NTM hledá projektanta nového železničního muzea na Masarykově nádraží
Vlak v čele s Brejlovcem v depu na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Plán zahrnuje rekonstrukci stávajících budov a výstavbu nových, mimo jiné zastřešení dvorany historického depa.
Moc doufám, že to pro NTM bude nová kapitola a dostane to do ruky někdo, kdo už viděl moderní muzeum. Aby to nedopadlo jako domovská budova NTM, kde pořád jen někdo syčí „nedotýkat se!“ a člověk musí hlídat děcka, aby mu od nudy neskočily z balkónu.
Byl jsem před dvěma lety v Haifě, kde je to relativně maličké, ale zajímavě popsané a exponáty vesměs zpřístupněné (a z nějakého důvodu tam mají model řady 471 ČD 😀). V Madridu Delicias zase navazuje na historickou expozici prezentace Adif k VRTkám, a opět je to aspoň trochu interaktivní.
Bude to zas trapne, upatlane. Coz jde vycist i z toho, ze „Vítěz zakázky mimo jiné dopracuje architektonickou studii“… Zase zadna snaha o kvalitu. Proste to nejak spatla nejaky stavar. Takze ne, dopadne to „jako vzydcky“. Zadna vize, uroven dopovidajici civilizovanemu zapadu… ne, vypada to na dalsi trapnost zasmradleho rybnicku…
Moc rad bych se pletl… Ale to by musel vzit nejaky tym srdcaru s mezinarodnim rozhledem, kterym nevadi mizerne platy ceskych statnich instituci…
Teda, to už se “připravuje” taky snad přes 20 let…
O tom, že zde bude muzeum se mluvilo již v roce 1995 při oslavách 150 let železnice.
Přesně tak.
To už máme dalších 30 let, tak snad to do oslav dvou set let stihnou postavit.
Spíš jsem zvědav jak tam projdou tou tratí do „sklepa“ na Wilsoňáku.
Cca v místě dnešní benzínky v areálu UAN se trať z Negrelliho viaduktu vnoří pod zem.
Takže by si to mohli připravit, než tam bude stát muzejní expozice. To tam bude pěkný sklon.
vychází mi to nějakých 340 metrů
https://mapy.com/cs/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9h2HDxXyc9NJfk0Knfl6KjEDF8f5r&x=14.4388676&y=50.0894126&z=18
to je při 35 promile nějakých zhruba 12 metrů. když přidáme na negrelák přechodnici, tak to těch 7 metrů stejně zvládne, to je tak základ výškovýho rozdílu pojížděných nivelit, kterej už funguje.
vše za předpokladu, žer trať na negreláku a od balabenky jsou v místě ve stejné nivelitě. 35 promile se pro ucelený jednotky dá v klidu naordinovat, vlak s uhlím tam jezdit nebude, nebo holt nesmí na hlaváku zastavit no.
Aha, takže opět bez architektonické soutěže. To to zase dopadne…
Říká se, že co vypadá už na papíře zle, je ve výsledku ještě horší. Rád se zmýlím, ale tahle akce potřebovala mezinárodní architektonickou soutěž jako uhlí do parního stroje. Dle dostupných informací NTM proběhla v roce 2012 veřejná studentská soutěž. Přál bych si, aby veřejné prostředky nemohly být do projektů těchto rozměrů investovány bez relevantní soutěže.
Jedny z nejdražších pozemků v Praze a železniční muzeum? Ještě to budou stavět z dotací, ne?
A to si představte, že část areálu dostali převodem a část koupili za skutečné peníze. A nic než státní rozpočet to nefinancuje.
V předvolebním programovém prohlášení ANO je uvedeno, že stavbu železničního muzea NTM budou podporovat. Jen si nějak neuvědomili, že už bylo otevřeno za jejich předchozí vlády.
Jasně, hrusime veškerou kulturu, muzea atd a budeme jen makat a o nic kolem se nezajímat. Vše jiné je přece zbytečné?
Jasně, kdyby to bylo třeba v Krčí, tak by se zastavil svět
Kdyby v Krči bylo historické železniční depo, proč ne.
A co si na tom místě představujete tak důležitého?
Je zcela legitimí se ptát, zda-li je to vhodné místo pro železniční muzeum. To místo je vlemi špatně přístupné, ze včech stran sevřeno silnicemi a želkeznicí a nebude tam do budoucna žádná možnost expanze pro rozšíření sbírek. Rovněž přeprava exponátů bude zabírat drahocenou kapacitu na velmi vytížené dráze. Dalším problémem pak je centrealizace všeho v Praze. Přitom máme mnoho regionů pro které by se taková veřejná investice mohla stát dobrým impulzem k rozvoji/posílení cestovního ruchu.
děláte jako by tam naváželi novej exponát co 10 minut. a co tam dostupnosti chybí? vlak máme, metro taky, tramvaj taky, autobus teda jenom noční, z hlaváku pěšky to taky není nic hroznýho a i z přístaviště na františku se tam dojít bez potíží dá. jo, chybí letiště, uznávám.
Mnoho – dovolil bych si tvrdit drtivá většina – železničních muzeí vzniklých ze staré infrastruktury nemá prostor pro další expanzi. Obvykle to není problém.
Řekněme, že ideální prostor pro vznik mělo železniční muzeum NTM pro svůj vznik v místě depa, dílen a nákladového obvodu žst. Praha- Bubny. Jenže v devadesátých letech minulého století a v prvním desetiletí nového století nebyla tomuto nápadu dopřána na patřičných místech pozornost, takže se možnost vzniku železničního muzea v těchto místech promeškala. Depo na Masarykově nádraží je pro vznik železničního muzea nevhodné jak svou polohou, tak svým značně omezeným prostorem. Ale jiné místo v Praze už není. Tedy mohlo by být, kdyby České dráhy opustily depo Vršovice a postavily si moderní zázemí pro údržbu lokomotiv na části ONJ zvané… Číst vice »
Já v tom depu v 80. letech pracoval a s dostupností jsem fakt neměl problém.
Většinu zabírají památkově chráněné železniční depa, se kterými se nesmí nic dělat. To by žádný ekonomicky uvažující developer neocenil jako jeden z nejdražších pozemků v Praze. 😉
Památkově rozpadající budovy byly už za reálného socialismu po zrušení depa navrženy na muzeum,dokonce tam stálo několik lokomotiv v místě bývalé přesuvny. naproti bývalé poště.
Při opuštění depa se ještě nic nerozpadalo. Rozpad začal až s nájezdy bezdomovců a zlodějů. Aby bylo jasno, nevelebím tehdejší ani současný reálný socialismus.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Praha-%C5%BDi%C5%BEkov_(n%C3%A1kladov%C3%A9_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD)
Na miste chraneneho nadrazi zizkov, ktery ma naprosto zasadni historicky a kulturni vyznam pro historii cele CR budou byty … zase bych nejaky starsi depo v centru neprecenoval. Taky se muze stehovat za 10-15 let.