Informační technologie Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Nový systém výběru mýta zatím komplikace v dopravě nepřinesl

Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika

Na českých dálnicích začalo od dnešní půlnoci fungovat nové satelitní mýto. První poplatek v systému zaplatil kamion na dálnici D52 u Rajhradu dnes sekundu po půlnoci. Do 13:00 se vybraly na mýtném čtyři miliony korun. Spuštění satelitního mýta dosud neprovázejí dopravní komplikace. Vyplývá to z vyjádření mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla a Miroslava Beneše ze společnosti CzechToll. I podle mluvčí Generálního ředitelství cel Martiny Kaňkové celníci zatím nezaznamenali výrazné problémy s přechodem na nové systémy.

Kaňková ČTK řekla, že celníci dnes odhalili do deseti případů, v nichž řidiči porušili pravidla nového mýtného systému. „Většinou šlo o zahraniční řidiče, kteří nebyli registrování do nového systému,“ uvedla. Podrobnější data bude mít celní správa k dispozici v pondělí.

Kamiony mají v neděli podle údajů policie v České republice zákaz jízdy od 13:00 do 22:00. V Německu takový zákaz platí celou neděli až do 22:00, stejně tak i v Rakousku a na Slovensku. Naopak v Polsku mohou kamiony, pokud není státní svátek nebo prázdniny, v neděli volně jezdit.

Podle zjištění zpravodajů ČTK je provoz kamionů na hraničních přechodech do Česka zatím bez komplikací. Žádné kolony ani fronty u výdejních míst se dnes zatím netvořily.

Systém, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll, nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Do systému satelitního mýtného bylo kolem 14:00 zaregistrováno 315.000 vozidel z očekávaných zhruba 458.000 a aktivních je 211.500 palubních jednotek.

Prodejní místa nebyla podle Beneše dnes celkově příliš využita, kromě několika výjimek, kdy se v jednu chvíli sjelo více kamionů. „Jsme hluboce pod polovinou kapacity, kterou jsme schopni odbavit. To ukazuje, že ten nedělní provoz je opravdu klidný,“ uvedl Beneš. Dodal, že od půlnoci si vyzvedlo palubní jednotky zhruba 3500 řidičů, což je více než těch, kteří se do systému nově zaregistrovali. „To ukazuje na to, že již i ti dříve zaregistrovaní si začínají postupně vyzvedávat palubní jednotky, což je proces na pár minut,“ dodal.

Žádné dopravní problémy v souvislosti s novým mýtným systémem zatím nejsou podle mluvčího ŘSD Rýdla hlášeny. Hlavní nápor by podle odhadu společnosti CzechToll měl přijít v noci na pondělí, kdy by se mohly tvořit kolony na hraničních přechodech do Česka, protože část zahraničních dopravců ještě nemá palubní jednotku pro satelitní systém. „I pro celní správu, která přešla na nový systém, vše proběhlo hladce. Neznamenali jsme jediný problém,“ uvedla Kaňková.

„V noci byl klid. Jen dva řidiči si přišli pro informace,“ řekl ČTK dnes ráno jeden z pracovníků provozovatele mýtného systému v Bohumíně na česko-polské hranici. Ráno začali přicházet řidiči, kteří nocovali na přilehlém odstavném parkovišti. Nové jednotky si aktivovali či kupovali.

Bez kolon byl dnes ráno i přechod na česko-slovenské hranici u Lanžhota. Na parkovišti u dálnice D2, na němž šoféři kamionů zastavují, aby si vyzvedli palubní jednotky, je stále dost volných míst. Oproti noci podle zpravodaje ČTK kamionů dokonce ubylo.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Moc to nesleduju, tak se chci zeptat. Kdyz do CR vjede kamion bez krabicky, co se jako stane? Nebo stoji na hranicich nejaka kontrola a pousti jen kamiony s krabickami? To by bylo v rozporu se Schengenem, ne?

dada
Host
dada

bude odchycena pokutovan… sengen nesengen.

Jen tak
Host
Jen tak

proc do toho tahas sengen?

s tim nema nic spolecneho

Milan
Host
Milan

Hele vcera 23:00 totalni chaos na jedne vnitrozemske cerpaci stanici
Obsluha nema manual na registraci vozidel z UA a RUS nechaly je odstavene do pondelniho rana nemaji jak jet dal

kakov
Host
kakov

a tuší prosím nědo, zda staré krabičky někdo vykoupí zpět?

Milan
Host
Milan

Jo ale na beznych registracnich mistech jen do 27:11 takze past proste kosourkov

R2R2
Host
R2R2

Opravdu nekdo ten planovany kolaps cekal v den, kdy kamiony nesmi jezdit? Pokud prijde nejaky tezko zvladatelny napor, tak to bude spise az zitra.

Ceky
Host
Ceky

Ja myslim ze to s tim avizovanym kolapsem kolem hranic nebude zas tak katastroficke jak se uvadi v mediich. Neznamena ze kdyz se jeste spousta zahranicnich dopravcu nezaregistrovala a nevyzvedla novou krabicku, tak hrozi nejaky kolaps. Pokud nebudou mit hned v pondeli cestu pres cr a budou vyrazet pozdeji tak, se proste zaregistruji jiny den az budou mit poprve cestu pres cr. Tim by se ten napor rozmelnil treba na cely tyden nebo na dva tydny. Porad se mluvi o novem myte, ale jak je to s tou starou krabickou? Ta se musi vratit aby vam dali zpet tu kauci… Číst vice »

kakov
Host
kakov

přesně, plaší se, jako by těch 140 000 kamionů stálo na parkovištích před hranicí, aby úderem 22:00 vyrazili pro krabičku. navíc spousta kamionů do ČR teoreticky nemusí dojet vůbec (kamion sešrotují krabicku zahodí, pojedou ji snad z turecka vrátit do čr??)

pozorovatel
Host
pozorovatel

„Plaší se“ logicky preventivně, aby se předešlo maximu potenciálních problémů – a média z toho těží a navíc mají i dobrý „kšeft“, protože mají aspoň téma pro rubriky, kde jiná už jsou příliš fádní a nelákavá: za několik dní to utichne a v paralele s pravidlem, že „každá ostuda trvá nejdéle týden“ (protože pak ji pochopitelně překryje jiná aktuálnější) budou v patrnosti jako „průšvihy“ úplně jiná témata.

Honza D.
Host
Honza D.

Dobrej kšeft je z nevrácených krabiček a předplaceného mýta. Ono stačí když je firma 200 km od hranic a vrácení je složitější, jelikož je to aktivita na celý den plus náklady na cestu. Navíc třeba za SK krabičky, byť zaplacené v hotovosti, člověk jako majitel firmy nedostane zpět hotovost, ale papír k vyplnění a odeslání do Blavy. Posléze dostane peníze na účet, ovšem snížené o srážky za převod na CZK. No, neberte to, že….☹️

Jen tak
Host
Jen tak

ted se plasi preventivne, a cesky vsevedec nadava.

kdyby se neplasilo, a byly kolony, tak by zas nadaval.

inu, cechackum se nezavdecis.