Nový železniční most přes Orlík má hotovou nosnou konstrukci, výluka přijde v srpnu

Most přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBRMost přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBR

Nový most vzniká v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiřik

Obrovsky mě mrzí ta typicky česká promr*aná příležitost k výraznější modernizaci – postavíme nový most prakticky ve staré stopě, nízké niveletě, s klesáním a stoupáním o desítky metrů na obou březích řeky… namísto aby se celá trať narovnala a nový most postavil o kus dál.
Asi to máme v krvi, protože prakticky stejným způsobem provádějí ŘSD a Krajské úřady svoje rekonstrukce silnic I. a II. třídy. Nalijí se desítky a stovky milionů do silnice, která sice má krásný hladký asfalt a retroreflexní značení, ale zůstávají na ní nepřehledné zatáčky a horizonty…

bkv

A to o kus dál si představujete kde?

Alibaba

Třeba něco takového: https://mapy.cz/s/jamofutobe
Asi by byl most o něco delší a trať by musela mít niveletu výš, protože jsem zkrátil nájezdové rampy.

Jendelin

Koukněte na podélňák, levobřeh máte výrazně níž než pravobřeh ;-). Když už, já bych na to šel takto: https://mapy.cz/s/hopeperuka (levobřeh zase mám výš, ale na delší vzdálenosti). Vůbec nejvhodnější místo k překonání Vltavy je v místě zotavovny Ministerstva vnitra. Tam jsem se ale neodvážil kliknout ani v mapě ;-).

Alibaba

Ten levobřeh by se musel dosypat.
Vy by jste měl zase na levobřehu hluboký násyp, a máte o hodně km víc nové tratě. Ale neříkám, že váš návrh je nemožný, obecně by vše záleželo i na celkovém propočítání, možnosti pozemků (viz to vaše ubytování MV). a nějaké té geologie pro založení tak velkého mostu.

Někdo

Na fotkách vypadá ten starý most šíleně zchátrale .Nedivím se že se tam můsí jezdit 20 km/ h.

libor

to je jen povrchová koroze 😀

Jaroslav

Bohužel ne, je to důsledek záměrné neúdržby ! Poslední nátěr ještě jugoslávci r.1987!

Alibaba

Proč si spousta lidí myslí, že nátěr zásadně prodlouží životnost mostu obzvlášť nýtovaného?

Xaver

Protože kvalitní nátěr vždy brání korozi? 😉

Alibaba

I na nýtovaném mostě, kde některé plochy z principu být natřené nemůžou?
A únavě materiálu taky zabrání?
Nevhodné konstrukční řešení odstraní?

Jendelin

Ono se nesnadno vysvětluje, že most je trošku jinak namáhán, než plot. (Až ten plot budu natírat příště, tak Vy, maminko, už tady nebudete.) Chtělo by to nějaký elixír: 2x denně natřít, a únava je pryč 🙂 . Únava vzniká uvnitř průřezu materiálu, opakovaným namáháním v průběhu času, tím, že se nepatrně, neviditelně, prohne na jednu stranu a zase se vrátí zpět, během času se ta drobná opotřebení hromadí. 130 let je prostě pro ocelový most úctyhodná doba.

Alibaba

Bohužel elixír pro ocel je ji poslat do hutí.

hroch.obojzivelny

Patrně ze seriálu Chalupáři.

Sovák: „To zábradlí by chtělo přelakovat.“
(Schody spadnou.)

Libor

Na tomto mostě je zásadní problém pilíře. ( Přehrada)

Dolfi

Jen dotaz nevíte náhodou kdy bude zátěžová zkouška nového mostu?

Jano

Inu pokrok nezastavíš. Most v 21.století postavený na „závratnou“ rychlost 70 km/h! I historické 810 jezdí rychleji.

libor

tojo, tady trochu škoda, že se to nepovedlo nějak přetrasovat a tím to tam celé zrychlit

Jiří Kocurek

Oblouky před a za mostem vyšší rychlost neumožňují, samotný most je přímo, takže rychlostních 100 km/h z fleku být může. Jen teda na 200 metrech délky nemá smysl.

PS: Lávky pro pěší se stavějí i pro nižší rychlosti, než je 20 km/h na tom starém.

Klabavátor

Je to tak, v jiném rozhovoru se zástupcem stavitele dříve bylo, že rychlost je omezená jen přilehlou tratí a konstrukčně by most snesl daleko víc (snad až 200 km/h, ale berte tu informaci s rezervou).

autobusik2

Predpokladam, ze most skonci nejako takto:
– prvych par mesiacov budu aktivisti skakat radostou ako zachranili pamiatku od burania
– potom pride vytriezvenie ked si uvedomia, ze naklady len na tu najzakladnejsiu udrzbu budu astronomicke a vyuzitie absolutne ziadne (most uprostred nicoho, ku ktoremu nevedie ani len pristupova cesta)…
– o par rokov sa budu snazit most predat naspat stary, aj s vyraznou prirazkou
– pocka sa kym sa stav mosta zhorsi natolko, ze zacne ohrozovat lode pod nim a potom sa zbura presne ako Ivancicky viadukt

Jaroslav

Co tu všichni LŽETE že k mostu nevede přístupová cesta!!! Na pravém břehu vede z obou stran až k mostu a vede po ní ČERVENÁ a na levém zlikvidovali stavbaři myslivnu a protáhli stavební komunikaci k patě nového mostu! Takže se stačí dohodnout aby těch pár metrů od bývalého vjezdu na pozemek k začátku mostu nerekultivovali (nelikvidovali). A i když jí zlikvidují tak to bude stále les a přes ten se dá volně procházet, do toho nemá majitel co kecat( pokud tam tedy nezřídí se souhlasem úřadů bažantnici nebo oboru)!!

bkv

Takže z jedné strany se k mostu pěšky dostaneš. No a co dál?

Alibaba

Ta stavební komunikace je tam jen za účelem stavby, to musel vlastník strpět, ale po skončení stavby nebude komunikace pro veřejnost a je pravděpodobné, že bude snesena.

Klabavátor

Ta červená značka je kozí stezka po svazích nahoru dolu a nenazýval bych to cestou. Je to poměrně náročná trasa srovnatelná s horami. „Myslivna“ byl strážní domek z doby stavby tratě. Další strážní objekt byl v době války vybudovaný na pravém břehu. Okolní lesy byly útočištěm partyzánů, což se obecně moc neví.

Korda

Most Podolí je podobný ale ten se stavěl za války.

Korda

HU

marek hudec

skoda ze pohled na tak krasny most hyzdi ta troska stojici hned vedle….
btw – je nejak osetreno pripadne (doufam brzke) ubourani stareho mostu ? bude se to muset rozebirat kus po kuse a rozrezavat plamenem ? trhavina asi ne…

Michal M

Prý je to vymyšlené tak, že se nechá demontovat z mostu nového. Asi to původně bylo myšleno z nového bez kolejí, ale železniční jeřáby taky existují…

Alibaba

Napřed se musí nechat pod dozorem památkářů pořádně zreznout a pak až bude ohrožovat bezpečnost všude okolo, tak se možná postupně snese, když to ještě teda půjde. Taky se může stát, že už to snést nepůjde, konstrukce neunese sama sebe zavěšená na závěsech a pak se postupně autogenem rozřeže.

Jiří Kocurek

Přičemž ji bude před rozřezáním potřeba podepřít, pokud nebude rovnou ordinovat pyrotechnik s několika přesně umístěnými náložemi.

Někdo

To asi ne , mohl by odstřelit i nový most.

Roman

Pyrotechnik by měl dokázat rozlišit starý a nový most.

Slávek

Víte o tom něco, nebo jen tak kecáte?

Jendelin

😀 😀 I když, znal jsem jednoho x_kněze_x pyrotechnika…

Jiří Kocurek

Když píšu přesně umístěné nálože, tak nemám na mysli bombardovaní z druhé světové.

Oni umí doslova „řezat“ pomocí směrových náloží.

Slávek

Ocelový most není cihlový komín. Podívejte se, kam až létají trosky při odstřelu ocelové konstrukce a potom něco pište o krájení: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-video-odklizeci-tymy-bouraly-zbytky-zriceneho-mostu-v-baltimoru-251745

Jendelin

No, já nevím. Já na videu vidím, jak se rozprskly obaly od náloží a nějaký nepořádek a ocel jde spořádaně vpravo dolů…

Jan

Čím více mostů, tím lépe. V Praze jeden brzy spadne…

Petr

No jeden je ještě v Měchenicích, ale nikdo k němu neumí udělat propojení do západní části sítě.

Jiří Kocurek

Ale uměl by, firem na to je dost, jen:
a) Zadarmo ani kuře nehrabe.
b) Samotné propojení nestačí, když je trat sklonově nepoužitelná pro nákladní dopravu a každý to raději objede

Petr

Ještě, že si to umíme zdůvotnit proč to nejde.

Michal M

Ještě že máme v Česku tolik strýců Františků…

Jiří Kocurek

Chete říct, že nejsou důležitější stavby?

Petr

Jasně například nový hlavní tah na Bavorsko, dnes o něm básnil Fiala.

Honza D.

Možná by nebylo od věci se podívat na mapu s vrstevnicemi.

Michal M

Protože přes Zdice nelze? Je to tamtudy moc dvojkolejné?

Petr

Nexák umíme i přes Příkosice.

Někdo

Co vím tak v Měchenicích je v dobrém stavu.

J.K.

Bude tam lávka pro pěší nějak (na starém nebo novém mostě), nebo vůbec?

SaulGoodman

Pochybuji, afaik jeden z důvodů, proč nikdo nechce starý most, je že ani na jedné straně nepatří pozemky kraji/státu a nevede tam žádná cesta, na čemž nemá zájem majitel pozemků nic měnit. Na druhou stranu ilegálně starý jistě přejít půjde, mnozí to praktikovali i za provozu.

Jiří Kocurek

Když tam můžou stavební dělníci, tak turisté přece taky. To by tak hrálo, aby si pracovníci na stavbě uzurpovali právo tam chodit!

… i takoví existují.

J.K.

No jasně že nemůže vést cesta přímo tam kde doposud nebyl most ( pro pěší ), ale když to šlo u Pňovan…. Ne , zajímalo mě jenom jestli to nebude už součástí konstrukce nového…. Anebo jestli se toho starého někdo ujme jako doopravdy a smysluplně, tak snad tam….

bkv

K mostu není přístup a majitel okolních pozemků nemá potřebu na tom něco měnit.

Jaroslav

Na pravém břehu vede červená turistická značka , na levém stačí projít cca 50m kolem plotu myslivny a jste na cestě po které je to 1,5km na modrou turistickou značku a cyklostezku. A teď jsem koukl na letecký snímek a vidím ,že myslivna zmizela a na jejím místě je stavební park ,konkrétně stavební buňky. Pochybuju , že majitel jí znovu postaví. Takže argument přístupu k mostu z téhle strany taky odpadá!

Olin

No… Osobně by mi spíše v rovině těchto úvah asi dal jistotu katastr s uvedením břemen (či jak se to nyní jmenuje) a stanovením charakteru pozemku. Že tam je nějaké značení, či byla nějaká zvyklost…?! Na takové „rukoudání“ zde již není prostor. Víme doma docela přesně jak ne/funguje vydržení a jakou váhu má katastr. Bohužel, rodinné zkušenosti, kdy došlo k upření příjezdové cesty, která byla 100pro zaplacena. Druhé bohužel je, že prodávající byl také ze širší rodiny.

bkv

Takže turista bude v místě konat orientační závod: 1,5 km lesem po neznačené cestě a předtím stezku odvahy: přejdi pokud se nebojíš, že to pod tebou nevydrží?

Petr Herbrik

Spolek se bude starat o takhle velkou stavbu, to musí být spolek s hodně bohatými členy anebo hodně vlivnými schopnými sehnat dotace.

Michal M

Moc teda nerozumím „památce“, která má 9 metrů vedle železobetonovou konstrukci, která jí pohledově zcela degraduje… To je naprostá šaškárna.

Jendelin

Záleží, jak definujeme tu „památku“. Pokud ji vnímáme jako celek, tedy příhradovinu na mastodontních obtloustlých kamenných pilířích, ta už byla zasažena vzdutím orlické nádrže, která při plném stavu nejtlustší část pilířů milostivě skryje pod hladinou, zatímco při snížené hladině odhalí ještě odpornější ochranné přizdívky. Prostě už původně to byla, dnešními měřítky, ošklivá konstrukce s nevyváženými hmotami, ale svědek tehdejšího umu a stavitelství na velké rozpětí. Dva mosty tak odlišného tvaru a konstrukce těsně vedle sebe, to je vizuální katastrofa, skutečně degradace. Pokud je předmětem ochrany ta nýtovaná příhradovina na druhou (některé jednotlivé prvky jsou samy příhradovou konstrukcí) na velké rozpětí,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Hezké. Jeden starý most přes Vltavu bude mít brzo náhradu.

Petr

A bude zajímavé sledovat novou historii toho starého.

bkv

Odhaduji, že bude stejný jako u budovy nádraží v Ústí nad Orlicí…

Petr

Spíš jako u Ivančického viaduktu.

bkv

To je další vývojové stádium…

Jiří Kocurek