U Palmovky vznikne pod Libeňákem nový podchod. Musí se vyhnout zasypanému židovskému hřbitovu

Nejdříve se zasype, pak vykope. Nový podchod pod opravovaným Libeňským soumostím si vyžádala Praha 8.
Pražští radní schválili studii proveditelnosti nového podchodu v blízkosti dopravního uzlu Palmovka. Podchod bude součástí kompletní přestavby Libeňského soumostí, které spojuje Palmovku s Holešovicemi. Bude tvořit prodloužení Vojenovy ulice, podle které se i v dokumentech nazývá.
Stavbu podchodu si do plánů komplikované rekonstrukce prosadila městská část Praha 8. Technická správa komunikací (TSK) v květnu začala stavět loni zbouranou část soumostí, pod kterou má podchod vést. Zároveň čelí zásahu antimonopolního úřadu (ÚOHS) do projektu přestavby mostu, který byl oproti původnímu projektu výrazně upraven.
Boj právníků o Libeňák: ÚOHS zakázal opravovat most podle nového návrhu
Výsledkem studie proveditelnosti podchodu je hrubý návrh technického řešení, které je podle TSK nejvhodnější s ohledem na územní podmínky, rychlost výstavby a plánovanou zástavbu na severní straně mostu pod názvem Palmovka Park. Jižně od mostu pak naváže v budoucnu projekt nazvaný Pentagon Palmovka.
Středověké pohřebiště
Pouhým prodloužením Vojenovy ulice pod mostem by však podchod ústil přímo na místě bývalého libeňského židovského hřbitova z 16. století. Už před rokem 1875 byl zrušen jeho jižní cíp kvůli stavbě dnes již zaniklé železniční stanice Libeň-dolní nádraží. V první třetině 20. století byla překryta nájezdem na Libeňský most severní část a zbořena obřadní síň s hrobnickým domem. Kolem roku 1965 byla postupně likvidována i zbylá střední část – náhrobní kameny byly povaleny a zasypány.
Jelikož na hrobech se podle židovské tradice nesmí stavět, muselo se vedení podchodu upravit, aby při výstavbě nebyly dotčeny pozemky ve vlastnictví židovské obce. Podchod tak bude mít konstrukci o světlé šířce osm metrů s šikmostí 53°. Délka konstrukce pod Libeňským mostem bude 33 m. Světlá výška podchodu je orientačně navržena na průjezdný profil 4,2 m.
Severní portál bude rovnoběžně s mostem a na levé straně naváže přímo na projekt Palmovka Park IV. U jižního portálu jsou po obou stranách navrženy opěrné stěny, které kopírují stávající svah a ctí uvedený požadavek židovské obce.
Zasypat, pak vykopat
Konstrukce podchodu má probíhat metodou COVER and CUT. Ta podle města umožní rychlejší obnovení provozu na mostě a minimalizuje velikost výkopů a nutných záborů na povrchu. Dokončení podchodu tak bude zcela nezávislé na obnovení provozu na soumostí.
Bude spočívat v odtěžení zeminy z prostoru podchodu, odvodnění a dokončení vnitřního ostění a portálů. „Finální architektonický vzhled podchodu je tedy nezávislý na provedení nosné konstrukce, nicméně je tvarem a typem nosné konstrukce částečně limitován,“ uvádí se ve schváleném dokumentu.
Odhad nákladů na vybudování stavby je podle rady 50 milionů korun a dalších 25 milionů mají stát přeložky inženýrských sítí. „V současné době není tato investiční akce finančně pokryta v rámci schváleného rozpočtu,“ uvádí se ve schváleném dokumentu.