O téměř polovinu levněji než odhad. Ceny oprav tratí na železnici prudce padají

Stanice Kropáčova Vrutice. Foto Sasha Halba / Mapy.comStanice Kropáčova Vrutice. Foto Sasha Halba / Mapy.com

Všechny tři nabídky v soutěži byly výrazně pod odhadovanou cenou.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Mohli to rovnou zadratovat až do bolky, kam se bude dratovat od Nymburka. Možná by to pomohlo dostat přímé vlaky z Mělníka do Prahy pod dratama.

hobbysta

Pokud nedojde k úpravám pro budoucí vyšší TR, tak elektrizace by byla spíše kontraproduktivní.

hobbysta

Podle toho, co je popsáno v textu jako rozsah prací, nejde ovšem ve skutečnosti o žádnou rekonstrukci, ale jen o solidní opravu, na niž jsou účelovou kamufláží získány finance jako na rekonstrukci místo na opravu. Co se tou „rekonstrukcí“ vlastně změní proti stávajícímu vybavení trati a v geometrických poměrech, a tedy bude opravdu nového, aby nešlo jen o uvedení do řádného „původního“ stavu? Budou třeba aspoň někde osazeny štíhlejší výhybky nebo zvýšena nástupiště? A pokud jde o cenu, tak nemalou položkou je v ní rozhodně štěrk, který začíná v ČR být nedostatkovým zbožím a zde má být pouze pročištěn (předpokládám,… Číst vice »

Tomáš Záruba

Nevylučoval bych třeba úpravu převýšení, prechodnic, zavedení V130 apod. Inu, uvidíme.

hobbysta

O tom se ovšem v textu nic nepíše, stejně jako třeba o těch štíhlejších výhybkách (vždy na minimálně jednu křižovací kolej) – jako by si nikdo neuvědomoval, že při rychlostní návěstní soustavě platí (už asi 40 roků) omezení rychlosti už od místa (návěstidla), kde je příslušná rychlost návěštěna – a i ten rozdíl třeba jen 10 km/h je při těch menších rychlostech sakra znát.

Jouda

No tak vám nevím , aby to nebylo spíš o tom, že se odhady nyní tak trochu nadstřelují, aby to pak vypadalo, že je cena výrazně nižší a ona byla přitom stejná. Tak je před volbami že, tak ať to vypadá pěkně. Oni to jsou na SŽ pěkný kulišáci…..

JanJ

Předpokládaná cena se ve stavebnictví určuje podle ceníkových soustav (např. ÚRS), do jejichž cenotvorby SŽ nijak zasáhnout nemůže. Ale není problém do rozpočtu přidat různé příplatkové a rezervní položky, které s cenou zahýbou, ale nakonec se třeba ani nevyužijí, to ano.

Mtyy

Podle mě je klesání cen staveb špatně. Teď budou utrácet za hovadiny…

Michal Dobrovský

Máte naprostou pravdu. Ty ceny by měly jít určitě nahoru. A zdražit by mělo i jídlo. Nebo budou brzy všichni tlustí.

none

Tahle trať bude jednou pomocí salámové metody nejmodernější tratí. Už jsou Měšice, teď tohle, následovat bude druhá kolej, pak troleje. A za deset let, až to zase bude celé průjezdné, lidi budou slavit jako by to někdo postavil na zelené louce 🙂
Nebo se najde další důvod, proč udělat výluku.

Huh

Ale rychlost stále nižší než za CK Rakouska…

Tomáš Mach

Dnes začala takřka dvouměsíční výluka v úseku Police nad Metují – Teplice nad Metují. Dle mapy SŽ prostá rekonstrukce trati. Netuší někdo, zda bude při rekonstrukci a obnově geometrických parametrů koleje zvýšena rychlost o těch cca 10%, jako se stalo při rekonstrukci úseku z Hronova do Police? Budou vloženy konstrukce výhybek pro výhybnu Česká Metuje a nebo se tyto práce provedou až v roce 2027 v souvislosti s realizací výhybny?

MartinS.

Tak přece nepočítáte s tím, že by se při dvouměsíční výluce vkládaly konstrukce výhybek, když se ten úsek může v roce 2027 zavřít znovu a třeba na 3 měsíce? To by bylo, abychom cestující z těch vlaků nevyhnali. A to se ještě určitě příští rok zavře na pár měsíců jiný úsek na té trati ze Starkoče do Broumova. Žádné slitování s cestujícími;)

kuna

Alespoň budou peníze na opravu Kozí dráhy!
🙂

Milan2

„kdy do ceny prací nemohou promlouvat někteří monopolní dodavatelé technologií“ Vynechal bych to slovo „technologií“. Za vše špatné v hospodaření SŽ může totální monopolizace vč. antimonopolního úřadu. Takže tu máme takové ty první vlaštovky a přejme si jen houšť a úplně na naší drahé dráze všude. Já bych rád za svou zdaněnou korunu viděl práci za celou korunu a ne jen zábradlí nebo nové hodiny za pár halířů.

Jan

Opět šílené rozdělování, proč to neopraví rovnou z Vysočan aby tam pak nemusela být další výluka?

none

Tak to prostě chodí. Každý rok na půl roku výluka na části trati.

Sova

§1
§3
§10

Denis L.

Sem zvědavý jestli se ve VŘ a na české síti taky někdy ukáže polský Budimex.

Terminátor z vrakoviště

Určitě ne. To mohu potvrdit.

gringoAD

Už dělají Kořenov .. takže objeví ..

Pavel

Zdá se, že se další a další stavební firmy přesouvají na železnici, kde očekávají velké zakázky a slušné marže. Z dlouhodobého hlediska dobrá z/správa.

Terminátor z vrakoviště

Boha jeho, to je pozdvižení. Prostě se ty stavby naceňují víc a pak se dělají za „méně“. A najednou jsou všichni spokojení, jak ušetřili, přestože se dělají za úplně stejné love.

RS Zero

Naceňuje se na základě cen prací z ceníků vycházejících ze zakázek za předchozí období. Ceny oprav skutečně klesly, kompletní výměna svršku z výzisku už je i pod 10 milionů za kilometr, což bylo naposledy před covidem. Naopak všechno co jde z balíku „investice“ je pořád šíleně drahé.

Hájek

Tak ŘSD už to dělá roky, a sklízí za to potlesk, tak se SŽ pridala. Nejvtipnější je ze za pravdivý komentář máte tolik mínusu.

N.N.

Ony existují směrné ceníky, které jsou společné pro všecky státní složky. Není to tak, že by si každá státní složka vydávala vlastní ceníky, jak se na dráze traduje … pohádka.

zdroj

To máte sice pravdu cenová soustava UOŽI, ale můžete porovnat tak počet pražců, kilometry kolejnic a to je tak vše. Do spodku nikdo nevidí. „B“ je správně trochu se to přecení a pak se všichni plácají jak se ušetřilo.

N.N.

Obvykle se rozpočtuje nějaká rezerva. A rozhodně bych se neodvážil tvrdit, že směrné ceny klesly za poslední 3 týdny úmerně poklesu cen této a podobných drážních zakázek.

Hájek

Tak ceníky existují, dokonce existuje těch ceníků vic než jeden, ale žádný ceník neobsahuje všechny položky. Například v rámci zeleznich technologií obsahuje tak třetinu položek, zbytek jsou R-polozky . V dopravních stavbách se pohybuju už 15 let, takže moc dobře vím jak to funguje.

zdroj

Tak R položky jsou pro ty co nehledají, ceníky se o hodně vylepšily a tak R položek je minimum. Né vždy co člověk hledá je pojmenováno jak si myslí.

Petr

V letech 2010 – 2015 byl na stavbách dálnic standart 600 – 800 milionů za km. Dnes, i přes veškerou tu inflaci v oboru stavebnictví, jsou ceny poloviční. V reálných cenách se tedy staví 3-4x levněji.

Hájek

Žádný takový standardy v letech 2010- 2015 nebyly, a nebo napište zdroj ze které cerpate nebo usek který tolik stál. A nechci mínusy ale zdroj informací.

Twix

Nějak si nevybavuju, které dálnice se v těchto letech stavěly?

Silničář v zácviku

Tak proto je rozpočet MD na příští rok o čtvrtinu nižší…

Jaroslav Černý

No spíš opačně – rozpočet bude nižší a proto firmy se skřípěním zubů přistoupí na to, že už se tolik mlaskat nebude.

Silničář v zácviku

Kupka se už ozval. Chce 60 mld. navíc.

Hájek

Jestli takto rozpočet projde, tak budou rádi když se zaplatí rozestavěné stavby. Nelze očekávat nic nového, ale bude po volbách tak to bude všem jedno.

Tobi

Projdou i úpravami nějaká nástupiště?

Ales

Půjde nahoru traťová rychlost?

jan.sekanina

Bez VZ (nově lze zřizovat pouze ETCS) nelze jezdit rychleji i když by to trať umožňovala. Dle předpisů max 100km/h.

Tomáš Záruba

Ted je tam 90, takže bude aspoň to kilo?

N.N.

A věděl by někdo, kolik je tam pomalých jízd 30 km/h? To je horší než 90 vs 100 km/h.

Zrzek

Všetaty – Vrutice nic a u bývalé výhybny Stránov je snad 50, sanace skály.

Tomáš Záruba

Jenže tady zrovna jde i o tohle. Bude-li, stihne se půlhodina MB – Neratovice.

platamond

Nestihne. Úspora bude do 2 min. a je potřeba více. I MD s tím do budoucna počítá, že totálně rozvrátí příměsto – v soutěži na R je křižování Všetaty/Boleslav/Turnov.

Twix

A co to konkrétně provede s příměstem?

Tomáš Záruba

Shark nebo tak něco by to při Vmax 100 km/h a rychlém průjezdu Bakovem stihl po půlhodinách Neratovice – MB – Turnov.

hobbysta

To jako bez zastavení ve Všetatech a v Mnichově Hradišti? Jinak by to stejně nejspíš nevyšlo ani při NTR = 100 km/h, a to neuvažují někde i nutnost jízdy „do vajchy“ kvůli křižování.

Zrzek

Stabilizaci JŘ by tady pomohly zrušené stanice a výhybny Kbely, Kojetice, Zdětín a Stránov.

qěcy

To doufám. Když se toto zvýšení rychlosti na maximum možného v OŘ Praha děje u celé trasy Rakovník – Protivín.

hobbysta

Papír snese všechno – otázkou je pak realita v terénu a v možnosti praktického vyuřití v provozu.