NTM chystá opravu parního vozu Komarek, dostane nový kotel

Parní vůz Komarek. Pramen: NTMParní vůz Komarek. Pramen: NTM

Cena opravy vzejde z výběrového řízení, předpokládá se v řádu jednotek milionů. 

Na českých kolejích by měl být znovu k vidění při jízdě vlastní silou historický unikát: parní motorový vůz M 124.001 Komarek. Národní technické muzeum (NTM) hodlá na opravu vozu z roku 1903 vypsat ještě letos výběrové řízení. Opravu Komarka si stanovilo jako prioritu.

„Odborný garant oprav a provozování vozu Komarek Jan Palas navrhl provedení prací v rozsahu střední opravy, přičemž zásadní položku představuje výroba nového kotle, který by měl nahradit stávající z roku 1905,“ uvedla mluvčí NTM Jana Dobisíková. Cena podle ní vzejde z výběrového řízení, předpokládá se v řádu jednotek milionů.

Parní motorový vůz Komarek. Pramen: České dráhyParní vůz Komarek. Pramen: NTMKomarek a Brejlovec, Lužná u Rakovníka. Pramen: České dráhyParní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTM

Komarka vyřadila z provozu porucha loni v říjnu. Vůz měl o víkendu 9. a 10. října vozit cestující na trati Lužná – Krupá v rámci velkého setkání motorových vozů, místo toho se ale představil jen jako roztopený statický exponát. Důvodem byla trhlina v trubce přehřívače, což vedlo k nedostatku páru pro jízdu vozu.

Zmíněná porucha ale jen urychlila vyřazení Komarka z provozu. Bez ohledu na ni totiž parnímu motorovému vozu letos v březnu skončila technická způsobilost kotle.

Komarek byl vyroben v roce 1903. V roce 2006 byl po 59 letech zprovozněn, od roku 2011 stál, aby po další opravě znovu vyjel v roce 2017. Více se o něm lze dočíst například na stránkách Nadace Okřídlené kolo, která jeho zprovoznění finančně podporuje.

Tagy NTM parní motorový vůz M124.001 Komarek železniční nostalgie
4 komentáře