NSS zamítl kasační stížnost JHMD, od Kraje Vysočina už peníze nedostanou

JHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kraj platil méně, než by si dopravce představoval, nakonec však všechny instance daly na základě smluvních ujednání za pravdu kraji.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

Sem rád ze jhmd ukončily běžný provoz a myslim ze i většina cestujících ( turisty nepocitam ) vlaky pry byly otřesné klima nefungovala okna nešla otevřít moc to ani netopilo hluk příšerný a to že věcně nefungovalo wc je uz jen třešnička na dortu. Momentálně uz přes rok jezdi misto vlaku autobusy spozdeni nemají topí a v lete klimuji a jezdi na cas a za třetinové náklady .jako místní sem i rad ze se obce nemusejí zadlužovat na několik desítek let jen kvuly par fanouškům z celé ČR .ale at nemam jen negativni pohled tak turistické jizdy bych casem uvítal… Číst vice »

marcel.stancl

Pořád nejsme jako ve Švýcarsku kde to díky horám někde bez úzkého rozchodu nejde. Švýcaři mají vyřešené i změny rozchodu za jízdy a v Obratani je vše tak velký problém?

marcel.stancl

Ani tady nemají problémy jako v Čechách https://www.youtube.com/watch?v=sNNllywZr3g jsme holt 1. liga před Balkánem.

Marek

Tak ať se to udělá jako ve Švýcarsku. Nové vozy s měnitelný rozchodem podvozku které by zajizdely i na normálně rozchodne useky tratí. Pokud to lze technicky provést. A vozit turisty sehnat dotace apod.

Marek

Měl by to dočasně převzít stát, jako technickou památku apod. A zároveň by se měl najít způsob jak v úsecích kde to má smysl provozovat bylo zajištěno financování

Marek

V oblastí kde je turismus tak tam to asi smysl má. S tím že na Vysočinu jen občasné/víkendové jízdy. Pokud to ovšem ještě nekdi zprovozní.

Marek

Něco takového asi nemůže provozovat soukromá společnost aniž by to bylo součástí nějakého většího celku apod.

Ferda Vomáčka

Aha, a proto to od roku 1997 do roku 2012 bylo úspěšně provozováno, tratě a budovy opravené, lokomotivy modernizované, historická vozidla opravená a úpadek začal až po změně vedení… Bohužel to trvalo dlouhých 10 let a napáchaly se tak ohromné škody. Takže ano, lze to provozovat, ale musí tam být lidi, kteří mají rozumná očekávání.

Vasil

75% vlaků mezi Kamenicí a Obrataní jezdilo krom víkendů zcela prázdných.. Připočteme-li k tomu ještě otřesné cestování v hašišbednách M 27, tak jenom blázen by za takovou dopravu zaplatil. Čajánek navíc pobíral tučné dotace na údržbu infrastruktury za fi…vní práce. Navíc ho nikdo z krajů nekontroloval, kam plynou prostředky na provoz a údržbu trati. Zajímavá by byla kontrola, kdo prováděl audity. Ale to už je námět pro jiné orgány. Bordel, jako v celém našem státě.

Kolemjdoucí

Takže kraj objednal a pak neplatil? Co píšete nedává smysl. Jako sorry, ale „dotace na údržbu za fiktivní práce“ je prostě blbost. Pokud by něco takového bylo, tak už by dávno seděl. A ani nevím o tom, že by někdo za toto byl stíhaný. Pokud kraj něco platí, tak by si měl udělat kontrolu, jak jsou prostředky vynaloženy. To stejné SFDI s údržbou tratě. A protože platili údržbu několik let, tak předpokládám, že nějaká kontrola proběhla a peníze JHMD stejně dostalo.

Boris Čajánek

Vy jste opravdu “Vasil” se vším všudy. Vaše temná plochá mysl ani nepojme základní fakta, tedy že: dotační projekt na hašišbedny byl podepsán před obdobím “Čajánka “, kraje neplatí za dopravu, ale za veřejnou službu v rozsahu, který ze zákona určují podle plánu dopravní obslužnosti, který stanovuje kraj. Rozsah dopravce tedy nemůže ovlivnit, maximálně se může podílet na sestavení jízdního řádu. Cestující nejsou ovce, mají svobodnou volbu kdy a čím se dopraví z bodu A do bodu B. Odpovědnost za zajištění dopravní obslužnosti má kraj. Pokud kraj neplatí ani prokazatelnou ztrátu podle zákona, tak logicky není z čeho “krást”, na… Číst vice »

Karel

Rekonstrukci v aktuální podobě M27 podepsal kdo? Jaký byl počet přepravených cestujících před nasazením a po nasazení M27?

Ferda Vomáčka

Dotační projekt na M27 „před Čajkánkem“ a M27 ve výsledné podobě jsou naprosto jiná vozidla, nemýlím se?

Ferda Vomáčka

Máte statistiku? Řekl bych že ne. Natřískané to v tom úseku nebylo, ale prázdné? Každopádně M27 tomu v realizované podobě nasadila korunu…

Kolemjdoucí

Tohle není správně… ukažte mi dopravce, který dokáže jezdit za 63 kč/km…

libor

nějaký autobusák by měl…

xyz

ČD dostaly v témže kraji na sklonku roku 2009 „nabagrováno“ za 59 Kč/vlkm. Ale pak zjevně docházelo k inflačnímu navyšování.

Zato u JHMD, jak se zdá, ne.

Marek Janík

Ukažte mi dopravce, který smlouvu podepíše, když není schopný za takových podmínek jezdit.

Kolemjdoucí

Tak tady to podepsal Šatava https://www.hlidacstatu.cz/Detail/143413?qs=ico%3A62509870
článek V. bod 2..

Jan Tichavský

To je z roku 2016, takže o něco starší než poslední roky provozu.

Kolemjdoucí

Ano, smlouva stále stejná, upravovala se dodatky každý rok. Tento dodatek cenu zastropoval. V hlidači státu to je pěkně přehledné.

Karl vB.

Když to bylo pro JHMD nevýhodné, bylo možno od smoluvy odstoupit.
To by ale asi pak už nepřistála na opuštěné kilometry tratí další dotace ze SFDI.

Kolemjdoucí

Opuštěné kilometry?
To by jste se musel zeptat Čajánka. Možná bylo lepší se zkusit domluvit s krajem aby cenu „odstropoval“ a tak úzkokolejky tak udržet. S Jihočským krajem se myslím dohodl. Vysočinou ne. Samozřejmě, že to asi mohl v roce 2016 zavřít a rozprodat. To by byl teprve hrobař. Nyní si myslím, že velký podíl na konci má kraj Vysočina.

Karl vB.

Považuji za čestnější řešení oznámit: „Sorry, za zu cenu se nedá jezdit, poškozuje to naší firmu, navrhuji ukončení smlouvy.“ JHMD by možná skončily dřív, zato s mnohem menším dluhem. Pokud si vy myslíte, že je nějaké hrdinství jezdit do poslední chvíle a nasekat při tom dost přes čtvrt miliardy dluhů, je to vaše svaté právo. Já si zase myslím, že pokud chtějí dva subjekty spolupracovat, a má to někam vést, musí mezi nimi panovat vzájemná důvěra. Ta očividně u tohoto kontraktu chyběla a pokračováním na stejné téma je, když pan „zachránce“ Kysela potřebuje, aby si kraje u něj udělaly aspoň… Číst vice »

Kolemjdoucí

Máte pravdu, tady ta vzájemná důvěra nebyla. Ale musíte uznat, že pokud pro kraj děláte službu, máte za ni taky dostat řádně zaplaceno. Jednáním toho u Jihočeského kraje docílili. Co se týče objednávky, tak je to to stejné jako Kozí dráha – na to aby sž trať opravila, musí být objednávka od kraje. Tedy na to aby jhmd mohlo čerpat peníze od SFDI na údržbu tratě, tak logicky musí být objednávka od krajů. Když se pozorněji podíváte na přihlášené pohledávky (dal jsem si tu práci) tak velký balík pohledávek jsou podmíněné, např. zmíněný SFDI cca 80 milionu. Takže kdyby se… Číst vice »

Karl vB.

U JČK bych motivaci hledal u podpory turismu do NB a na té severní větvi pokus o „příměsto“ JH – K/L.
Dál, od K/L. to v revíru Kraje Vysočina je celkově mimoběžnost.
Přepravní proudy vedou jinam (PE, JI), cestovní rychlost a pohodlí zajistí levněji bus.

Kolemjdoucí

Tak tím pádem měla Vysočina už v roce 2016 říct, že tam uzkokolejku nechce 😄

Chronosphere

Velký podíl?1,4 z 360 milionů?

Kolemjdoucí

Nerozumím, proč 1,4 z 360 milionu? To jsou dvě úplně rozdílné věci.

Jakub

Proč má vysocina platit za něco co místní využívají minimálně ? Jhmd byla vždy převážně Jihočechu a hlavně netvrďte mi že dluh 1,4 milionu udělá 400 milionu nebo kolik vlastně dluží .tudiz by to časem stejně padlo jen by z toho sosali další peníze a stalo by to na konci vic .vysocina udelala jen to co musela

Jan

Dokud řídil JHMD pan ing. Šatava, tak to nebyl problém. Až když ho Čajánek vyštval, šlo to s firmou do háje. Takže to není o tom, že by to nešlůo ale o nenažranosti a neschopnosti nového „managementu“,

Kolemjdoucí

Ale byl to Šatava, který podepsal zastropování na maximální cenu za km. Logicky tedy tyto platby nemohly stačit na pokrytí nákladů v roce 2022. V době kdy JHMD jezdilo za 63 kč/km, jak jiní dopravci třeba za 190. Tohle prostě něčím smrdí.

M1M2

Tak jak to „pan Ing. Šatava“ ekonomicky řídil je vidno výše – viz hlídač státu. Bůh lokálek……

Leinad

A byla správně sepsaná inflační doložka? Pokud se to navyšovalo a nestačilo, tak bych možná souhlasil s nenažraným managementem.

Kolemjdoucí

No tady inflační doložka narazila na zastropovanou hranici.

Tom

Tak on dluží 360 milionů a spravilo by to 1,4 milionu? Zajímavé počty…

libor

no jasně by to zhodnotil 😉

Karl vB.

Ještě jedna, nyní už vcelku nepřekvapivá, informace k JHMD:
Spolek obcí Jindřichohradecká úzkokolejná dráha doporučil svému zástupci v dozorčí radě JHMD Bohumilu Komínkovi, aby na tuto funkci rezignoval.
https://www.obcasnik.eu/vime-prvni-obce-doporucuji-odchod-z-dozorci-rady-zadluzene-jindrichohradecke-uzkokolejky/

Jan

Tahle stará křivda může být klidně oprávněný nárok ale současnou situaci firmy to opravdu nevyřeší…

Karl vB.

Kraj Vysočina dne 17.06.2024 ve svém „Vyjádření věřitele ad P8) k reorganizačnímu plánu“ uvedl, že: „… se nijak nebránil ukončení smlouvy i závazku dlužníka dohodou, aniž by si kladl jakékoliv předběžné podmínky. Dlužník tedy měl na výběr i omezení provozu a snížení ztráty. Věřitel ad P8) by v takovém případě byl nucen zajistit služby v oblasti veřejné dopravy jinak, což bylo možné a tyto služby ostatně jsou zajištěny i v současné době, kdy dráha není v provozu.“ https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/06/Vysocina.pdf Z toho mi vyplývá, že JHMD tedy údajně prodělečnou dopravu pro Kraj Vysočina zajišťovaly o své vlastní vůli. Proč se Krajem Vysočina… Číst vice »

Martin Verner

Nejpravděpodobněji záměr typu DPÚK. Budeme jezdit a jezdit, a pak z kraje vyžalujeme bambiliardu na pokrytí prokazatelné ztráty/nákladů.
Dopadlo to v podstatě stejně…

libor

Jenže Čajánek měl na Vysočině kratší prsty než si myslel 😉

Vojta

Jsem kolem situace v JHMD už naprosto ztracený. Jaká je tedy teď situace a je vůbec obnovení provozu reálné?

noerf

Pokus se nenajde někdo, kdo do toho vrazí sto milionů bez návratu, tak je šance blízká nule.

Marek Janík

Není to reálné

fous55

Napsat, že pravděpodobnost obnovení provozu se limitně blíží nule, by byl nemístný optimismus.

Martin

Tohle bylo jasné, od samého počátku (kdy se toto objevilo na veřejnosti a po prostudování dokumentů veřejně přístupných (smlouva s krajem Vysočina).

Jen pro pořádek, můj komentář nesměřuje na to, zda zasmluvěná částka byla dostatečná, či nikoliv.

Soudě podle toho co následně vylezlo v IR by i částka mohla být přinejmenším hubeně dostatečná, aby se ty koleje brousily dodnes. Jenže by to chtělo tomu přizpůsobit náklady i strategii a ne tu dojnou krávu vzít za vemena tak, že se zlomí v páteří🤦

Poručík Mazurek

Toto nebylo jasné všem, zejména někteří právní odborníci na Krepu měli roky jasno, jak jsou JHMD v právu a Čajánek slavně prokáže své oprávněné nároky.

Ondra K.

Za posledních několik let dost zásadně zdražily PHM, práce a spousta dalších vstupů, které dohromady zásadně zvyšují náklady na provoz. To se pak „optimalizuje“ těžko.

Další věc je, že tohle „ježdění s minimálním ziskem“ může fungovat tak maximálně do konce životnosti infrastruktury a vozidel. Podle technického stavu obou tratí a minimálně všech hnacích vozidel a balmů se dá říct, že tento stav víceméně nastal.

Osobně, si myslím, že JHMD i bez odchodu Šatavy, by dřív či později dopadly stejně. Ty desítky milionů nutný pro financování oprav tratí by nesehnal ani on.

Neznamy Jarek

Opravy tratí se snad platily přes sfdi. Problém třeba byl, že nebyl extra správce infrastruktury a extra provozovatel drážní dopravy. JHMD by platily transparentně své vlastní infra.

libor

Tak on ten rozsáhlý management JHMD byl prostě drahý. Podobné to může být časem i u ČD po velké ztrátě výkonů.