Nový železniční most přes Orlík má hotovou nosnou konstrukci, výluka přijde v srpnu
Most přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBR
Nový most vzniká v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů.
Obrovsky mě mrzí ta typicky česká promr*aná příležitost k výraznější modernizaci – postavíme nový most prakticky ve staré stopě, nízké niveletě, s klesáním a stoupáním o desítky metrů na obou březích řeky… namísto aby se celá trať narovnala a nový most postavil o kus dál.
Asi to máme v krvi, protože prakticky stejným způsobem provádějí ŘSD a Krajské úřady svoje rekonstrukce silnic I. a II. třídy. Nalijí se desítky a stovky milionů do silnice, která sice má krásný hladký asfalt a retroreflexní značení, ale zůstávají na ní nepřehledné zatáčky a horizonty…
A to o kus dál si představujete kde?
Třeba něco takového: https://mapy.cz/s/jamofutobe
Asi by byl most o něco delší a trať by musela mít niveletu výš, protože jsem zkrátil nájezdové rampy.
Koukněte na podélňák, levobřeh máte výrazně níž než pravobřeh ;-). Když už, já bych na to šel takto: https://mapy.cz/s/hopeperuka (levobřeh zase mám výš, ale na delší vzdálenosti). Vůbec nejvhodnější místo k překonání Vltavy je v místě zotavovny Ministerstva vnitra. Tam jsem se ale neodvážil kliknout ani v mapě ;-).
Ten levobřeh by se musel dosypat.
Vy by jste měl zase na levobřehu hluboký násyp, a máte o hodně km víc nové tratě. Ale neříkám, že váš návrh je nemožný, obecně by vše záleželo i na celkovém propočítání, možnosti pozemků (viz to vaše ubytování MV). a nějaké té geologie pro založení tak velkého mostu.
Na fotkách vypadá ten starý most šíleně zchátrale .Nedivím se že se tam můsí jezdit 20 km/ h.
to je jen povrchová koroze 😀
Bohužel ne, je to důsledek záměrné neúdržby ! Poslední nátěr ještě jugoslávci r.1987!
Proč si spousta lidí myslí, že nátěr zásadně prodlouží životnost mostu obzvlášť nýtovaného?
Protože kvalitní nátěr vždy brání korozi? 😉
I na nýtovaném mostě, kde některé plochy z principu být natřené nemůžou?
A únavě materiálu taky zabrání?
Nevhodné konstrukční řešení odstraní?
Ono se nesnadno vysvětluje, že most je trošku jinak namáhán, než plot. (Až ten plot budu natírat příště, tak Vy, maminko, už tady nebudete.) Chtělo by to nějaký elixír: 2x denně natřít, a únava je pryč 🙂 . Únava vzniká uvnitř průřezu materiálu, opakovaným namáháním v průběhu času, tím, že se nepatrně, neviditelně, prohne na jednu stranu a zase se vrátí zpět, během času se ta drobná opotřebení hromadí. 130 let je prostě pro ocelový most úctyhodná doba.
Bohužel elixír pro ocel je ji poslat do hutí.
Patrně ze seriálu Chalupáři.
Sovák: „To zábradlí by chtělo přelakovat.“
(Schody spadnou.)
Na tomto mostě je zásadní problém pilíře. ( Přehrada)
Jen dotaz nevíte náhodou kdy bude zátěžová zkouška nového mostu?
Inu pokrok nezastavíš. Most v 21.století postavený na „závratnou“ rychlost 70 km/h! I historické 810 jezdí rychleji.
tojo, tady trochu škoda, že se to nepovedlo nějak přetrasovat a tím to tam celé zrychlit
Oblouky před a za mostem vyšší rychlost neumožňují, samotný most je přímo, takže rychlostních 100 km/h z fleku být může. Jen teda na 200 metrech délky nemá smysl.
PS: Lávky pro pěší se stavějí i pro nižší rychlosti, než je 20 km/h na tom starém.
Je to tak, v jiném rozhovoru se zástupcem stavitele dříve bylo, že rychlost je omezená jen přilehlou tratí a konstrukčně by most snesl daleko víc (snad až 200 km/h, ale berte tu informaci s rezervou).
Predpokladam, ze most skonci nejako takto:
– prvych par mesiacov budu aktivisti skakat radostou ako zachranili pamiatku od burania
– potom pride vytriezvenie ked si uvedomia, ze naklady len na tu najzakladnejsiu udrzbu budu astronomicke a vyuzitie absolutne ziadne (most uprostred nicoho, ku ktoremu nevedie ani len pristupova cesta)…
– o par rokov sa budu snazit most predat naspat stary, aj s vyraznou prirazkou
– pocka sa kym sa stav mosta zhorsi natolko, ze zacne ohrozovat lode pod nim a potom sa zbura presne ako Ivancicky viadukt
Co tu všichni LŽETE že k mostu nevede přístupová cesta!!! Na pravém břehu vede z obou stran až k mostu a vede po ní ČERVENÁ a na levém zlikvidovali stavbaři myslivnu a protáhli stavební komunikaci k patě nového mostu! Takže se stačí dohodnout aby těch pár metrů od bývalého vjezdu na pozemek k začátku mostu nerekultivovali (nelikvidovali). A i když jí zlikvidují tak to bude stále les a přes ten se dá volně procházet, do toho nemá majitel co kecat( pokud tam tedy nezřídí se souhlasem úřadů bažantnici nebo oboru)!!
Takže z jedné strany se k mostu pěšky dostaneš. No a co dál?
Ta stavební komunikace je tam jen za účelem stavby, to musel vlastník strpět, ale po skončení stavby nebude komunikace pro veřejnost a je pravděpodobné, že bude snesena.
Ta červená značka je kozí stezka po svazích nahoru dolu a nenazýval bych to cestou. Je to poměrně náročná trasa srovnatelná s horami. „Myslivna“ byl strážní domek z doby stavby tratě. Další strážní objekt byl v době války vybudovaný na pravém břehu. Okolní lesy byly útočištěm partyzánů, což se obecně moc neví.
Most Podolí je podobný ale ten se stavěl za války.
HU
skoda ze pohled na tak krasny most hyzdi ta troska stojici hned vedle….
btw – je nejak osetreno pripadne (doufam brzke) ubourani stareho mostu ? bude se to muset rozebirat kus po kuse a rozrezavat plamenem ? trhavina asi ne…
Prý je to vymyšlené tak, že se nechá demontovat z mostu nového. Asi to původně bylo myšleno z nového bez kolejí, ale železniční jeřáby taky existují…
Napřed se musí nechat pod dozorem památkářů pořádně zreznout a pak až bude ohrožovat bezpečnost všude okolo, tak se možná postupně snese, když to ještě teda půjde. Taky se může stát, že už to snést nepůjde, konstrukce neunese sama sebe zavěšená na závěsech a pak se postupně autogenem rozřeže.
Přičemž ji bude před rozřezáním potřeba podepřít, pokud nebude rovnou ordinovat pyrotechnik s několika přesně umístěnými náložemi.
To asi ne , mohl by odstřelit i nový most.
Pyrotechnik by měl dokázat rozlišit starý a nový most.
Víte o tom něco, nebo jen tak kecáte?
😀 😀 I když, znal jsem jednoho x_kněze_x pyrotechnika…
Když píšu přesně umístěné nálože, tak nemám na mysli bombardovaní z druhé světové.
Oni umí doslova „řezat“ pomocí směrových náloží.
Ocelový most není cihlový komín. Podívejte se, kam až létají trosky při odstřelu ocelové konstrukce a potom něco pište o krájení: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-video-odklizeci-tymy-bouraly-zbytky-zriceneho-mostu-v-baltimoru-251745
No, já nevím. Já na videu vidím, jak se rozprskly obaly od náloží a nějaký nepořádek a ocel jde spořádaně vpravo dolů…
Čím více mostů, tím lépe. V Praze jeden brzy spadne…
No jeden je ještě v Měchenicích, ale nikdo k němu neumí udělat propojení do západní části sítě.
Ale uměl by, firem na to je dost, jen:
a) Zadarmo ani kuře nehrabe.
b) Samotné propojení nestačí, když je trat sklonově nepoužitelná pro nákladní dopravu a každý to raději objede
Ještě, že si to umíme zdůvotnit proč to nejde.
Ještě že máme v Česku tolik strýců Františků…
Chete říct, že nejsou důležitější stavby?
Jasně například nový hlavní tah na Bavorsko, dnes o něm básnil Fiala.
Možná by nebylo od věci se podívat na mapu s vrstevnicemi.
Protože přes Zdice nelze? Je to tamtudy moc dvojkolejné?
Nexák umíme i přes Příkosice.
Co vím tak v Měchenicích je v dobrém stavu.
Bude tam lávka pro pěší nějak (na starém nebo novém mostě), nebo vůbec?
Pochybuji, afaik jeden z důvodů, proč nikdo nechce starý most, je že ani na jedné straně nepatří pozemky kraji/státu a nevede tam žádná cesta, na čemž nemá zájem majitel pozemků nic měnit. Na druhou stranu ilegálně starý jistě přejít půjde, mnozí to praktikovali i za provozu.
Když tam můžou stavební dělníci, tak turisté přece taky. To by tak hrálo, aby si pracovníci na stavbě uzurpovali právo tam chodit!
… i takoví existují.
No jasně že nemůže vést cesta přímo tam kde doposud nebyl most ( pro pěší ), ale když to šlo u Pňovan…. Ne , zajímalo mě jenom jestli to nebude už součástí konstrukce nového…. Anebo jestli se toho starého někdo ujme jako doopravdy a smysluplně, tak snad tam….
K mostu není přístup a majitel okolních pozemků nemá potřebu na tom něco měnit.
Na pravém břehu vede červená turistická značka , na levém stačí projít cca 50m kolem plotu myslivny a jste na cestě po které je to 1,5km na modrou turistickou značku a cyklostezku. A teď jsem koukl na letecký snímek a vidím ,že myslivna zmizela a na jejím místě je stavební park ,konkrétně stavební buňky. Pochybuju , že majitel jí znovu postaví. Takže argument přístupu k mostu z téhle strany taky odpadá!
No… Osobně by mi spíše v rovině těchto úvah asi dal jistotu katastr s uvedením břemen (či jak se to nyní jmenuje) a stanovením charakteru pozemku. Že tam je nějaké značení, či byla nějaká zvyklost…?! Na takové „rukoudání“ zde již není prostor. Víme doma docela přesně jak ne/funguje vydržení a jakou váhu má katastr. Bohužel, rodinné zkušenosti, kdy došlo k upření příjezdové cesty, která byla 100pro zaplacena. Druhé bohužel je, že prodávající byl také ze širší rodiny.
Takže turista bude v místě konat orientační závod: 1,5 km lesem po neznačené cestě a předtím stezku odvahy: přejdi pokud se nebojíš, že to pod tebou nevydrží?
Spolek se bude starat o takhle velkou stavbu, to musí být spolek s hodně bohatými členy anebo hodně vlivnými schopnými sehnat dotace.
Moc teda nerozumím „památce“, která má 9 metrů vedle železobetonovou konstrukci, která jí pohledově zcela degraduje… To je naprostá šaškárna.
Záleží, jak definujeme tu „památku“. Pokud ji vnímáme jako celek, tedy příhradovinu na mastodontních obtloustlých kamenných pilířích, ta už byla zasažena vzdutím orlické nádrže, která při plném stavu nejtlustší část pilířů milostivě skryje pod hladinou, zatímco při snížené hladině odhalí ještě odpornější ochranné přizdívky. Prostě už původně to byla, dnešními měřítky, ošklivá konstrukce s nevyváženými hmotami, ale svědek tehdejšího umu a stavitelství na velké rozpětí. Dva mosty tak odlišného tvaru a konstrukce těsně vedle sebe, to je vizuální katastrofa, skutečně degradace. Pokud je předmětem ochrany ta nýtovaná příhradovina na druhou (některé jednotlivé prvky jsou samy příhradovou konstrukcí) na velké rozpětí,… Číst vice »
Hezké. Jeden starý most přes Vltavu bude mít brzo náhradu.
A bude zajímavé sledovat novou historii toho starého.
Odhaduji, že bude stejný jako u budovy nádraží v Ústí nad Orlicí…
Spíš jako u Ivančického viaduktu.
To je další vývojové stádium…
Pak je ještě jedno stádium: https://pamatkovykatalog.cz/pravni-ochrana/portal-tunelu-161618