- Voda •
- Infrastruktura •
- Stavebnictví •
- Silnice •
- Zprávy
Nový most přes Labe nahradil válečné provizorium. Zatím se otevřel pěším a cyklistům
Po necelém roce výstavby se dnes slavnostně otevřel nový most přes Labe u Přelouče mezi Valy a Mělicemi. Most ode
Po necelém roce výstavby se dnes slavnostně otevřel nový most přes Labe u Přelouče mezi Valy a Mělicemi. Most ode dneška slouží pěším a cyklistům, auta by se sem měla vrátit koncem června. Nový most nahradil mostní provizorium typu Bailey z 2. světové války, které po dlouhá desetiletí oba břehy spojovalo.
Most se nejprve otevřel pěším a cyklistům, aby mohla být odstraněna provizorní lávka, která jim po dobu výstavby sloužila. „Teprve po jejím odstranění bude možné dokončit komunikace na břehu a do měsíce pak budou na nový most vpuštěny i automobily,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Příprava stavby nového mostu nebyla úplně hladká. Most je sice v majetku Pardubického kraje, stavbu ale připravovalo a ze tří čtvrtin financuje právě Ředitelství vodních cest. To pramení ze zájmu státu přivést velké lodě do Pardubic.
Jenže aby velké lodě vůbec k mostu dopluly, je třeba vybudovat plavební stupeň Přelouč. Tahle stavba je ale kvůli sporům s ekology v nedohlednu. Právě jejím dobudováním ale ministerstvo dopravy původně svolení s financováním mostu podmiňovalo. Nakonec ale kvůli velké zchátralosti starého mostu v roce 2017 od této podmínky ustoupilo.
Bailey umožňoval proplout lodím jen do výšky zhruba 3,5 metru, plavidlo by se navíc muselo trefit mezi pilíře, které byly od sebe jen 15 metrů. Nový most žádné pilíře v korytě řeky nemá, délkou 196 metrů více než dvojnásobně rozšířil prostor pro průchod velkých vod. Podjezdná výška pro lodě je sedm metrů.
Most staví firmy SMP a Metrostav. Konstrukce je ocelová s obloukem přes hlavní pole typu takzvaného Langerova trámu. Z jednotlivých dílů se most sestavoval na mělické straně a po částech vysouval přes řeku. Během výsunu byla konstrukce podepřena pomocnými věžovými bárkami v korytě Labe. Vybetonovaná mostovka šířky 14 metrů nese dvoupruhovou komunikaci i oboustranné chodníky pro pěší a cyklisty šířky 2,5 metru.
Celkové náklady činí 252 milionů korun, ze 77 procent je kryje Státní fond dopravní infrastruktury. Zbývající část hradí Pardubický kraj. Při vypisování soutěže ŘVC očekávalo cenu 189 milionů korun.