnice směrem k Ørðavíku a 400 metrů k Fámjinu. Stavba by měla skončit letos na podzim.
Metrostav Norge se projektu účastní jako subdodavatel faerské stavební společnosti J&K Petersen. Investorem projektu je společnost Landsverk, faerská obdoba českého ŘSD. Cena kontraktu, který zahrnuje pouze českou subdodávku, dosahuje v přepočtu 215 milionů korun.
Faerské ostrovy představují pro tuneláře zajímavou lokalitu vzhledem k množství nově soutěžených tunelových projektů. Nedávno zde vznikla například unikátní podmořská dálnice s podzemním kruhovým objezdem, která spojila souostroví Tórshavn s druhým největším faerským ostrovem Eysturoy.
Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby realizoval 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na takzvané lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu skupiny Metrostav.