NSS zamítl kasační stížnost JHMD, od Kraje Vysočina už peníze nedostanou
JHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kraj platil méně, než by si dopravce představoval, nakonec však všechny instance daly na základě smluvních ujednání za pravdu kraji.
Ještě jedna, nyní už vcelku nepřekvapivá, informace k JHMD:
Spolek obcí Jindřichohradecká úzkokolejná dráha doporučil svému zástupci v dozorčí radě JHMD Bohumilu Komínkovi, aby na tuto funkci rezignoval.
https://www.obcasnik.eu/vime-prvni-obce-doporucuji-odchod-z-dozorci-rady-zadluzene-jindrichohradecke-uzkokolejky/
Tahle stará křivda může být klidně oprávněný nárok ale současnou situaci firmy to opravdu nevyřeší…
Kraj Vysočina dne 17.06.2024 ve svém „Vyjádření věřitele ad P8) k reorganizačnímu plánu“ uvedl, že: „… se nijak nebránil ukončení smlouvy i závazku dlužníka dohodou, aniž by si kladl jakékoliv předběžné podmínky. Dlužník tedy měl na výběr i omezení provozu a snížení ztráty. Věřitel ad P8) by v takovém případě byl nucen zajistit služby v oblasti veřejné dopravy jinak, což bylo možné a tyto služby ostatně jsou zajištěny i v současné době, kdy dráha není v provozu.“ https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/06/Vysocina.pdf Z toho mi vyplývá, že JHMD tedy údajně prodělečnou dopravu pro Kraj Vysočina zajišťovaly o své vlastní vůli. Proč se Krajem Vysočina… Číst vice »
Nejpravděpodobněji záměr typu DPÚK. Budeme jezdit a jezdit, a pak z kraje vyžalujeme bambiliardu na pokrytí prokazatelné ztráty/nákladů.
Dopadlo to v podstatě stejně…
Jsem kolem situace v JHMD už naprosto ztracený. Jaká je tedy teď situace a je vůbec obnovení provozu reálné?
Pokus se nenajde někdo, kdo do toho vrazí sto milionů bez návratu, tak je šance blízká nule.
Není to reálné
Napsat, že pravděpodobnost obnovení provozu se limitně blíží nule, by byl nemístný optimismus.
Tohle bylo jasné, od samého počátku (kdy se toto objevilo na veřejnosti a po prostudování dokumentů veřejně přístupných (smlouva s krajem Vysočina).
Jen pro pořádek, můj komentář nesměřuje na to, zda zasmluvěná částka byla dostatečná, či nikoliv.
Soudě podle toho co následně vylezlo v IR by i částka mohla být přinejmenším hubeně dostatečná, aby se ty koleje brousily dodnes. Jenže by to chtělo tomu přizpůsobit náklady i strategii a ne tu dojnou krávu vzít za vemena tak, že se zlomí v páteří🤦
Toto nebylo jasné všem, zejména někteří právní odborníci na Krepu měli roky jasno, jak jsou JHMD v právu a Čajánek slavně prokáže své oprávněné nároky.
Za posledních několik let dost zásadně zdražily PHM, práce a spousta dalších vstupů, které dohromady zásadně zvyšují náklady na provoz. To se pak „optimalizuje“ těžko.
Další věc je, že tohle „ježdění s minimálním ziskem“ může fungovat tak maximálně do konce životnosti infrastruktury a vozidel. Podle technického stavu obou tratí a minimálně všech hnacích vozidel a balmů se dá říct, že tento stav víceméně nastal.
Osobně, si myslím, že JHMD i bez odchodu Šatavy, by dřív či později dopadly stejně. Ty desítky milionů nutný pro financování oprav tratí by nesehnal ani on.
Opravy tratí se snad platily přes sfdi. Problém třeba byl, že nebyl extra správce infrastruktury a extra provozovatel drážní dopravy. JHMD by platily transparentně své vlastní infra.