ÖBB brzdí s nákupy nových nočních vlaků, objednaly další railjety
Railjet nové generace v Innsbrucku. Foto: ÖBB

Dopravce změnu objednávky vysvětluje nárůstem poptávky po cestování přes den.
Dopravce změnu objednávky vysvětluje nárůstem poptávky po cestování přes den.
Proč vlastně prakticky žádné nové osobní vozy (i railjet) nejsouboznačené RIC a musí se schvalovat v každé gemi samostatně?
Protože platí 4. železniční balíček a RIC už dávno neexistuje. Aktuálně musí každé schvalování jít přes ERU.
A co to má za výhodu?
Zajímalo by mě zda-li v přehodnocení plánů na nákup Nightjetů hrály větší roli provozní zkušenosti s novými jednotkami, (ne)naplnění očekávání vytíženosti spojů poté, co se novinka „okoukala“ či jiné důvody (například ohlášený vstup noxu do segmentu).
K rozhodnutí vedly pouze finanční výsledky noční dopravy. Údajný vstup Noxu, který nemá ani floka rozhodně žádnou roli nehrál ;).
Já jsem si párkrát zkoušel počítat (taková ta „napkin math“) jak může provoz těch nových nightjetů vycházet, a když jsem to porovnal s railjetem, tak to bylo dost tristní, při docela srovnatelných pořizovacích nákladech ten nightjet vychází hrozně – obrovská kapitálová investice do vlaku, který zvládne jednu jízdu denně a potřeba dvou jednotek a nějaké zálohy na pokrytí jednoho spoje v každodenní relaci. K tomu náklady na početnější vlakový personál… to nemůže vycházet ani při započítání příplatku na lehátko/lůžko… Jediný způob jak si dovedu představit, že by to mohlo být nějak více rentabilní je, kdyby dostávali nějaké emisní povolenky za… Číst vice »
Které pak záměry OeBB na noční spoje tedy vezmou za své, když se redukují nákupy nových vlaků? Když se s výrobou NJ začínalo, tak byl výhledově avizován noční vlak NJ z Curychu do Barcelony, o čemž začínám mít pochybnosti. I proto, že je o tom delší dobu ticho po pěšině.
Švýcarské plány (Curych-Barcelona, Curych-Řím) jsou u ledu dokud nebude financování z klimapaketu, který je pozastaven kvůli “šetření”.
Ta barevna kombinace je proste užasná. Moc hezky se na ní dívá.Vlaky take skvele, škoda, že jich v ČR nejezdí více.
Kolik baráků budu muset prodat, abych měl na lístek?
V Railjetu? Ani moc ne – zkuste např. Interrail.
Nebo jestli byste po Rakousku jezdil hodně, tak i vy máte nárok na Klimaticket.
Obojí v Railjetech platí bez omezení.
V Nightjetu už je to ale horší, tam ten barák někdy skoro prodat musíte.
Jeli jsme předminulý týden v pondělí z Bregenzu kapslí a bylo za cca 55 E / osoba, pravda z Curychu to bylo na lehátko přes 100 E, ale stejně jsme jezdili na Swispas, takže přejet na večer do Brgenzu nebyl problém. Každopádně i ta levnější cena je srovnatelná s letenkou, tam jsme letěli do Ženevy za cca 1300,-/osoba, navíc pokud máte nocleh v Ženevě přijde vám odkaz na bezplaznou MHD v den příletu.
Wien – Bregenz je dotovaný spoj, jediný vnitrostátní Nightjet v Rakousku a taky jediný s přijatelnou cenou. Všechny ostatní trasy jsou v průměru mnohem dražší. Namátkou třeba pozítří Wien – Hanburg kapsle 159EUR, stejná trasa za měsíc taky za 159.
A nebo také Sparschiene i Včasná jízdenka Evropa od ČD. Stačí se zajímat…
Kedy budú na Slovensku informačné tabule vo vlakoch ako má RailJet na obrázku 7. Hmmmm….
Vyskytujú sa dosť málo, a aj tam kde sú, sú väčšinou skapaté, napr. v Ešusoch 671, 951.
Zajímavé, podle fotky budou mít stále kupéčkový vagon. Osobně mám mnohem radši open space, nicméně chápu, že někdo stále preferuje kupé.
Taky by nebylo od věci mít velkoprostor rozdělený na 2 části.
Kupé má pouze několik ve 2 třídě a v 1.třídě jako business class. Zbytek vlaku je velkoprostor.
Jen jedno až dvě kupé mají jen některé vozy. Není to celý vůz.
Osobně mám mnohem radši kupé, kde si rozložím věci na všechny místa, vyložím nohy, zatáhnu závěs a odradím tak potenciální spolucestující. Není nad soukroumí ve vlastním kupé, nezajímají mě cizí rozhovory a řvoucí děti.
Mě zas nezajímá, že chcete vlastní kupé, za cenu jednoho lístku. Klidně vám tam vtrhnu a ještě vás vyhodím z místa kde sedíte, když budu mít místenku. I děti někde seženu, abyste měl maximální zážitek. 😉🤣😉
Ako sprievodca si budem pýtať cestovné lístky za všetky obsadené sedadlá. Keď nebudú, tak pokuta za obsadené sedadlá.
To jsi nepochopil srandu?
Toto vam mohlo prechadzat tak pred patnastimi rokmi, ale urcite nie v dobe, ked si vacsina cestujucich kupi listok online aj s miestenkou. Ti sa s vami parat nebudu, vlezu vam tam zaves-nezaves, nohy-nenohy. Tot v zime som z mojho miesta vyhadzoval jedneho kysloprdelneho dochodcu, ktory sa rozlozil na styri sedadla. Dodnes ma jeho vyraz v ksichte, ked si musel balit svoje sakypaky, hreje pri srdci.
Ale mozte skusit taktiku pocernejsich spoluobcanov tyzden sa nesprchovat a nemenit ponozky. Uznavam, ze tam by som asi kapituloval.
Vím že to bylo myšleno jako recese, ale ve většině kupé včetně nového railjetu si žádné závěsy už dneska nezatáhnete, jste hezky z uličky vidět a nad hlavami vám svítí rezervace. Jinak mě také nezajímají cizí rozhovory a právě proto preferuji velkoprostor.
Já být průvodčí, tak bych po Vás vyžadoval jízdenky za místa, která jste zabral. A pokud by jste mi ty jízdenky nepředložil, tak bych Vám je vystavil a požadoval jejich uhrazení. S tímto jsem se setkal před lety v Německu v ICE, kdy pán zabral celou čtyřku a průvodčí mu vystavil další tři jízdenky. Dotyčný je zaplatil a roztahovalo se dál.
A tak jistou logiku to dává. Když začínali, noční vlaky byly po Evropě skomírající segment. Nyní roste počet jak spojů, tak společností, přičemž ne všem budou vůbec schopni finančně konkurovat. A pokud jim roste atraktivnější denní dálkovka, je to jedině logický krok.
Tak hlavně je noční doprava pořád ztrátový business a dotaci je v posledních letech méně a méně. Nizozemci už nic nemaji, v Belgii končí dotace v prosinci, ve Švýcarsku tu zrušil parlament v rámci úsporného balíčku, ve Francii končí dotace na konci příštího roku. Zůstává defakto dosyp v Rakousku a prodelek ve zbytku Evropy.
Ono by to nemuselo být prodělečné kdyby se nebazírovalo na modelu pojízdného hotelu. Letadly se také létají transatlantické noční lety bez lehátek a lůžek.
Ten pojízdný hotel má své opodstatnění, v cíli se ráno probudíte vyspaný. Alternativou je letět a vyspat se v hotelu. Přes noc v sedě Vám budou jezdit jen batůžkáři, kteří nemají moc peněz.
S nočními dálkovými lety to nemá nic společného, tam drtivá většina lidí nemá alternativu (jedině tak zůstat doma na zadku).
V tom normální člověk stejně neusne, a když tak jen na chvilku. Je to stejný jak v letadle.
I ten baťůžkář dá většinou přednost sezení v letadle, které ho většinou vyjde levněj.
Viezol som sa mnohými nočnými vlakmi, vždy na sedačku, a takmer vždy boli natrieskane, často aj s plnými uličkami.
Transatlantické nočné lety alternatívu majú: lode. 🙂
V téměř každém nočním vlaku je možnost využít klasického vozu na sezení, byť je pravda že tarifně to bývá méně flexibilní než denní spoje.
Vlakem se dá dojet kamkoliv
Jen ne kam chcete? 😉
Podle jejich chyba to hospodaření s místem…bych dokázal představit treba koji po vzoru včely plastove na spaní a sedačku. Ne ze tam mam několik metrů čtverečních, který mám ještě s někým sdílet a pokud nechci, tam mě to vyjde jako limuzína servis na tu trať.
O jakých dotacích je řeč?
Mmch. v NL/B/CH jsou dálkové noční vlaky právě jen ty Nightjety/EN (resp. přinejmenším část soupravy vedená takto).
V NL dostávalo NS dosyp na linku Amsterdam-Vídeň, v Belgii mají nyní časové omezenou slevu na dc a trakční energii (oboje za nula), ve Švýcarsku byl přímý dosyp vázán na klimapaket, prošlo to napodruhé referendem, ale zastupoval to parlament v rámci “konsolidačního balíčku”.
Spis bychcrekl ze je to cenou jizdenek.Ty ceny jsou astronomicke.Musite planovat temer rok pul roku dopredu aby se to dalo povazovat za konkurence schopny.Ale lehatko wien hamburg za 800 e opravdu ne.
Mě tedy zatím vždy vyjde jízdenka Praha – Stockholm za 2000 Kč s nákupem tři měsíce dopředu. 900 Kč Praha – Hamburk u ČD, 1100 Kč Hamburk – Stockholm u SJ.
No ale to jste vubec nedal nic s OBB. Dejte třeba Wien Hamburg a zítra
Dnesma je to za 159€. To taky neni málo, ale rozhodně to není 800€.
Po Německu nebyly noční vlaky (ve smyslu dálkových vlaků jezdících v noci) skomírající snad nikdy.
Jen někdy od roku 2014 přešly z ubytovacích vozů na vozy ryze k sezení.