Nový železniční most přes Orlík má hotovou nosnou konstrukci, výluka přijde v srpnu

Most přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBRMost přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBR

Nový most vzniká v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů.

Stavba nového železničního mostu přes Orlík, která začala na jaře 2022, je ve finále. Stavbaři aktuálně dobetonovali poslední část nosné konstrukci a k dokončení hrubé stavbu zbývá už jen dodělat betonové římsy. Silueta mostu tak je téměř kompletní.

„Z betonářského pohledu máme to nejsložitější za sebou, takže už si můžu oddechnout a pochválit celý tým za precizní milimetrovou práci. Teď už nás kromě říms čekají jen dokončovací práce v podobě hydroizolací, dilatací či zábradlí,“ uvedl vedoucí projektu z firmy Metrostav TBR Milan Špička.

Nový most vzniká v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů. Na starém mostě utichne železniční provoz v polovině srpna a na trati mezi Pískem a Táborem nastane výluka. Stavbaři budou na trať napojovat nový most.

„V rámci výluky začneme pracovat také na železničním spodku a svršku a přeložkách kabelových tras,“ doplnil Špička. Provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Rychlost na novém mostě bude 70 km/h, po starém se kvůli jeho zchátralosti dnes jezdí 20 km/h.

Most je připraven i na budoucí případnou elektrizaci trati. Do té doby ale České dráhy pro trať počítají s novými motoráky RegioFox, které na starý most nemohou. Dočasně tak obsluhují trať České Velenice – Veselí nad Lužnicí.

Oblouk nového mostu má rozpětí 156 metrů, čímž předčil dosavadní českou jedničku Podolský most (150 m). Jde tak o největší železobetonový oblouk v tuzemsku. Ještě výrazně mohutnější je oblouk Žďákovského mostu, ten má ovšem ocelovou konstrukci. Všechny tři mosty překonávají Orlík.

Celková délka nového mostu bude 316 metrů. Firmy ze skupiny Metrostav v soutěži zvítězily s cenou 544 milionů korun. Celkové náklady činí dle Správy železnic 684 milionů korun.

Starý most z roku 1889 měl být podle původních plánů po dokončení nového zbourán. Tomu definitivně v listopadu 2021 zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky. Starého mostu by se měl ujmout spolek Viadukt, Jihočeský kraj ani Správa železnic o něj nemají zájem.

Most přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBRMost přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBRMost přes Orlík, stavba v červenci 2024. Pramen: Metrostav TBRNový železniční most přes Orlík skrývá dutinu (duben 2024). Pramen: MetrostavNový železniční most přes Orlík (duben 2024). Pramen: MetrostavRychlost na starém mostě přes Orlík je omezena na 20 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický most přes Orlík, vycházka na něj je jen pro otrlé. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy most přes Orlík
9 komentářů