lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Nový most přes Labe nahradil válečné provizorium. Zatím se otevřel pěším a cyklistům

Nový most přes Labe mezi obcemi Valy a Mělice. Pramen: ŘVC
Nový most přes Labe mezi obcemi Valy a Mělice. Pramen: ŘVC

Po necelém roce výstavby se dnes slavnostně otevřel nový most přes Labe u Přelouče mezi Valy a Mělicemi. Most ode dneška slouží pěším a cyklistům, auta by se sem měla vrátit koncem června. Nový most nahradil mostní provizorium typu Bailey z 2. světové války, které po dlouhá desetiletí oba břehy spojovalo.

Most se nejprve otevřel pěším a cyklistům, aby mohla být odstraněna provizorní lávka, která jim po dobu výstavby sloužila. „Teprve po jejím odstranění bude možné dokončit komunikace na břehu a do měsíce pak budou na nový most vpuštěny i automobily,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Příprava stavby nového mostu nebyla úplně hladká. Most je sice v majetku Pardubického kraje, stavbu ale připravovalo a ze tří čtvrtin financuje právě Ředitelství vodních cest. To pramení ze zájmu státu přivést velké lodě do Pardubic.

Jenže aby velké lodě vůbec k mostu dopluly, je třeba vybudovat plavební stupeň Přelouč. Tahle stavba je ale kvůli sporům s ekology v nedohlednu. Právě jejím dobudováním ale ministerstvo dopravy původně svolení s financováním mostu podmiňovalo. Nakonec ale kvůli velké zchátralosti starého mostu v roce 2017 od této podmínky ustoupilo.

Bailey umožňoval proplout lodím jen do výšky zhruba 3,5 metru, plavidlo by se navíc muselo trefit mezi pilíře, které byly od sebe jen 15 metrů. Nový most žádné pilíře v korytě řeky nemá, délkou 196 metrů více než dvojnásobně rozšířil prostor pro průchod velkých vod. Podjezdná výška pro lodě je sedm metrů.

Most staví firmy SMP a Metrostav. Konstrukce je ocelová s obloukem přes hlavní pole typu takzvaného Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se most sestavoval na mělické straně a po částech vysouval přes řeku. Během výsunu byla konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe. Vybetonovaná mostovka šířky 14 metrů nese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,5 metru.

Celkové náklady činí 252 milionů korun, ze 77 procent je kryje Státní fond dopravní infrastruktury. Zbývající část hradí Pardubický kraj. Při vypisování soutěže ŘVC očekávalo cenu 189 milionů korun.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Dobře tak.

Kalanis
Alibaba

Pěkný!
Nevíte někdo, jestli se chystá něco podobného se stejným provizoriem v Kuněticích?

Whef

Řekl bych, že jestli chystá, tak to teď nebude mít prioritu, či spíš na to nebudou peníze. Hlavě to je nad PCE a zplavnění se to asi tolik netýká, pokud chtějí zplavění jen do pardubic.

K.S.

V usplavňovacích pracech by se teď mělo pohnout s Labem pod Střekovem. Tam je ale třeba najít řešení vhodné jak z ekologického, tak plavebního hlediska.

DDT

Ve Valech nebylo hlavním důvodem stavby splavnění řeky, ale tragický stav starého mostu. Kdyby byl v lepším stavu, nejspíš by se stavba odložila a poválečné provizorium by se dožilo krásných 75, možná i 80 let.

Alibaba

Škoda. To provizorium tam už bude taky dlouho. Neví někdo od kdy? A u něj hrozí to samé (zhoršení stavu) jako v Mělicích. A navíc mě štve, že od něj sundaly semafory (prý je nějací idioti rozbíjeli) pro řízení směru dopravy.

Whef

pěkné až na tu cenu 🙁

Standa

Zadarmo ani kuře nehrabe…. Kolik i myslíte že by měli brát stavbaři? 20 cistyho? Nebuďte naivní… A navíc tenhle most vydrží tolik že přežije i vaše děti…

Whef

Tak to je právě otázka, jestli ano. Dost věcí se u nás postaví a nedělá se údržba, pak se to rozpadne. Tady ten most bude potřeba občas minimálně natřít. Nikdo nechce nic zadarmo, ale ta cena je vysoká. Po tom dřívějším mostě jsem jel a tohle bude jiné „kafe“ o tom žádná.

Martin V.

Při srovnání s lávkami pro pěší a cyklisty přes srovnatelně široké řeky – v Mikulčicích přes Moravu za 100 MKč, nebo tahle https://soutok.blogspot.com/2020/05/most-pres-vltavu-v-luzci-nad-vltavou-je.html v Lužci přes Vltavu za 60 MKč, mi to nepřijde až tak drahé, když se jedná o most dimenzovaný pro běžnou silniční dopravu. To spíš mimoúrovňová křížení cest a silnic s železničními tratěmi (násobně kratší ve srovnání s vyjmenovanými) mi připadají drahá. A nový přejezd se závorami za 10 MKč tím tuplem. Zásadní samozřejmě bude životnost mostu, ale to bude možné posoudit tak za 50 let (pokud dříve, tak se někde stala chyba).

Whef

JJ no asi se nemá cenu vyjadřovat k cenám. Jinak tu jsem koukal, že lávku přes Labe o kus dál staví za 40mil https://pardubice.rozhlas.cz/bezpecne-pres-labe-i-na-kole-zacala-stavba-lavky-mezi-rosicemi-a-svitkovem-8196390 a v PCE měla být asi za 60 mil, ale i na to nebyli peníze https://pardubicky.denik.cz/zpravy_region/lavka-zatim-nebude-mestu-chybi-penize-20190407.html

Whef

P.S: Ta lávka se přistavuje ke staršímu mostu, jak jsem koukal, tak se dá o něco nižší cena pochopit, je to vlastně „náhrada“ za tu v PCE, kde cena byla vyžší než předpokládaná cena a to o dost.

Jiří Kocurek

Od toho jsou veřejné soutěže, aby se kvalifikovaná firma mohla přihlásit (když ponecháme stranou existující oligopol) a v nabídce dát cenu takovou, kdy si i poslední dělník vydělá a zároveň to nebude celé stát ranec. Nahnat tam politické vězně a mít to tak zadarmo … no to se od války nepovedlo, kapitalistické provizorium od zlotřilých vrahů z volstrítu muselo vydržet.

Olda

Už jsem dlouho neslyšel pojem „oligopol“…. Ale chápu, optikou veřejných soutěží a výběru nejvýhodnější nabídky je tento institut tak trochu na černé listině, protože ta transparentnost a čistota by šla akorát do „kchelu“.

Standa

Moc pěkné..