Železnice Železniční průmysl Zprávy

NTM koupilo pozemky od drah za 32 milionů, železniční muzeum chce budovat po vzoru Kjóta

Železniční muzeum v Kjótu. By Rsa - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48640338
Železniční muzeum v Kjótu se otevřelo v roce 2016. By Rsa - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48640338
NTM už má všechny potřebné pozemky pro zbudování "národního" železničního muzea na Masarykově nádraží.

Národní technické muzeum (NTM) už má všechny potřebné pozemky pro zbudování léta plánovaného velkého železniční muzea v areálu Masarykova nádraží. Aktuálně koupilo pozemky od Českých drah za 32 milionů korun. Smlouva se objevila ve veřejném registru.

„Nyní zveřejněnou smlouvou o nákupu pozemků v katastru Nové Město jsou konečně zceleny potřebné pozemky pro vybudování nového Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea tak, jak byl původní záměr Ing. Karla Zeithammera – emeritního ředitele železničního muzea NTM – již v roce 2000,“ sdělil deníku Zdopravy.cz ředitel NTM Karel Ksandr.

V současnosti pokračuje příprava zpracováním podkladů (detailní obsahová náplň, parametry stavby) pro přípravu zadávací dokumentace pro výběr projektanta a následně zhotovitele stavby. Podle aktuálního harmonogramu pracuje muzeum s termínem zahájení stavby nejdříve v roce 2024 a s termínem dokončení v roce 2028. Odhadované náklady na celý projekt včetně expozice a restaurování exponátů činí 1,68 miliardy korun. Tento výdaj už loni schválila vláda.

„Věřím, že akci během následujících osmi let úspěšně dokončíme a v Praze vznikne jedno z nejvýznamnějších světových muzeí. Naší významnou inspirací je nové železniční muzeum ve městě Kjóto v Japonsku, které bylo otevřeno v roce 2016 a myslím, že zcela překonalo evropská železniční muzea,“ dodal Ksandr. Za přípravou nového železničního muzea stojí především šéf železničních sbírek NTM Michal Novotný, jehož působení si Ksandr pochvaluje.

Jak postupuje příprava „národního“ železničního muzea:

2000 – usnesení Vlády ČR č. 1147/2000 ze dne 15. 11. 2000 – na vybudování Železničního muzea Národního technického muzea

2002 – smlouva o předání objektů býv. DKV Praha Masarykovo nádraží (zápis do KN 2003)
Průběžně až doposud – precizace obsahové náplně (libreto, scénář) Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea

2004 – stavební uzávěra uvalená na pozemky a budovy areálu budoucího Železničního muzea NTM hlavním městem Prahou

2008 – stavebně technický a stavebně historický průzkum areálu budoucího Železničního muzea NTM

2010 až 2011 – generální rekonstrukce krovů a střešní krytiny areálu budoucího Železničního muzea NTM

2012 – sejmutí stavební uzávěry z areálu budoucího Železničního muzea NTM hlavním městem Prahou

2014 – rozšíření expozičního a edukačního programu dle vzoru muzeí v Norimberku a Mylhuzách o obor elektrotechniky s novým názvem „Muzeum železnice a elektrotechniky Národního technického muzea“

2015 – usnesení Vlády ČR č. 266/2015 ze dne 15. 4. 2015 o zařazení Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea do Státní kulturní politiky na roky 2015 až 2025

2018 – duben 2018 – Muzeum železnice a elektrotechniky Národního technického muzea vloženo do vládního programového prohlášení nové Vlády ČR

2018 – dokončení architektonické studie architektkou Mariánou Remlovou

2019 – usnesení Vlády ČR č. 53/2019 ze dne 21. 1. 2019 na zajištění finančních prostředků v rámci programu „Péče o národní kulturní dědictví I“, a to v celkové výši 1.680.000.000,- Kč pro Muzeum železnice a elektrotechniky Národního technického muzea s termínem dokončení v roce 2028.

2020 – kupní smlouva mezi NTM a ČD na scelení pozemků pro výstavbu MŽE o pozemky a objekty, které nebyly převedeny v roce 2002 z důvodu záboru staveniště pro mosty Nového spojení. Předáno ze strany ČD k zápisu na katastr 7. 8. 2020.

2020 až 2023 – realizace průzkumných, archeologických a projektových prací, včetně získávání úředních povolení pro vlastní realizaci + výběr zhotovitele stavby a expozice Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea.

2024 – předpokládaný termín zahájení vlastní stavby

2028 – předpokládaný termín slavnostního otevření Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea 28. 9. 2028 ke 120 výročí vzniku Národního technického muzea

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Bek

Opravdu to bude patřit železnici? Nemá to být spolecné a ve spolupraci s elektrotechnickym muzeem? Někde jsem to četl. Muj názor je, že výtopna/ depo má patřit železnici. Už je proto, že zeleznice je natolik široký pojem, že by si to směrem k veřejnosti moc zasloužila.Nic proti elektrotechnicému oboru nemám, ale dosloužilé depo by mělo ve sve další eře veřejnosti ukázat co železnice byla, co je a co v budoucnu bude.

neznamyjarek

Pravděpodobně se jedná o pozemky 2537/202 o výměře 2559m2 a pozemek 2546 včetně budovy o výměře 1310m2. Takže celkem 3869m2. Při uváděné ceně 32.000.000,-Kč je cena za metr 8270,-Kč/m2. A to se vyplatí. Dokáže někdo porovnat reálnost ceny pozemku v centru Prahy?

strojvůdce

No a kde jsou záznamy o výběrovém řízení na architektonické řešení? Bylo by fajn zveřejnit i jiný projkekt. To co NTM publikuje je hnus, jenž koncepčně a dispozičně vůbec nerespektuje okolí. Kde je nějaké urbanistické cítění i s ohledem na genius loci dané lokality? Jestli to zase nebude nějaká „malá domů“? A činnost Novotného, že si Ksandr pochvaluje? Tak musí být totálně slepý, nebo úplně blbý. Vždyť si stačí jen přečíst jeho argumenty, proč nebude 411.019 provozní a proč je to dle něj vlastně lepší. Vždyť za dobu činnosti tohoto úřednického pitomečka došlo k odstavení většiny dosud provozních mašin NTM… Číst vice »

Y.K.

Něco jako ten čelní vůz Šinkansenu 500 z devadesátých let tam mít nebudeme (Nagoja má i 700 z roku 2000). U nás asi Pendolino. 🙂 Holt odlišné tempo technického pokroku.

Vlastimil Kocurek

Železniční muzeum tady přeci máme. A živoucí.V Praze jsem sledoval boj jednoho Švýcara zda nastoupí nebo ne, a pojede přistaveným totálně špinavým a sešlým rychlíkem, nakonec to vzdal.

Vlastimil Kocurek

Když se nedovedeme dívat do budoucna, a jen koukáme, jak nám všichni utíkají, tak se budeme věnovat minulosti, muzea, ……. to nám jde, a hlavně to zaměstná podle článku snad stovky lidí, ……………

Bob

Zavádějící titulek. Nekoupilo to od drah (tedy od SŽ), ale od Českých drah, což nejsou žádné dráhy.

Indian

Tolik místa aby to bylo takové české Cité du Train tam asi není co?

Alois Nedbal

Na druhou stranu to ale bude vetsi nez Het Spoorwegmuseum (Utrecht, Holandsko) ci Train World (Brusel, BE). Na nase (velikostni) pomery dobry pocin. Irsko treba nema zadne vetsi muzeum (krom nekolika spolku a mensich lokalnich muzei). Na druhe strane spektra tu je National Railway Museum (York, UK) ci Vami zminene Cite du Train. Budme radi. Urcite se za to nase muzeum nebudu stydet – ba naopak.

Márty

Fakt doufám, že na to bude ještě architektonická soutěž, protože tohle je fakt příšernost:(

Bob

Z čeho plyne vaše domněnka, že ze soutěží plynou menší příšernosti než z přímých zadání?

Gejza

Zase se za peníze nás všech postaví atrakce v Praze. Jako by toho tam už neměli pro turisty dost… A já doufal, že se třeba někdo poučil z případu Slovanské epopeje.

Lemmy

Správně. Měli to postavit v Golčově Jeníkově.

Damián

Spíš třeba Děčín Východ dolní nádraží. Vojtanov. Dolní Dvořiště.Varnsdorf. Meziměstí.. Je tu příliš moc rozpadajících se obřích nádraží, který nemají využití.

Bob

Děčín? To už je skoro totéž jako Praha. Když díra, tak Bruntál.

Damián

v Bruntále je celkem hezký nádraží, rozhodně ne rozpadající se monstrum

Gejza

Problém je v rozporu s regionální politikou. Stát na jednu stranu vynakládá desítky miliard ročně na rozvoj a provoz státních institucí sídlících v Praze, na druhou stranu podobné částky (spolu s dotacemi EU) na politiku konvergence (obnášející mj. opatření proti vylidňování regionů). Třeba zrovna do rozvojových aktivit v oblasti cestovního ruchu se v regionech s podporou státu či EU cpou miliardy ročně. Vytváření dalších atrakcí CR v Praze je vyloženě kontraproduktivní. V Praze nadělal rozvoj CR před Čínskou chřipkou více škody než užitku a už ani vedení Prahy o další turisty nestálo. Všude jinde (až na pár turisty přelidněných středisek… Číst vice »

On.

Jestli 20 let trvá převod pozemků od státem řízené organizace do státem řízené organizace, tak opravdu nehrozí že by do deseti let přestavěli a otevřeli muzeum. Reálně to bude otázka dalších 20 ale spíše 30 let.

Jandys

Před 20 lety jsem v muzeu pracoval, Karla Z. jsem potkával každý den na chodbě, vzpomínám si jak byl šťastný, když to Zemanova vláda schválila. Bylo mi 20, dnes je mi 40 a jedna státní organizace jiné za úplatu prodala pozemky. Počítám, že se jako čerstvý důchodce v 70 letech dočkám….

Vašek

Když tak sleduju, co se udělalo v přípravě železničního muzea za posledních 20 let, nemám šanci dožít se jeho dokončení. A to mám na té Masaryčce ještě někde skříňku.

kašpar

žádné muzeum nenahradí ten požitek když historické vozidla jedou vlastní silou a je možnost se s nimi svézt .,. tady se utratí cca 1,5 miliard za stavbu a škaredou k tomu ale do opravy historických vozidel je problém dát i milion.. protože tam si tolik někdo nenahrabe jako za zadání stavby ..

Tomas

Tak se bude budovat muzeum, zatím nejstarší železnice v Praze (a jedna z nestarších na světě) se zbourá a zruší kvůli pár ekoteroristům z Prahy 6.
(pražsko lánská koněspřežka mezi Dejvicemi a Dědinou)

Od lesa

Vyzývám všechny spolky a jiné provozovatele, aby dobrovolně a bez komplikací odevzdali historická vozidla jak v majetku NTM, tak ty soukromé!

Nebo vám je vyvlastníme!

Nikde nic stejně jezdit nebude, pokud Dobrá Správa nepřehodnotí svou rétoriku, protože nikdo nezaplatí ETCS a GSM-R (když to má být všude) do sazometu ani starého motoru…

Jakub

V muzeu v Kjótu jsem byl a fakt paráda, tak snad se zadaří i u nás. 🙂

Martin

Ten pohled z tech dalnic je uzasnej, by me zajimalo kudy se tam clovek dostane? A ja mam problem u dalnic s dychanim…

Martin

Jinak se tesim,…

PS: Co je po vzoru Kyota?

Papaja501

Proč to u nás všechno trvá věčnost?…..Těším se na to dvacet let a doufám, že se dožiju.

sladlu

Nekoliduje umistenu muzea s planovanym tzv. metrem-S? Podzemni trat Smichov-Hl. nadrazi-Negrelliho viadukt ma vyusteni tunelu v podobnem miste.

😀 😀 pravda?

Martin

Ta malletka U47 na normálním rozchodu je úžásná, vím je to jen vizualizace, ale mělo by to proporčně hrát … mě to bije do očí.

czhunter

Podle velikosti lidiček je ten rozchod spíš tak 2 metry – Breitspurbahn 🙂

Stephan

I ta šroubovka a nárazníky vypadají jako zajímavá autorská licence 😀

ene bene

Vždycky když se nějaký projekt, který začal návrhem „A“, posune od studie „D“ ke studii „E“, tak to vypadá optimisticky, ale víme, že abeceda pokračuje až k „Z“ („Ž“), a jsou možnosti jak pokračovat, i když dojdou písmenka. Stále je na co se těšit.

Broge

Architektonicky je to teda slušná sračka, jak z 90. let. Doufám, že na tohle peníze nedají, nebo se návrh přesoutěží v řádné architektonické soutěži…

Bob

V 90. letech se ještě nedělaly takové sračky jako dnes. Jde to evidentně s dobou.

Kalina

Jak často je v plánu čistění všech těch skleněných ploch? Jelikož se jedná o oblast nejvíce zasaženou emisemi z autodopravy, vydrží to průhedné sotva pár týdnů. A neočekávám, že se do roku 2028 podaří z Prahy vymýtit staré diesely.

Poudy

V roce 2028 budou mezi novými vozidly převažovat elektromobily, podíl nových vozů v Praze je dost slušný takže toho bych se nebál. Horší je to ale s prachem, ten nikdy nezmizí a to je problém té lokality, takže snad vymyslí něco co se dá dobře omývat.

kanafasik

a elektormobily při jízdě nevíří prach??

Jiří Kocurek

Víří. Dokonce i tramvaj víří prach. Bohužel je potřeba, aby tramvaj měla pískovač, jinak by to neubrzdila. A k tomu ještě zimní posyp. A přijde suchý březen.

Jaaa

Největší problém dnešní silniční dopravy nejsou diesely, ale otěr z pneumatik.

Kalina

Ne, zdaleka nejzásadnější rizikovost pro zdraví představují diesely s nefunkčním filtrem pevných částic.

Brian Griffin

„V roce 2028 budou mezi novými vozidly převažovat elektromobily“
Vaše vize budoucnosti je chmurně dystopická…

Od lesa

A tak jako vtip to není úplně špatný.

Jiri

Mne osobne se to libi! 🙂 A tesim se na to. 🙂

mikiqex

Taky tak. Jen se trochu bojím toho skla, v létě to může být docela masakr.

Dusanh

Snad budou některé expozice trochu interaktivní, že to nebude jen bezduchá snůška exponátů. Když jsem byl naposledy v Technickém muzeu (2013), tak jsem při pohledu na asi 35.motocykl konstatoval, že nechápu smysl takové expozice. Prostě motorka za motorkou dokola celé haly, bez jediného popisku(!), proč tam byla vybrána právě tahle. Ale že by tam někde byl řez motorem nebo převodovkou, to ani náhodou. To samé svého času v muzeu Tatry v Kopřivnici. Auto za autem (osobní, resp. závodní), 3 nákladní Tatry, ve vitrínách spousta modelů aut. Ale že by tam byl někde řez „unikátní trubkovou koncepcí“, která dělá Tatru tatrou,… Číst vice »

Pavel

K0

Martin

Obávám se, že to bude snůška exponátů, pěkné muzeum mají v Milhůzách – Cite du Train, návštěva stojí to za to. Druhá věc je co vlastně lidé ve vedení NTM chtějí, já mám pocit, že v případě parních lokomotiv je pro ně ideál mít 100 pct studených exponátů. Je to pěkně vidět na přikladu 404.003, kdy Norové chtěli zaplatit uvedení do provozního stavu a ztroskotalo to na podmínkách pojištění. Druhým připadem jaeKonrád z Jaroměře :o(.

Dusanh

Nejde mi o jízdyschopnost exponátů. Ale o vybavení expozice animacemi, (funkčními) modely důležitých konstrukčních uzlů apod. Prostě věci mimo režim „NESAHAT!!!“

czhunter

Myslím, že zástupci NTM se už mnohokrát vyjádřili, že je pro ně mnohem důležitější _autentičnost_ než _provozuschopnost_.
Tj. pokud exponát existuje neprovozní s původními díly a pro zprovoznění by se tyto díly musely vyměnit, tak budou primárně volit zachování = neprovoznost.

Ale jinak má Dusanh pravdu.
Česká muzea se většinou pohybují ve dvou extrémech – ta „tradiční“ – kde je spousta věcí, ale minimální interakce, využití AR/VR (nebo i starých QR) a interakce, a ta „nová“, kde je zase hodně LCD obrazovek, LEDek, repráčků … a vlastně žádné skutečné exponáty.
Snad se tentokrát podaří najít vhodný kompromis.

Jan

V tohle taky pevně doufám!

Aleš

Když jsem se podíval na tu fotku v úvodu článku, tak jsem měl pocit, že to jsou modely. Asi je pro našince zvláštní vidět reálné železniční exponáty na koberci (nebo co to je) a ne na kolejích. Každopádně panu Šindelářovi dík za tip na další „turistickou atrakci“ v Kjótu, snad brzy skončí válka s mloky a bude se moci volně cestovat.

mikiqex

Jedno je v Kjótu a druhé pak v Nagoji. Jinak ano, to pruhované je koberec, a vzadu je podlaha taková šedá flekatá, to je také koberec. Je tam třeba krásně názorně vysvětleno, proč jsou železniční kola kónická a díky čemu všemu mohou jezdit šinkanseny přes 300 km/h. V obou je modelová železnice, nagojská je větší a hezčí, ale kjótská má řiditelné modely šinkansenů s kamerou vepředu 🙂

Aleš

Díky, zastavím se i v Nagoje. Je to koneckonců na cestě z Narity do Kjóta.

zao

Stavte se i v Tokiu … Saitama je třetí muzeum a každé z nich (Tokio, Kjoto, Nagoja) je uplne jine, jak exponaty, tak koncepci a umistenim.

Aleš

Koukám na to, jestli přespím v Tokiu, mohl bych to stihnout. Díky!